The_Lozer Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) jeg har en spørring som ser slik ut: $sql = mysql_query("SELECT redigert FROM gjestebok WHERE id='$id'"); hvordan kan jeg skrive ut redigert (jeg vil prøve å unngå while løkke)? Takker for alle svar Endret 11. juli 2007 av The_Lozer Lenke til kommentar
humbuq Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 jeg har en spørring som ser slik ut: $sql = mysql_query("SELECT redigert FROM gjestebok WHERE id='$id'"); hvordan kan jeg skrive ut rediger? Takker for alle svar 9053302[/snapback] For eksempel slik: (satser på at jeg greide å ikke drite på draget med koden ) while($array = mysql_fetch_array($sql)) echo $array['redigert']; Se forøvrig php.net/mysql. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Hvorfor vil du unnga while lokke? eller skal du bare ha det ut 1 gang? $q = mysql_fetch_assoc( mysql_query( "SELECT redigert FROM gjestebok WHERE id='$id'" ) ); echo $q['redigert']; Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Helst bør du droppe hele den eldgamle ext/mysql (alle mysql_*-funksjonene) til fordel for den mye bedre ext/PDO eller/og databasemodulen til rammeverk som PEAR, Zend osv osv. Da får du en langt enklere jobb med databasetilkoblingen (særlig i lengden). Zend_Db har også funksjonen fetchOne() som er en god løsning på situasjonen din hvor du kun skal hente ut den første kolonnen fra den første raden. $name = $db->fetchOne("SELECT name FROM users WHERE id = 1"); http://no.php.net/manual/en/ref.pdo.php http://framework.zend.com/manual/en/zend.db.html Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Da ma man jo legge til de pakkene. Men hvorfor er de bedre? Er det bare det at de er enklere? Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 1. ext/mysql er som sagt eldgammel og er ikke lenger standard i PHP. Vet ikke om den i det hele tatt vil eksistere for PHP6. 2. Består av mye dårlig kode som har blitt vanskelig for utviklerne å vedlikeholde, mye sikkerhetsproblemer. 3. Selv om den fungerer med nye mysql-versjoner, klarer den ikke å ta i bruk ny funksjonalitet som har kommet til MySQL versjoner fra 4.1 og oppover. 4. Det finnes langt bedre alternativer som både kan utnytte moderne database-teknologier og er betydelig raskere 5. ext/mysql har ikke noe OOP API som må ses på som et must for seriøse utviklere. 6. I motsetning til ext/PDO har ext/mysql en MySQL-spesifikk API som vil gi deg masse ekstraarbeid den dagen du ønsker/trenger støtte for andre databaser Da ma man jo legge til de pakkene. Nåja, ext/PDO følger med PHP som standard i fra versjon 5.1 og velger man å bruke rammeverk som Zend (anbefalt!), PEAR etc. består jo de kun av PHP-filer som ikke trenger noen ekstra installasjon. Når det gjelder forskjellene i bruk vil jeg si at Zend_Db (som jeg bruker) er fullstendig overlegen, men fordelene der må du nesten sette deg inn i selv. http://framework.zend.com/manual/en/zend.db.html ext/mysqli må jo også nevnes som en mulighet, den løser noen av problemene rundt ext/mysql med ikke alle, så jeg vil ikke egentlig anbefale den. Dog er den nok det enkleste alternativet. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Da far jeg bruke morgendagen til a konvertere alle scriptene mine til a bruke Zend. Hvordan er det med Zend og stotte rundt om pa webhotell da? Nar jeg svarer pa spm her pa forumet, bruker 99% ikke-OOP losninger. Skal jeg gjore som jeg svarer pa "Vista driver hjelp" ("XP eller stfu og vent pa SP1" ), eller hjelpe dem med problemet? Kanskje begge deler.. jaja Takk Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Da far jeg bruke morgendagen til a konvertere alle scriptene mine til a bruke Zend. Hvordan er det med Zend og stotte rundt om pa webhotell da? Zend Framework krever PHP versjon 5.1.3 eller nyere. Det er vel egentlig det eneste kravet. Er ikke altfor mange hoster som har PHP5, men er ikke noe særlig problem lenger. Du bør også sjekke at ext/PDO er installert med databasedriverne du måtte trenge. Nar jeg svarer pa spm her pa forumet, bruker 99% ikke-OOP losninger. Skal jeg gjore som jeg svarer pa "Vista driver hjelp" ("XP eller stfu og vent pa SP1" ), eller hjelpe dem med problemet? Kanskje begge deler.. jaja Takk 9062084[/snapback] Du mener vel: Bruk Linux eller STFU og vent på totalhavari!? Alle har vært nybegynnere en gang og har gjort ting på idiotiske måter, de som vet bedre bør jo alltid hjelpe dem til gradvis å bli bedre, selv om det beste rådet i blant er at de må begynne fra scratch på en annen måte. Når det gjelder OOP er det jo ikke "løsningen på alle verdens problemer" så selv om jeg river meg i håret iblant av håpløs kodesuppe som ofte blir postet her så er det jo ikke alle som har ambisjoner om å bli gode programmerere, men bare ønsker å løse et lite problem som har oppstått i hobbyprosjektet. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Jeg merker at jeg ikke klarer å sverge helt til å gjøre all PHP-kode OOP. Jeg synes ofte en blanding blir best, fordi å lage en klasse med masse static -funksjoner virker litt feil når man ikke må det. (Noe man f.eks. må i Java) Zend er dog noe som for meg virker som et supert rammeverk. Har bare brukt det litt, men så langt har det vært kjempeenkelt og greit. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Vel, over 80% av webhoster kjører fremdeles PHP4, så jeg stiller meg veldig skeptisk til å bytte ut ext/mysql med ext/PDO eller enda et rammeverk å holde styr på i tillegg til mitt eget. Greit nok å gjøre slikt når en drifter egen server, eller spesifikt har valgt å kjøre programvaren på en PHP5-server, men når applikasjonen skal kunne distribueres mellom et utall forskjellige plattformer og oppsett blir det ikke fullt så enkelt å ta i bruk det nyeste nye. Selv SimpleXML er for nytt til at jeg tør å gjøre meg avhengig av det... Lenke til kommentar
Peter Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 (endret) EDIT: Synes dette er et interessant tema, men helt OT så jeg tar det med inn i PHP-puben. Endret 14. juli 2007 av Nazgul Lenke til kommentar
PHPdude Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 PHP4 er døende, den har klort seg utrolig godt fast (mye fordi store OSS-prosjekter fortsatt bruker PHP4), men nå har det kommet klare tegn til at bruken av PHP4 snarlig vil minske mye. PHP-utviklerne kunngjorde for en stund siden at PHP4 ikke vil motta noen oppdateringer etter 2007 og dermed vil den i praksis bli ubrukelig for bruk på www. Dessuten har flere av de største PHP-prosjektene blitt med på www.gophp5.org som vil si at de kommer til å kreve PHP5.2 eller nyere ifra februar neste år. PHP4 dør, ingen vits i å gjøre valg for fremtiden for å være PHP4-kompatibel. Har man derimot et prosjekt som er avhengig av å kunne distribueres til "alle" også før 2008 så får man heller sette på tommeskruene å bruke PHP4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå