Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny Bil. Sett på Audi A4 Avant og WV Passat stasjon

Anbefalte innlegg

Hei,

Driver å vurderer å kjøpe meg oss bil. Har i dag en sliten Opel Kadett 90 modell, men ønsker oss en stasjonsvogn pga bedre plass og litt mere sikkerhet. Vi er ofte ute å kjører litt lengre turer, da vi er mye på fjellet om vinteren og etter som dama er fra vestlandet og jeg fra sør mens vi bor i øst, så blir det jo en del turer dir også.

Har sett på 2004 modell A4 alla denne:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10350224

og 2002 Passat ala denne:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=10559067

Liker veldig godt når listene rundt vinduene er sølvfarget, bare en detalj=)

Minusene er:

Passaten har en veldig stygg bakdel syntes jeg og ser litt kjipere ut generelt sett.

A4 skal vist ha mye problemer med elektronikken har jeg hørt?

Prisene er jo noe alla det samme på disse 2, men er jo ca 2års forskjell. Har dette mye å si? A4 har jo en bensin motor på 100 hester mens passaten har en tdi på 130 hester, her syntes jeg mye mere om passaten.

Hva ville dere valgt og hvorfor? Er det andre biler som jeg burde ta en titt på. Dere ser jo hva jeg liker utsendemessig. Tenkt meg en pris på rundt 170000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Opel Vectra og Ford Mondeo er andre tyske alternativer i samme klasse (etter min mening), begge disse har bedre plass enn VAG-bilene du nevner.

Jeg kjenner et par som har kjøpt ny Audi, og hatt masse elektronikkproblemer. Brød-og-smør-modellene (som A4) er sikkert bedre, det var her snakk om A6 med stor bensinmotor og quattro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

V40 er også mye mindre enn de andre. Nærmeste Volvo blir vel V70, som nok er litt større (og mye dyrere??).

Jeg har kjørt mye Vectra, og liker spesielt godt den med 2.2 DTi-motoren. Ikke mange hester (122), men masse moment på lavt turtall. Kvalitetsmessig var mine Opel fra ca -87 og noen år på et svært lavt nivå. Før dette var de gjennomsnittlige, og min erfaring med ca -99 og nyere er at de er over gjennomsnitt. Rust, som tidligere var et kjempeproblem, er også historie nå....

Tenker du bare tysk, eller er du åpen for fransk, italiensk eller japansk?

Lenke til kommentar

Jeg er åpen for det meste. Men vil ha en sikker og god bil. Ikke en som er kjent for å ha mye feil.

Hva burde jeg velge av diesel eller bensin? Hva er fordeler/ulemper egentlig?

Jeg er også interessert i elektronisk klimakontroll, ikke sånn man justerer på et hjul.

Men hva er en grei motorstørrelse på en stasjonsvogn? Skal ikke ha noe sånn 180km/t bil, bare en som kan dra på litt selv om det er litt bagasje i den.

Lenke til kommentar
Jeg er åpen for det meste. Men vil ha en sikker og god bil. Ikke en som er kjent for å ha mye feil.

Jeg er også interessert i elektronisk klimakontroll, ikke sånn man justerer på et hjul.

Men hva er en grei motorstørrelse på en stasjonsvogn? Skal ikke ha noe sånn 180km/t bil, bare en som kan dra på litt selv om det er litt bagasje i den.

9055273[/snapback]

Har en 2003 Passat stasjonsvogn hjemme, med 1.9TDI 100 hk. Denne drar igrunn helt ok, godt bunndrag så den føles egentlig mye sterkere enn den faktisk er.

Er sikkert ikke mye å begynne å skal dra stor campingvogn eller slikt, men for bilen alene funker den flott.

Har forsåvidt også Climatronic og greier på denne bilen, nydelig god bil å kjøre er det ihvertfall.

Lenke til kommentar
Audi A4 med 1,6L er jo bare tragisk :no:

9055259[/snapback]

Men hva med 1.9TDI?

Har en 2003 Passat stasjonsvogn hjemme, med 1.9TDI 100 hk. Denne drar igrunn helt ok, godt bunndrag så den føles egentlig mye sterkere enn den faktisk er.

Er sikkert ikke mye å begynne å skal dra stor campingvogn eller slikt, men for bilen alene funker den flott.

Har forsåvidt også Climatronic og greier på denne bilen, nydelig god bil å kjøre er det ihvertfall.

9055335[/snapback]

Climatronic=digita klima kontroll?

Ja, jeg har ikke planer om å dra noe campingvogn bare ha litt bagasje. Og da går 1.9TDI greit? Man har vel også mulighet til å chippe TDI? Har du hatt noe problemer med Passaten?

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Av de to bilene du har funnet tror jeg Passaten går av med en soleklar seier. 130 dieselgamper i Passat er faktisk ganske morsomt å kjøre. Men som andre her allerede har sagt er 100 hk (diesel) helt kurant i en Passat.

Går du etter status (noe jeg tviler på at du gjør) så henger jo Audi høyere enn VW.

Noe som bør nevnes er at VAG sine diesel-motorer er kjent for å være gode og driftsikre motorer, men ikke like kultiverte som andre tyske (og enkelte japanske) bilmerker har laget. :)

Endret av egil88
Lenke til kommentar
Climatronic=digita klima kontroll?

Ja, jeg har ikke planer om å dra noe campingvogn bare ha litt bagasje. Og da går 1.9TDI greit? Man har vel også mulighet til å chippe TDI? Har du hatt noe problemer med Passaten?

9055431[/snapback]

Har så vidt meg bekjent ikke vært noe problemer med bilen nei. Og alt fungerer fortsatt som det skal.

Er foreldrene mine som har denne bilen da, så chipping var vist ikke noe som sto på prioriteringslisten. Selvom det nok sikkert ville gitt litt bedre skyv i motoren.

Personlig da, så synes jeg bilen er nydelig å se på. Sammen med at den er utrolig behagelig å kjøre så er det nok en av de bilene jeg ønsker meg mest nå. :p

Lenke til kommentar
Personlig da, så synes jeg bilen er nydelig å se på. Sammen med at den er utrolig behagelig å kjøre så er det nok en av de bilene jeg ønsker meg mest nå.  :p

9055859[/snapback]

Det synes jeg også. Fattern å jeg prøvekjørte en på høsten 2005, men rett før han undertegnet kontrakten ble han Volvo-frelst og kjøpte V50. Kunne egentlig tenkt meg Passat jeg da. ;)

Det som imponerer mest i disse bilene er kvaliteten på interiøret, faktisk et hakk bedre enn den nyeste Passaten mener nå jeg. På bilder ser det ikke like bra ut, men setter du deg inni en forstår du. :)

Lenke til kommentar
Det synes jeg også. Fattern å jeg prøvekjørte en på høsten 2005, men rett før han undertegnet kontrakten ble han Volvo-frelst og kjøpte V50. Kunne egentlig tenkt meg Passat jeg da.  ;)

Det som imponerer mest i disse bilene er kvaliteten på interiøret, faktisk et hakk bedre enn den nyeste Passaten mener nå jeg. På bilder ser det ikke like bra ut, men setter du deg inni en forstår du. :)

9055929[/snapback]

Var å prøvekjørte en '07-modell 2.0TDI tidligere i år, var en utrolig gøy bil å kjøre med den motoren.

La ikke så nøye merke til kvaliteten på interiøret, i forhold til den vi har hjemme, men synes den virket helt ok sammenskrudd. Liker også bakenden på den nye stasjonsvognen.. :love:

Men en ting er ihvertfall sikkert, den bilen vi har hjemme er utrolig godt sammenskrudd og alt sammen virker solid. Gir et veldig godt inntrykk når man sitter bak rattet.

Det ligger jo mye 2003modeller på finn av Passat. Hvor mye/lite KM burde en Passat/A4 02/04 bil ha gått, ser det er alt fra 70000 til 170000. Det betyr vel en del det også?

9056041[/snapback]

Bilen hjemme er gått omkring 150k tror jeg, men hoveddelen av kjøringen på bilen var gjort over lengre avstander, altså lite småkjøring. Tror dette har mer å si enn hvor langt bilen har gått. Litt uheldig å kjøpe en bil like før registerreimen skal byttes da (som er en ganske dyr service).

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

Kan bare anbefale Audi A4 1.9 TDI på det varmeste. Kjøpte en slik selv i desember ifjor. 2004 modell med 100 hk. Denne motorene har masse krefter.

Har nå chippet denne til 140 hk og dreiemoment økning fra 250 til 360 nm.

Registerreim bytte på A4 1.9 TDI kom ifølge Møller Bil asker og bærum på 11000 kr.

Hva med denne

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...3abcOUMyE473444

Endret av underground
Lenke til kommentar

Spør om litt mer jeg:

Er komfort viktig? At du sitter veldig behaglig, har masse ekstrautstyr som klima osv? Støynivå?

Motor? Bryr du deg noe særlig om motorstørrelse og forbruk?

Utgifter i framtid, hva har du regna med å måtte koste på bilen?

Gjensalgsverdi, er det viktig for deg?

Kjøreegenskaper, sportslig og stiv eller myk og behaglig eller begge deler?

Utseende?

Status?

Lenke til kommentar

9055273[/snapback]

1,6 l i a4 er såååååååååå treig, en venn av meg som har en slik og den var et ork å kjøre. Av de 2 bilene du viser fram hadde jeg tatt vw. Men hvis du finner en a4, med 1,9 tdi til samme pris hadde jeg valgt den i stedet for. Ikke like praktisk, men utsende og interiør kvaliteten er mange hakk bedre i audi'en.

Lenke til kommentar
Regn med 15k for registerbytte av en Vw -audi

9056571[/snapback]

Ja, det var mye i forhold til min Kadett som en god kamerat(tidligere sjef på en volvo shappe) av pappa har byttet på. Men det er vel slik at alt må byttes på merke verksted?

Kan bare anbefale Audi A4 1.9 TDI på det varmeste. Kjøpte en slik selv i desember ifjor. 2004 modell med 100 hk. Denne motorene har masse krefter.

Har  nå chippet denne til 140 hk og dreiemoment økning fra 250 til 360 nm.

Registerreim bytte på A4 1.9 TDI kom ifølge Møller Bil asker og bærum på 11000 kr.

Hva med denne

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...3abcOUMyE473444

9056642[/snapback]

Ja, den bilen du viser link til der liker jeg veldig godt, meget pen. Vil helst ha sølv, sort eller blå farge på bilen.

Spør om litt mer jeg:

Er komfort viktig? At du sitter veldig behaglig, har masse ekstrautstyr som klima osv? Støynivå?

Motor? Bryr du deg noe særlig om motorstørrelse og forbruk?

Utgifter i framtid, hva har du regna med å måtte koste på bilen?

Gjensalgsverdi, er det viktig for deg?

Kjøreegenskaper, sportslig og stiv eller myk og behaglig eller begge deler?

Utseende?

Status?

9057411[/snapback]

Komfort er klart viktig, men regner med det meste er bedre enn vår kadett nå. Ekstra utstyr er ikke så veldig viktig, bare man har det som er normalt i en bil som er 2002/2004.

Motoren burde som sagt være noe som lett kan dra 2-3 mennesker med en del bagasje og mulighet for å kjøre forbi et par biler i blant.

Utgifter ønsker jeg jo minimalt av som alle andre, men er jo klar over at dem kommer.

Gjensalgsverdi er ikke så altfor nøye, da jeg håper å ha denne bilen gjerne en 5år+ ihvertfall. Plutselig dukker det opp en liten junior og da er jo også stasjonsvogn flott å ha?

Kjøreegenskaper, hm vanskelig å si. En som er behagelig=)

Utsende er som sagt, passat, volvo og a4/a6 i den årsklassen jeg har nevnt tidligere. Syntes selv at a4/a6 er penest på innsiden og passat på en god ande plass.

9055273[/snapback]

1,6 l i a4 er såååååååååå treig, en venn av meg som har en slik og den var et ork å kjøre. Av de 2 bilene du viser fram hadde jeg tatt vw. Men hvis du finner en a4, med 1,9 tdi til samme pris hadde jeg valgt den i stedet for. Ikke like praktisk, men utsende og interiør kvaliteten er mange hakk bedre i audi'en.

9057465[/snapback]

Reprasjonskostnader Passat vs. A4, hvordan stiller dem da. Si en 1.9TDI på dem begge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...