verwooks Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Har nettop blitt en heldig eier av en ny leilighet. (håper jeg) Skal skrive kjøpskontrakt i morgen med megler. Leiligheten er selveier, og selges som den står. Er det noe jeg burde være obs på ifbm. med dette? Noen som sitter med noen erfaringer? Jeg har vært på 2 visninger, siste sammen med 2 fagkyndige snekkere. Bygget er gammelt, men totalrenovert på innsiden. Loftet var tørt (ja det har regnet bra i det siste). Kvadratprisen var halvert, da man må bytte tak og kledning innenfor en 5-6 år. Gjerne taket først. Det jeg er redd for er mugg og råte. Dette er jo ikke lett å se noe etter. Hvis det skulle vise seg å være noe slikt under alt sammen. Kan jeg da komme tilbake i ettertid og påpeke dette? Eller "brenner" jeg inne her nå? Hva burde jeg se etter i den kontrakten? Vil være litt forberedt til i morgen. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Når det settes opp kontrakt av megler, så har du ikke så mye å frykte angående selve kontrakten. Megler er underlagt ett strengt lovverk, som blant annet innebærer at han har "omsorgsplikt" ovenfor partene i salget. Eneste som kan være verdt å få med seg, er punktet ang. heftelser. Dersom det ligger noen pengeheftelser eller servitutter (heftelser av en ikkeøkonomisk art), skal dette nevnes spesielt. Du kan jo spørre om det er noen i dette tilfellet. Forøvrig så er det avhendingslovens regler som kommer inn ang. feil ved boligen. Selger plikter å opplyse om alle feil han vet om eller burde visst om før du legger inn bud på boligen. Megler har selvsagt og opplysningsplikt om alle vesentlige forhold. Etter at du har overtatt leiligheten, har du som kjøper en undersøkelsesplikt. Selgers opplysningsplikt går foran din undersøkelsesplikt, men dersomo du unnlater å sjekke kan du miste din rett til reklamasjon. Dersom du oppdager feil, må du informere selger om dette innen rimelig tid (i praksis så snart som mulig). Hvis ikke kan du miste din rett på erstatning. Selger er ansvarlig i opptil 5 år etter salget. Alt avhengig av alovrlighetsgraden på feilen. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Der fikk jeg et meget godt svar. Tusen takk Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 Om de fagkyndige snekkerne er våkne, og gikk inn for å kikke etter det "skumleste" i gamle bygg regnerjeg med at de har mer å fortelle deg på den biten en vi som sitter her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå