Gå til innhold

Hva skal jeg kjøpe? Proteinpulver? Annet?

Anbefalte innlegg

Er 14 år (fyller 15 i slutten av oktober) og har nettop startet å trene. Veier 69 kg og er 172 cm høy. Har sluttet å spise usunne ting og prøver å spise 5 ganger om dagen. Skulle gjort seg med en sixpack så jeg lurer på om det er noe jeg kan kjøpe. Proteinpulver? Er det aldersgrense på det? Er jeg gammel nok til å kjøpe det? Hvor får man kjøpt det? Noe annet?

Vil så gjerne få en fin kropp :cry:

Endret av Kezza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motiverende komentarer Superior.

----------------------------------------

Jeg ville ha fått orden på kostholdet først

En måte å øke proteinmengden i kosten på er med proteinpulver.

Billigere enn med kjøtt og bedre enn å pøse på med melk.

En grov utregning kan du gjøre i forbruk av energi kalkulatoren.

Her finner du også en top 8 liste over tilskuddene du burde prioritere etter dine mål.

Første tiden burde 1-5 være målet.

Endret av War
Lenke til kommentar

Stemmer men det blir mye kjøtt og sansynligheten er stor for at det ikke er så mye fisk til frokost og kvelds.

Vet han er 15, men å balansere kostholdet vil være å anbefale uasett om man velger kjøtt og melk eller i kombinasjon med proteinpulver.

lite protein til frokost

lite til lunsh

mye til middag

lite til kvelds er ikke noe serlig nei.

Kosthold som over vil bli karbohydratbomber og slå ut på insulinverdiene.

Føle seg slappere og alt som følger med.

Endret av War
Lenke til kommentar
Trenger bare å spise en vanlig middag.

9056265[/snapback]

Hvor mye middag må man spise da, mener du? Og hvor mye sånn ca resten av dagen?

9063618[/snapback]

Må tilpasses treningen. Husk at det finnes proteiner i andre ting enn kjøtt også. Proteinpulver vil jeg tro blir for mye av det gode.

Lenke til kommentar

Jeg er 15 år og får antydninger til sixpack bare ved og ta sit ups uten treningstudio og proteiner osv.

Det går vel veldig fra person til person, men trenger du alt dette nå?

Spis sunt og tren først i starten kanskje?

Bare et forslag.

Lenke til kommentar
Husk har du ikke 6pac nå og vil ha det må du redusere fettprosenten.

Slanke deg ikke trene magemusklene for å få dem frem.

9071068[/snapback]

Mitt tips er rett og slett å spise i kcaloverskudd med mye proteiner i kosten og kjøre kardiotrening 2-3 ganger i uken på hviledagene når man ikke trener styrke og trene magen skikkelig. På den måten kan man få mer muskler samtidig som bare legger på seg litt fett.

Og man vil se mye mer markert ut siden man har gått opp i muskelmasse og man får kanskje også med en six-pack på kjøpet ;)

F.eks en med 10% i fettprosent og har lite muskler vil sansynligvis se mindre markert ut enn en med en del muskler og 12-13% fettprosent.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

9071068[/snapback]

Mitt tips er rett og slett å spise i kcaloverskudd med mye proteiner i kosten og kjøre kardiotrening 2-3 ganger i uken på hviledagene når man ikke trener styrke og trene magen skikkelig. På den måten kan man få mer muskler samtidig som bare legger på seg litt fett.

Og man vil se mye mer markert ut siden man har gått opp i muskelmasse og man får kanskje også med en six-pack på kjøpet ;)

F.eks en med 10% i fettprosent og har lite muskler vil sansynligvis se mindre markert ut enn en med en del muskler og 12-13% fettprosent.

9071469[/snapback]

Er det noen måter å finne ut hvordan fettprosent man har?

Lenke til kommentar

9071068[/snapback]

9071469[/snapback]

9072366[/snapback]

Den aller beste og billigste måten er å kjøpe seg en fettklype. Er nå årevis siden jeg kjøpte min, men er ganske sikker på at de fleste helsebutikker (og apotek?) markedsfører vel disse. Det er en plastinnretning med fjærmotstand. Er ikke så vanskelig å bruke de, finner massevis av gode bruksanvisninger på nett, og følger kanskje en med klypen når du kjøper den.

Angående det du spørs om ellers. Så er det et veldig vanlig spørsmål: Hvordan få six-pack?

Det er avhengig av hovedsaklig en hovedfaktor og mange delfaktorer. Det viktigste er fettprosenten din, eller aller viktigst, fettprosenten du har i mageregionen. Alle har synlige mageruter når de kommer ned til en viss prosent, hvor tidlig de vil vises er avhengig av mengden muskler du har der, men det varierer ikke så stort blant den almenne befolkning.

Det du altså bør fokusere på er å kjøre på kaloriunderskudd - dvs at du forbrenner mer pr dag enn du hiver i deg. Men husk, om du kjører på med 6000 kalorier om morgenen, så vil ikke teorien funke like godt. Du må kjøre jevnt med små måltider. Helst 1-3 timer mellom hver gang du spiser. Du burde samtidig fokusere på at det er sunn mat du hiver i deg. En god start på dagen gang være f.eks. havregryn, banan og litt proteinpulver. Mengden er veldig avhengig av hvordan du spiser ellers osv.

Den aller beste måten å starte på er å øke aktivitetsnivået ditt. Begynn med jogging på godt underlag, eller (helst) sykling, om du bare har asfaltområder i nærheten. F.eks. 30-60 minutter på morgenen (tom mage) er smart. Og samtidig kan du kjøre fettforbrenning f.eks. etter styrketrening o.l. Du burde måle deg en fast dag i uken, på morgenen - uten å ha spist.

Vidre om progresjonen din stagnerer (du går ikke mer ned i vekt), så kan du justere f.eks. ned 200 kcal, eller øke treningsmengden din. De aller fleste velger da å justere ned på kostholdet.

Til en diett trenger du virkelig ikke så mye tilskudd. Her handler det om å trene nok, og at den maten du spiser, den er smart! (sunn og proppet med alt du trenger av vitaminer, fettsyrer, mineraler, proteiner (og karbohydrater i små mengder)).

Lenke til kommentar

9071068[/snapback]

9071469[/snapback]

9072366[/snapback]

Den aller beste og billigste måten er å kjøpe seg en fettklype. Er nå årevis siden jeg kjøpte min, men er ganske sikker på at de fleste helsebutikker (og apotek?) markedsfører vel disse. Det er en plastinnretning med fjærmotstand. Er ikke så vanskelig å bruke de, finner massevis av gode bruksanvisninger på nett, og følger kanskje en med klypen når du kjøper den.

Angående det du spørs om ellers. Så er det et veldig vanlig spørsmål: Hvordan få six-pack?

Det er avhengig av hovedsaklig en hovedfaktor og mange delfaktorer. Det viktigste er fettprosenten din, eller aller viktigst, fettprosenten du har i mageregionen. Alle har synlige mageruter når de kommer ned til en viss prosent, hvor tidlig de vil vises er avhengig av mengden muskler du har der, men det varierer ikke så stort blant den almenne befolkning.

Det du altså bør fokusere på er å kjøre på kaloriunderskudd - dvs at du forbrenner mer pr dag enn du hiver i deg. Men husk, om du kjører på med 6000 kalorier om morgenen, så vil ikke teorien funke like godt. Du må kjøre jevnt med små måltider. Helst 1-3 timer mellom hver gang du spiser. Du burde samtidig fokusere på at det er sunn mat du hiver i deg. En god start på dagen gang være f.eks. havregryn, banan og litt proteinpulver. Mengden er veldig avhengig av hvordan du spiser ellers osv.

Den aller beste måten å starte på er å øke aktivitetsnivået ditt. Begynn med jogging på godt underlag, eller (helst) sykling, om du bare har asfaltområder i nærheten. F.eks. 30-60 minutter på morgenen (tom mage) er smart. Og samtidig kan du kjøre fettforbrenning f.eks. etter styrketrening o.l. Du burde måle deg en fast dag i uken, på morgenen - uten å ha spist.

Vidre om progresjonen din stagnerer (du går ikke mer ned i vekt), så kan du justere f.eks. ned 200 kcal, eller øke treningsmengden din. De aller fleste velger da å justere ned på kostholdet.

Til en diett trenger du virkelig ikke så mye tilskudd. Her handler det om å trene nok, og at den maten du spiser, den er smart! (sunn og proppet med alt du trenger av vitaminer, fettsyrer, mineraler, proteiner (og karbohydrater i små mengder)).

9072549[/snapback]

Ok, takk for alle svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...