Asaf_p Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Tappet av olja, og så at den var grå. Fargen på peilepinnen har vært normal. Hva er dette? Oljeskum? Vann? Er det farlig å kjøre med dette, med den nye olja jeg har tappet på? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Ta og kjør littegrann med den nye olja, for deretter og tappe ut igjen og se om den også har blitt grå..... Hvordan motor snakker vi om? Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 4 takter 75hester utenbordsmotor Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) om olja er grå er det vatten i den. Det er ikke akkurat en helsekur for motoren. Om du har byttet bør du sjekke at den olja ikkje blir grå Endret 11. juli 2007 av kaffi Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Hvor kan vatnet ha kommet inn da? Lenke til kommentar
kaffi Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Det kan vere mange plasser, ødelagt pakning, sprekk en plass, at noen hadde det gøy å hella vann oppi. Vil tro det er en pakning. Men se etter den nye olja!! Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Venligst noe mer info om motoren, kan hjelpe.... men mest sannsynlig er det gjennom toppakningen det kommer..... Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Man kan også oppnå dette ved små kjøring. Så hvordan er bruke på motoren? Om den ikke blir småkjørt, så er det nok toppakningen mest sansynlig. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Forklar oss hvorfor olja blir grå ved småkjøring? Greit at olja kan bli tynnere av småkjøring når motoren er kald, men ikke grå... Grå olje kommer av at vaten blander seg i olja (som sagt) Vaten blander seg ikke i olja ved småkjøring? Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 (endret) En historie om motoren: Mercury 75 hk, 4-takter. 02-modell. Ble kjøpt i vår. Jeg skiftet olje (tror den så pen ut). Men desverre helte jeg på for mye olje. Jeg gikk etpar turer med 2 cm på peilepinnen for mye. Så gikk jeg vel en 2 timer til sammen. Så plutselig ville den kun tenne på 2 plugger. Det viste seg å være startsperra, etter mye feilsøking. Da hadde den vært på verksted i 2 uker, hvor de hadde feilsøkt, og den har sveve på tomgang lenge, og noe småkjøring på land har den nok også fått gjennomgå. Så når verkstedet fant ut hva det var, skiftet de olje, og merket at den var grå, og de sa at den var nok blandet med vann, og at jeg måtte følge med på den nye olja, men at jeg kunne gå med båten. Så kanskje jeg har sprengt noen pakninger grunnet for mye olje? (Jeg hadde kun på 5 liter olje) Endret 16. juli 2007 av Asaf_p Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 (endret) Forklar oss hvorfor olja blir grå ved småkjøring? Greit at olja kan bli tynnere av småkjøring når motoren er kald, men ikke grå... Grå olje kommer av at vaten blander seg i olja (som sagt) Vaten blander seg ikke i olja ved småkjøring? 9072770[/snapback] Det jeg tenkte på, er at motorer som blir småkjørt, altså at de sjelden når driftstempratur. Det danner seg da lett kondens inni motoren, som da neste gang motoren blir starta så blander kondensen seg i olja, og da ved gjentatte ganger så får man grå olje. Grå hinne oppe i påfyllings-toppen, på peilepinne, filter mm Men til trådstarter, om du har kjørt med alt for mye olje, så kan du ha sprengt en pakning ett sted, da mest sansynlig topp-pakningen. Endret 17. juli 2007 av KenBjork Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå