ronron25 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Her har jeg en guide for hvordan man kan starte Ubuntu på alternative måter hvis man har problemer med å boote. Er det noen som vet hvor man går inn og endrer og lagrer endringer i oppstarteren grub? Det står forklart i siste avsnitt i denne gudien, men ikke hvor man gjør det. Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Skal du lagre permanent må du boote, å endre filen /boot/grub/menu.lst Etter du har gjort endringer med GRUB, booter du med b. Går du helt ut igjen, booter du med defaults fra fil. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Skal du lagre permanent må du boote, å endre filen /boot/grub/menu.lst Etter du har gjort endringer med GRUB, booter du med b. Går du helt ut igjen, booter du med defaults fra fil. 9053675[/snapback] Hvor finner jeg " /boot/grub/menu.lst" da? Når jeg booter så ser jeg ingen slik setning. Jeg skjønner hvilke endringer jeg må gjøre, men ikke hvor, bortsett fra at det må gjøres i grub? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Permanente endringer må gjøres etter du har statet opp Ubuntu. Bare å skrive: sudo nano /boot/grub/menu.lst Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Permanente endringer må gjøres etter du har statet opp Ubuntu. Bare å skrive: sudo nano /boot/grub/menu.lst 9053975[/snapback] Jeg har forstått at det er det jeg må skrive, men hvor skriver jeg det ? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) menu.lst er bare en helt vanlig fil i katalogen /boot/grub, og du kan åpne den med en hvilken som helst editor. Men du må være root (superuser) for å kunne redigere denne fila. Ubuntu baserer seg på kommandoen 'sudo' for å midlertidig erverve root-rettigheter. Så du må åpne et terminalvindu* hvor du kan skrive inn denne kommandoen: sudo nano /boot/grub/menu.lst Nano er bare et eksempel på en editor, du kan bruke andre hvis du vil isteden. F.eks. kwrite, kate, gedit, nedit, emacs, vi.... and the list goes on * Startes fra menyen i GNOME/KDE. I GNOME kan man ofte bare høyreklikke på bakgrunnen og starte en terminal derfra også. Endret 11. juli 2007 av Langbein Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 menu.lst er bare en helt vanlig fil i katalogen /boot/grub, og du kan åpne den med en hvilken som helst editor. Men du må være root (superuser) for å kunne redigere denne fila. Ubuntu baserer seg på kommandoen 'sudo' for å midlertidig erverve root-rettigheter. Så du må åpne et terminalvindu* hvor du kan skrive inn denne kommandoen: sudo nano /boot/grub/menu.lst Nano er bare et eksempel på en editor, du kan bruke andre hvis du vil isteden. F.eks. kwrite, kate, gedit, nedit, emacs, vi.... and the list goes on * Startes fra menyen i GNOME/KDE. I GNOME kan man ofte bare høyreklikke på bakgrunnen og starte en terminal derfra også. 9054110[/snapback] Takk for hjelpen ! Nå fungerer det. Jeg mått skrive "gedit" i begynnelsen av setningen for å få frem menyen. Den med "sudo nano" fikk ikke frem lista! Nå booter maskina automatisk ! Takk , takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå