Gå til innhold

Hvordan lagre permanente bootoptions for Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Her

har jeg en guide for hvordan man kan starte Ubuntu på alternative måter hvis man har problemer med å boote. Er det noen som vet hvor man går inn og endrer og lagrer endringer i oppstarteren grub? Det står forklart i siste avsnitt i denne gudien, men ikke hvor man gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du lagre permanent må du boote, å endre filen /boot/grub/menu.lst

Etter du har gjort endringer med GRUB, booter du med b.

Går du helt ut igjen, booter du med defaults fra fil.

9053675[/snapback]

Hvor finner jeg " /boot/grub/menu.lst" da? Når jeg booter så ser jeg ingen slik setning. Jeg skjønner hvilke endringer jeg må gjøre, men ikke hvor, bortsett fra at det må gjøres i grub?

Lenke til kommentar

menu.lst er bare en helt vanlig fil i katalogen /boot/grub, og du kan åpne den med en hvilken som helst editor. Men du må være root (superuser) for å kunne redigere denne fila.

Ubuntu baserer seg på kommandoen 'sudo' for å midlertidig erverve root-rettigheter.

Så du må åpne et terminalvindu* hvor du kan skrive inn denne kommandoen:

sudo nano /boot/grub/menu.lst

Nano er bare et eksempel på en editor, du kan bruke andre hvis du vil isteden. F.eks. kwrite, kate, gedit, nedit, emacs, vi.... and the list goes on

* Startes fra menyen i GNOME/KDE. I GNOME kan man ofte bare høyreklikke på bakgrunnen og starte en terminal derfra også.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
menu.lst er bare en helt vanlig fil i katalogen /boot/grub, og du kan åpne den med en hvilken som helst editor. Men du må være root (superuser) for å kunne redigere denne fila.

Ubuntu baserer seg på kommandoen 'sudo' for å midlertidig erverve root-rettigheter.

Så du må åpne et terminalvindu* hvor du kan skrive inn denne kommandoen:

sudo nano /boot/grub/menu.lst

Nano er bare et eksempel på en editor, du kan bruke andre hvis du vil isteden. F.eks. kwrite, kate, gedit, nedit, emacs, vi.... and the list goes on

* Startes fra menyen i GNOME/KDE. I GNOME kan man ofte bare høyreklikke på bakgrunnen og starte en terminal derfra også.

9054110[/snapback]

Takk for hjelpen :thumbup: ! Nå fungerer det. Jeg mått skrive "gedit" i begynnelsen av setningen for å få frem menyen. Den med "sudo nano" fikk ikke frem lista!

Nå booter maskina automatisk :thumbup: ! Takk , takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...