Gå til innhold

Olja i motoren er grå. 4-takter påhengsmotor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En historie om motoren: Mercury 75 hk, 4-takter. 02-modell.

Ble kjøpt i vår. Jeg skiftet olje (tror den så pen ut). Men desverre helte jeg på for mye olje. Jeg gikk etpar turer med 2 cm på peilepinnen for mye. Så gikk jeg vel en 2 timer til sammen. Så plutselig ville den kun tenne på 2 plugger. Det viste seg å være startsperra, etter mye feilsøking. Da hadde den vært på verksted i 2 uker, hvor de hadde feilsøkt, og den har sveve på tomgang lenge, og noe småkjøring på land har den nok også fått gjennomgå. Så når verkstedet fant ut hva det var, skiftet de olje, og merket at den var grå, og de sa at den var nok blandet med vann, og at jeg måtte følge med på den nye olja, men at jeg kunne gå med båten.

Så kanskje jeg har sprengt noen pakninger grunnet for mye olje? (Jeg hadde kun på 5 liter olje)

Endret av Asaf_p
Lenke til kommentar
Forklar oss hvorfor olja blir grå ved småkjøring?

Greit at olja kan bli tynnere av småkjøring når motoren er kald, men ikke grå... Grå olje kommer av at vaten blander seg i olja (som sagt) Vaten blander seg ikke i olja ved småkjøring?

9072770[/snapback]

Det jeg tenkte på, er at motorer som blir småkjørt, altså at de sjelden når driftstempratur.

Det danner seg da lett kondens inni motoren, som da neste gang motoren blir starta så blander kondensen seg i olja, og da ved gjentatte ganger så får man grå olje.

Grå hinne oppe i påfyllings-toppen, på peilepinne, filter mm

Men til trådstarter, om du har kjørt med alt for mye olje, så kan du ha sprengt en pakning ett sted, da mest sansynlig topp-pakningen.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...