nessen Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 hei Har satt opp Exchange 2007 server. Fungerer bra, men er det noen som veit korleis eg kan sette den opp slik at all mail som ligger i Microsoft Outlook også ligger tilgjengelig i webmailen? Dette fungerte perfekt i 2003 , men etter at vi byttet til 2007 så forsvinner mailen frå webmailen så fort den går inn i MS Outlook... Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Kan være du må krysse av for "La det være en kopi av meldinger på serveren" i outlook, gjøres under verktøy - epostkontoer - velger du exchange kontoen - flere instillinger - avansert Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 I Exchange-miljø er årsaken ofte at man har satt epost til å lagres lokalt og ikke på serveren. En litt annen innstilling enn det nessen foreslår. Du finner den i oversiktsbildet over alle kontoene, helt nederst. Lenke til kommentar
roac Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 I Exchange-miljø er årsaken ofte at man har satt epost til å lagres lokalt og ikke på serveren. En litt annen innstilling enn det nessen foreslår.Du finner den i oversiktsbildet over alle kontoene, helt nederst. 9060543[/snapback] Det er jo en styggedom. Personlig har jeg aldri jobbet i et firma hvor det har vært gjort. Halve poenget med Exchange som mailserver er muligheten til å ha alle mail, avtaler med mer liggende BÅDE på mailserveren (slik at det blir tatt backup av den) og lokalt på PCen (spesielt bærbare) slik at man ikke er avhengig av exchange serveren for å få lest mail. Cached mode i Outlook 2003 og senere er i mine øyne ganske genialt. Det synes for meg som om det her snakkes om bruk av POP3 for å koble Outlook opp mot Exchange, noe jeg ikke ville anbefale, da man mister en haug med funksjonalitet. Hvis man er bekymret for sikkerhet men vil kunne laste ned mail utenfra så er RPC/HTTP (Exchange 2003) eller Outlook Anywhere (Exchange Server 2007) noe man definitivt bør vurdere å se på. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Styggedom, ja, men er svært ofte satt sånn dersom man har benyttet Outlook uten Exchange. Med denne settingen vil eposten ligge lokalt uansett hvilken protokoll man bruker. Lenke til kommentar
roac Skrevet 17. juli 2007 Del Skrevet 17. juli 2007 Styggedom, ja, men er svært ofte satt sånn dersom man har benyttet Outlook uten Exchange.Med denne settingen vil eposten ligge lokalt uansett hvilken protokoll man bruker. 9088605[/snapback] De beksrivelsene (leave mail on server) som er gitt her mener jeg er direkte dårlige. Jeg kan gi et godt eksempel: Gitt at du HAR lastet ned mailen til Outlook og går inn på webmail, og sletter mailen. Da blir den IKKE slettet fra outlook. Du kan dog spesifisere sletting andre veien, men hvordan det funker dersom du er offline når du sletter mailen aner jeg ikke. Et annet problem oppstår dersom du åpner mail i webmail, og flytter den til en undermappe. Da vil ikke Outlook se denne mailen senere, siden POP3 bare ser mail som ligger i selve inbox. Mao, det er kun én god måte å løse problemet på, den jeg beskrev. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Ingen diskuterer best practise her. Det dreier seg om å finne ut hvilken setting OP feilaktig bruker, og forslagene er enten at det benyttes POP eller at Lookout er satt opp til å benytte lokal PST fremfor Exchange mailstore. Ingen foreslår at de *skal benytte* POP eller andre ting. Les problemet en gang til og les svaret mitt før du tillegger meg rare meninger. Du finner settingen jeg nevner i konto-oversikten i Lookout (Verktøy->Kontoer), og den er uavhengig av protokoll du velger mot Exchange. Igjen: Jeg har ikke nevnt et ord om POP så bruk kruttet på bedre ting enn å argumentere mot ikke-eksisterende ytringer Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Hvis dette gjelder alle brukere vil det være rart. Dette skjer derimot ofte når brukere selv skal prøve å sette opp mail, velger pop ved en feiltakelse, avbryter Wizard og prøver etterpå å sette opp iht. til instruks over f.eks. tlf. Du kan enkelt sjekke om brukere laster ned mail ved å se hvor mye mail han har lagret på server i Exchange System Manager. Lenke til kommentar
nessen Skrevet 20. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2007 Hei igjen. Løsningen var som en av dei første her skreiv... Outlook var satt opp til å benytte exchange og ikkje pop. Men av ein eller grunn så stod det inne på innstillingene: Lagringsplass for mail: "personlig mappe". Endret denne til "Postboks -Brukernamn" og då synkroniserer den greit. Nytt problem er at all mailen som då låg i personlig mappe forsvann når eg drog dei over til innboksen på "Postboks". Finner dei ikkje igjen nokon plasser. Nokon som har vert bort i dette? Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 25. juli 2007 Del Skrevet 25. juli 2007 du kan høyreklikke på Postboks, og gå til Egenskaper. Der kan du se mappestørrelse og antall mailer som gjemmer seg hvor. Prøv det først:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå