S][eridan Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Hey Jeg har per idag en XP 1700+ montert i et kt266a basert hovedkort. I dette hovedkortet har jeg også montert et Sounblaster Live 5.1 lydkort. Etter at jeg har lagt inn WinXp spraker det i høytalerene uavhengig av volum! Har testet andre lydkilder på høytalerene - da fungerer det utmerket. Noen som har noen fornuftige løsninger på hvordan jeg kan få vekk sprakingen? - Noen prater om at dette er et vedvarende og kjent problem? Jeg har alt testet å bytte PCI slott - til ingen nytte. Mvh Sherry Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Hallå S][eridan! Posta akkurat det samme posten til en annen som hadde problemer med støy, men fikk aldri tilbakemelding på om det hjalp: Du kan prøve å installere "PCI Latency" patch for VIA Chipsets. Et utdrag fra FAQen: 1.1 What is this patch? This is a driver for Windows. It is intended to stabilize computers that have VIA chipsets. 1.2 Why do I need this patch? Do I need it at all? If your computer has any VIA chipset made between 1997 and 2001, and if your computer has any of the following problems, then you might need this driver. [*]Files copied from one IDE hard disk drive to another are corrupted [*]The computer stops ("freezes", "hangs", "locks up"), or makes unusual noises when playing sounds, especially to a Creative-brand sound card [*]The computer stops, or files are corrupted, when copying to or from an IDE DVD, CDROM, or CDRW drive [*]Sounds played by the computer are distorted or have a "crackling" noise, especially sounds from a Creative-brand or Aureal-brand sound card [*]The computer stops when playing 3D graphics or games, especially on an ATI Radeon series video card If you have none of these problems, then you do not need this patch. Lenke til kommentar
S][eridan Skrevet 30. desember 2001 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2001 Den har jeg prøvd.. det funka ikke gitt. ;/ Lenke til kommentar
Raven Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Det virker som 5.1 og PCI 128 kortene "er" sånn i xp. Du må nok vente på at sound blaster folket gir ut nye drivere........ Det blir da et spørsmål om du greier å overleve med det.......til/om det kommer nye drivere... Lenke til kommentar
forpokker Skrevet 30. desember 2001 Del Skrevet 30. desember 2001 Hei. Har det samme kortet som du har og jeg bruker også windows xp, men det er ingen spraking i høytalerene mine.Funker fint det. En kamerat av meg klagdet på at hans sb kort begynte å sprake etter en stund i xp og han mente at han hadde overbelastet kortet med å koble 2 forsterkere med sub`er å styr til pc`n, Kan jo hende det er noe galt med kortet _________________________ AMD 1,4 ghz a7m266 Geforce 2 Pro sb live 5.1 IBM 40 GB 256 DDR ram Lenke til kommentar
RPA Skrevet 1. januar 2002 Del Skrevet 1. januar 2002 Nei det er nok ikke galt med kortet. Hadde samme problemet med SbLive player 5.1 Problemet oppstod bare av og til. Lenge siden nå, men det var særlig når jeg brukte 5.1 oppsett og når jeg nettopp hadde skiftet mellom 5.1 og 2 høyt. Lenke til kommentar
extreme Skrevet 1. januar 2002 Del Skrevet 1. januar 2002 Prøv og juster ned volumet på volumkontroll. Man må aldri sette noe på maks, da dette forvrenger lyden. Se også bak på høytalerne dine om de har en justeringsbryter der. Ikke ha denne på maks! Hvis du bruker Mediaplayer, så se etter at "SRC Wow effects" står av, denne funker bra på lave volum, men ikke på høye! Du kan også se etter om du har veldig mange ting på samme IRQ som lydkortet. Dette er nok en feil som via chipsettene har, men hvis du legger inn nyeste via 4-1 og flasher til den nyeste bios så skal det rette seg. Lenke til kommentar
DeejPhant Skrevet 1. januar 2002 Del Skrevet 1. januar 2002 Quote: On 2001-12-30 19:28, Raven skrev:Det virker som 5.1 og PCI 128 kortene "er" sånn i xp. Du må nok vente på at sound blaster folket gir ut nye drivere........Det blir da et spørsmål om du greier å overleve med det.......til/om det kommer nye drivere... Pisspreik.. jeg har lyd i alle 6 høytalerne mine med windows xp's standard drivere... Lenke til kommentar
S][eridan Skrevet 1. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2002 Hey Jeg fant var feilen var.. tydelighvis var det SPDIF porten på live kortet som var ødelagt.. prøvde vanlig analogt nå.. og det funket som en drøm. Takk for alle tips.. noen som vet hva som kan være galt med spdif utgangen? Lenke til kommentar
Kleifert Skrevet 1. januar 2002 Del Skrevet 1. januar 2002 Hadde ikke spraking, men litt skurring på mitt Platinum 5.1 kort i enkelte spill/programmer. Jeg bruker SPDIF utgangen. Det jeg gjorde var å redusere/slå av "hardware accelrator" under egenskapene på lydkortet. Da ble alt i orden. Dette er visst et kjent problem under XP. mvh Jan Arve Lenke til kommentar
Catod Skrevet 1. januar 2002 Del Skrevet 1. januar 2002 Har et SB 5.1 platinum kort og det fungerer bra i win XP, BORTSETT fra når jeg skal spille Commandos2. Lyden fungerer bra i introen, men når jeg kommer inn i menyen og når jeg spiller er det skikkelig skurring og jeg kan ikke ha lyden på. Fryktelig irriterende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå