Gå til innhold

Har gjort alt, men pc'n bråker enda..

Anbefalte innlegg

Dette er det jeg har gjort for å få en så stille pc som mulig:

-Støydempingsmatter i mit chieftec dx01 kabinett

-Fanmate på cpu-kjøler, justert ned så mye som mulig (glaciertech kjøler, Silent twin funka ikke på hk mitt)

-12db papst vifter x 2 i kabinettet.

-12db papst vifte mod i psu

-Zalman gf4 vifteløs kjøler

-Zalman vifteløs chipsett kjøler

-Hjemmelaget hd-demper for min Quantium fireball hd.

-Seagate barracuda IV 80gb hd..

PC'n er stillere enn de aller fleste pc'er, men jeg hører den enda.. Det er nok umulig å få den helt stille, men er det noen som har noen tips til hva mer jeg kan gjøre ? (unntatt vannkjøling da)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

aurstad: HVA er det som bråker? Er fint lite poeng i å stappe harddisken inn i 10cm blygummi om den ene vifta bråker noe infernalsk ;)

Et tips kan være å starte maskinen uten strøm til harddiskene. Gå så inn i BIOS (bare for at maskina ikke skal være under stor load samtidig som vifter skal surre). Det første du merker deg er nå om maskinen var veldig mye stillere uten harddisken(e). Så tar du for deg vifte for vifte. Stopp dem med fingrene i noen(kan godt være 15) sekunder (nei du skader ikke komponentene) en etter en. Da bør du klare å finne ut hva som er de viktigste støykildene. Å støydempe på måfå blir nyttesløst.

Med de støykildene du sier du har vil jeg tippe at årsaken er noe av dette:

- vibrasjonsstøy, gjerne fra harddisker eller vifter som er dårlig festa.

- motorstøy fra hardiskene

- viftene jobber med stor motstand. Mange viftegriller i kabinetter er mer plater med noen få hull i enn et hull med et gitter over. Å fjerne disse hindringene kan gi både bedre kjøling og redusert støy.

- CPU vifta. En del jallavifter klarer å lage et utrolig bråk uansett hvor lite luft de blåser. Det kommer av at viftene er skjeive, at det er stor avstand mellom ramma og viftebladene, at de går ujevnt osv.

Uansett, du finner ut hva problemet er med å lytte og stoppe viftene en etter en :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En ting som fortsatt bråkte hos meg når jeg trodde jeg var ferdig var PSU-vifta. Nei, jeg snakker ikke om selve vifta (19dB Papst som jeg setter ned spenningen på når PCen ikke kjører på max) , men om de vibrasjonene som oppstå i PSU-huset når vifta kjørte. Så jeg la asfaltplate på ytterveggene, så la jeg en gummimatte, og så et par striper asfaltplate på kryss og tvers over gummien for å holde den fast. Kjørte på med litt svart teip også.

Resultat: vibrasjonene høres ikke lenger, men PSU-en er blitt litt varmere. Håper den takler det, har ikke tenkt å prøve å få den kjølt ned noe mere. Hvis den ryker, så ryker den.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Segate Baracuda 4, og denne er ikke stille før du henger den opp i NoVibes. Den vibrerer som alle andre harddisker. (Ganske vanskelig å gå harddisker uten bevegelige deler ;-) )

Men den er jo sinnsykt stille på seek da. Ikke noen hørbare hakkelyder.

Med et litt kjipt kabinett, vibrerer det, og da fungerer kabinettet som en resonanskasse. En slags støyhøyttaler :-D

Hilsen

Jan Terje

Lenke til kommentar

..ikke godt å si uten å vite helt hva som bråker.

Har du chipset vifte? kan du ta den av?

Hvilket gfk kort har du? er godt fornøyd med mitt radon 9000 (uten vifte, og nei jeg er ingen gamer..)

Sitter her med 2 maskiner som er ganske så stille.

Den ene er r9000 uten gpu vifte, hk uten chipset vifte.

WD80GB SE disken har bare én plate, og særlig den ene av de to er spesielt stille.. trodde jeg ikke hadde kobla strømmen ordentlig, når jeg holdt den i hånde og ikke hørte eller kjente den.. hadde ikke skjærm på, men så svarte maskina plutselig på ping :)

Den andre maskina fikk seg en oppgradering på fredag, til VIA C3 800, uten CPU vifte (holder 24C idle, og 29C load) ..helt kult

og der er det heller ikke noe vifte på gpu eller hk... så jeg må si meg godt fornøyd..

jo også har jeg enermax silent edition psu, det hjelper også..

Kjenner ikke diskene dene spesielt, bare vet at de har noen som er veldig veldig stille.. men det er også forskjeld fra disk til disk, selvom de skulle vært like.. og resonansen som kommer forskjellige kabinetter..og hvilken bay de står i kan vil også ha betydning.

Så tipset.. om du ikke vil legge noe særlig penger i det.. ta ut alt.. sett på en og en bevelig del.. og sjekk når du plutselig kjenner igjen lydene.. da er det nok den delen som det er på tide å gjøre noe med.

Lenke til kommentar
kan man stoppe cpu vifta og uten at pc`n slår seg av?

DOOOOOOOH! SEFF! går ann det ja, så lenge du ikke kjører et program i windows som gjør at den skruer seg av!!!

trudde det var en sperre som gjor til at den slo seg av når den cpu vifta tok kvelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...