Ola92 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Hei! Jeg har et Sony MiniDV kamera. Jeg har tenkt å overføre noen kassetter til PCen, men når jeg overfører med Pinnacle Studio 10 i full kvalitet (.avi) tar 1TIME/10GB. Noen som vet om et annet format som har bedre kvalitet i forhold til størrelse på filene. Jeg kan kjøpe ny programvare hvis jeg må, så bare kom med forslag. Takker for svar! Endret 15. juli 2007 av Arjun Sivapalan Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Det finst no det (MPEG2 t.d.), men om det er mogeleg å overføre direkte til slike veit eg ikkje. Å overføre til DV AVI er det vanlege, ettersom det er ein direkte kopi av innhaldet på kassetten. Eg ville ikkje gjort noko anna, men brukt DV AVI. Moviemaker kan overføre til WMV, men då er det mykje dårlegare kvalitet. Via diverse TV-kort e.l. trur eg ein kan overføre direkte til MPEG2, men er usikker på dette. Lenke til kommentar
filthyhabits Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Hei!Jeg har et Sony MiniDV kamera. Jeg har tenkt å overføre noen kassetter til PCen, men når jeg overfører med Pinnacle Studio 10 i full kvalitet (.avi) tar 1TIME/10GB. Noen som vet om et annet format som har bedre kvalitet i forhold til størrelse på filene. Jeg kan kjøpe ny programvare hvis jeg må, så bare kom med forslag. Takker for svar! 9054077[/snapback] Det spørs jo hva du har tenkt å bruke opptakene til da. Hvis du ikke vil beholde kvaliteten til DV-AVI, så må du jo konvertere dem etterpå, f.eks. til WMV, MPEG2 (som er DVD-formatet) eller evt. andre formater. Forresten så er DV-AVI ca. 13GB pr. time... Lenke til kommentar
Ola92 Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Det finst no det (MPEG2 t.d.), men om det er mogeleg å overføre direkte til slike veit eg ikkje. Å overføre til DV AVI er det vanlege, ettersom det er ein direkte kopi av innhaldet på kassetten. Eg ville ikkje gjort noko anna, men brukt DV AVI. Moviemaker kan overføre til WMV, men då er det mykje dårlegare kvalitet. Via diverse TV-kort e.l. trur eg ein kan overføre direkte til MPEG2, men er usikker på dette. 9054174[/snapback] Jeg har tenkt å ha kopier av filene på PCen (de originale filene(DV AVI) vil jeg ha på den eksterne harddisken), og da vil jeg ikke bruke opp all plassen på PCen med video. Noen som vet om hvordan man får best kvalitet, når 1 time video kan ta ca. 5GB? Lenke til kommentar
filthyhabits Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Det finst no det (MPEG2 t.d.), men om det er mogeleg å overføre direkte til slike veit eg ikkje. Å overføre til DV AVI er det vanlege, ettersom det er ein direkte kopi av innhaldet på kassetten. Eg ville ikkje gjort noko anna, men brukt DV AVI. Moviemaker kan overføre til WMV, men då er det mykje dårlegare kvalitet. Via diverse TV-kort e.l. trur eg ein kan overføre direkte til MPEG2, men er usikker på dette. 9054174[/snapback] Jeg har tenkt å ha kopier av filene på PCen (de originale filene(DV AVI) vil jeg ha på den eksterne harddisken), og da vil jeg ikke bruke opp all plassen på PCen med video. Noen som vet om hvordan man får best kvalitet, når 1 time video kan ta ca. 5GB? 9056380[/snapback] DivX? Xvid? WMV? Du må nesten bare prøve deg fram, og se hva du er mest fornøyd med. Lenke til kommentar
chma Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Det finst no det (MPEG2 t.d.), men om det er mogeleg å overføre direkte til slike veit eg ikkje. Å overføre til DV AVI er det vanlege, ettersom det er ein direkte kopi av innhaldet på kassetten. Eg ville ikkje gjort noko anna, men brukt DV AVI. Moviemaker kan overføre til WMV, men då er det mykje dårlegare kvalitet. Via diverse TV-kort e.l. trur eg ein kan overføre direkte til MPEG2, men er usikker på dette. 9054174[/snapback] Jeg har tenkt å ha kopier av filene på PCen (de originale filene(DV AVI) vil jeg ha på den eksterne harddisken), og da vil jeg ikke bruke opp all plassen på PCen med video. Noen som vet om hvordan man får best kvalitet, når 1 time video kan ta ca. 5GB? 9056380[/snapback] DivX? Xvid? WMV? Du må nesten bare prøve deg fram, og se hva du er mest fornøyd med. 9059987[/snapback] WMV9 eller h.264(mpeg4) er pr. idag de codecene som gir best kvalitet/størrelse, men det kreves litt prøving fram og tilbake for å presse mest ut av dem. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Hei!Jeg har et Sony MiniDV kamera. Jeg har tenkt å overføre noen kassetter til PCen, men når jeg overfører med Pinnacle Studio 10 i full kvalitet (.avi) tar 1TIME/10GB. Noen som vet om et annet format som har bedre kvalitet i forhold til størrelse på filene. Jeg kan kjøpe ny programvare hvis jeg må, så bare kom med forslag. Takker for svar! 9054077[/snapback] Jeg har et gammelt Hauppauge tv-kort som blant annet bruker til å kjøre over VHS til MPEG2. Den tar direkte opp i MPEG2. (Stiller inn om du vil ha standard play DVD, Longplay, extra long play, SVCD osv.) Du bruker da de kablene du kobler kameraet til tv-en med. Lenke til kommentar
chma Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Det som gir best resultat om du vil lage ett "arkiv" er å først spille over på pc som avi dv og så komprimere til ønsket codec/størrelse. Da kan du også kjøre gjennom two pass endcoding som tar en del lenger tid, men presser enda mer kvalitet av størrelsen di sitter igjen med. Mpeg4 er en mye mer effektiv codec enn "gamle" mpeg2 som fremdeles er i bruk til tv sendinger dvder kun av standardmessige årsaker. Lenke til kommentar
Ola92 Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Så dere mener altså at: DivX, Xvid, MPEG4,,WMV 9 er de beste? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå