Gå til innhold

Psdata prøver å lure seg unna reklamasjonssaker


Anbefalte innlegg

Den første e-posten jeg sendte til psdata var denne:

Hei.

 

Jeg kjøpte to stk samsung-disker på 250 GB den 30.11.06

 

Disse døde nå nettopp med kort mellomrom, og jeg finner ikke diskene verken i windows eller i bios. Derfor reklamerer jeg på disse, og ønsker at dere refunderer pengene. Så jeg skulle hatt ett returnummer av dere.

Du har ingen rett til å få pengene tilbake. Det er heving av kjøp, og det er langt strengere regler for det. Du har derimot rett til å få tilsvarende produkt.

 

Jeg tipper at du har forvirret en sommervikar. PS Data har vært veldig ryddige på mine returer, men her har det nok gått fort i svingene, delvis pga at du krevde noe du ikke har rett på.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tipper at du har forvirret en sommervikar. PS Data har vært veldig ryddige på mine returer, men her har det nok gått fort i svingene, delvis pga at du krevde noe du ikke har rett på.

9283544[/snapback]

 

Jeg har tidligere fått beskjed om at det pengene blir refundert ved demovare-kjøp. Jeg fikk pengene igjen for diskene også. :)

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Hei!

Ved reklamasjon er det kundens oppgave å bevise at feilen har vært tilstede siden produktet var nytt.Fyll ut vedlagte skjema og returner det til oss pr post, så skal vi vurdere saken.

 

Nei. Men ved heving av kjøpet er derimot kravene mye strengere, og man må vise til at feilen har vært vedvarende, og i tillegg ikke rettet opp etter to repareringsforsøk fra leverandør. Men siden han faktisk skriver "reklamasjon", så tar han feil.

 

Jeg vil anbefale deg å klare opp i det. Det er mulig de fremdeles tror at du vil heve kjøpet, og det har du ikke rett til. Si at du vil ha et erstatningsprodukt i henhold til reklamasjonsretten.

Lenke til kommentar
Fikk nå ett nytt svar fra psdata:

 

 

Min epost:

-----------------------------------------------------------

Prøver dere å svindle alle som kjøper lagersalgvarer? Dere sa akkuratt det samme sist gang jeg skulle sende inn en lagersalgvare. Som jeg sa sist, så har dette ikke noen ting med garanti å gjøre, da jeg benytter meg av reklamasjonsretten som er på 2 år. For ett hovedkort vil reklamasjonsretten muligens være 5 år også.

-----------------------------------------------------------

 

Svar fra psdata:

-----------------------------------------------------------

Hei!

Ved reklamasjon er det kundens oppgave å bevise at feilen har vært tilstede siden produktet var nytt.Fyll ut vedlagte skjema og returner det til oss pr post, så skal vi vurdere saken.

-----------------------------------------------------------

 

Er ikke det de sier her også usant? :blink:

 

Jeg mener det er selgerens oppgave å bevise at det er kundens feil bruk som har ført til at produktet er ødelagt?

9283538[/snapback]

 

Hvordan regner de med at du kan bevise at feilen har vært der siden kortet har vært nytt? Er det sånn og forstå at feilen ligger latent i hovedkortet, som en eller annen mystisk sjukdom? PSData skal jeg i allefall ikke handle hos mer, hvis det viser seg at de kan behandle kundene på denne måten!

Lenke til kommentar
Jeg tipper at du har forvirret en sommervikar. PS Data har vært veldig ryddige på mine returer, men her har det nok gått fort i svingene, delvis pga at du krevde noe du ikke har rett på.

9283544[/snapback]

 

Jeg har tidligere fått beskjed om at det pengene blir refundert ved demovare-kjøp. Jeg fikk pengene igjen for diskene også. :)

9283564[/snapback]

 

Jeg har også fått penger refundert ved reklamasjon på demovarekjøp, senest fra Komplett i forrige uke. Men jeg har på ingen måte noen rett til det.

Lenke til kommentar
Psdata har faktisk rett. Det er kundens ansvar å påvise at feilen har vært der siden produktet var nytt om det skal dekkes av reklamasjon.

9283579[/snapback]

 

Da må man jo vite om at feilen har vært der siden varen ble kjøpt. Så hvis man har reklamasjon i 2 år, så skjer det noe med kortet etter halvannet år, hvordan kan man da vite at det er en feil som har vært der siden produktet var nytt??

Lenke til kommentar
Psdata har faktisk rett. Det er kundens ansvar å påvise at feilen har vært der siden produktet var nytt om det skal dekkes av reklamasjon.

9283579[/snapback]

 

Neida, feilen kan ha oppstått etterpå. Men det er mulig det regnes som en latent feil. Når mine disker åpenbart begynner å slite, lager jeg typisk en returmelding av denne typen:

 

"Denne disken har begynt å oppføre seg merkelig og blitt veldig treg, og etter å ha kjørt grundig sjekk av disken i xp, i tillegg til ********* sitt diagnose program, så fant jeg ut at den har flere skadede sektorer. Slik disken oppfører seg så kan jeg ikke bruke den til normalt bruk."

 

Har aldri hatt problemer med det.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Psdata har faktisk rett. Det er kundens ansvar å påvise at feilen har vært der siden produktet var nytt om det skal dekkes av reklamasjon.

9283579[/snapback]

 

Neida, feilen kan ha oppstått etterpå. Men det er mulig det regnes som en latent feil. Når mine disker åpenbart begynner å slite, lager jeg typisk en returmelding av denne typen:

 

"Denne disken har begynt å oppføre seg merkelig og blitt veldig treg, og etter å ha kjørt grundig sjekk av disken i xp, i tillegg til ********* sitt diagnose program, så fant jeg ut at den har flere skadede sektorer. Slik disken oppfører seg så kan jeg ikke bruke den til normalt bruk."

 

Har aldri hatt problemer med det.

9283593[/snapback]

 

Da er jeg med ;) Hvis man melder feilen på en slik måte burde det være klart at feilen ikke ligger hos bruker, men en produksjonsfeil. Litt værre er det med hovedkort å bevise feil.

Lenke til kommentar
Fikk nå ett nytt svar fra psdata:

 

 

Min epost:

-----------------------------------------------------------

Prøver dere å svindle alle som kjøper lagersalgvarer? Dere sa akkuratt det samme sist gang jeg skulle sende inn en lagersalgvare. Som jeg sa sist, så har dette ikke noen ting med garanti å gjøre, da jeg benytter meg av reklamasjonsretten som er på 2 år. For ett hovedkort vil reklamasjonsretten muligens være 5 år også.

-----------------------------------------------------------

 

Svar fra psdata:

-----------------------------------------------------------

Hei!

Ved reklamasjon er det kundens oppgave å bevise at feilen har vært tilstede siden produktet var nytt.Fyll ut vedlagte skjema og returner det til oss pr post, så skal vi vurdere saken.

-----------------------------------------------------------

 

Er ikke det de sier her også usant? :blink:

 

Jeg mener det er selgerens oppgave å bevise at det er kundens feil bruk som har ført til at produktet er ødelagt?

9283538[/snapback]

Hvor lenge siden er det du kjøpte kortet?

 

De første 6 månedene etter kjøp ligger hele ansvaret for bevisbyrden på selger ihht. Forbrukerkjøpsloven §18. Etter de første 6 månedene må kjøper kunne sannsynliggjøre at det er en feil som har ligget latent siden det var nytt. Det eneste som trengs er f.eks. at en RAM-slot blir defekt uten at du har gjort noe fysisk galt med den. Om den plutselig bare slutter å fungere, er det nok sannsynliggjøring for at feilen har ligget latent fra kortet var nytt.

 

PSData forsøker seg nok en gang på en frekkis fordi de vet at de må betale for dette selv. Det er vanlig at butikker gjør det her, så det er ikke noen overraskelse.

 

Det får da være grenser for å pådytte kunden bevisansvar.

Man kan jo ikke regne med at kunden skal gå inn og feilsøke og deretter analysere når grunnlaget for feilen oppstod  :ohmy:

9283680[/snapback]

Det trengs ikke noen dyptgående analyse. Det eneste som trengs er:

* Er varen defekt? - Ja.

* Har jeg brukt varen riktig ifølge bruksanvisningen? - Ja.

* Har jeg påført varen fysiske skader gjennom feil oppbevaring eller bruk? - Nei.

 

= Reklamasjonssak, da varen har en feil som mest sannsynlig har ligget latent fra da den var ny.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Ro ro til Mexico... det er ikke noe hokus pokus som TEE sier.

 

Jeg fikk nettopp reparert en Nokiatelefon hvor garantitiden var utgått men fortsatt reklamasjon. Det eneste jeg trengte å gjøre var å ramse opp alle 6 feilene den hadde og vente på returlapp. Deretter sendte jeg den inn og fikk den tilbake etter en stund. Porto dekket begge veier og gratis reperasjon. Jeg bare opplyste om at jeg ønsket å benytte meg av reklamasjonsretten da disse feilene ikke er ment til å oppstå etter bare litt over 1 år med korrekt bruk. Enkelt og greit.

 

Dette var via mpx.no som igjen benytter anovo.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Min epost (red.merk - til PSdata):

-----------------------------------------------------------

Prøver dere å svindle alle som kjøper lagersalgvarer? Dere sa akkuratt det samme sist gang jeg skulle sende inn en lagersalgvare. Som jeg sa sist, så har dette ikke noen ting med garanti å gjøre, da jeg benytter meg av reklamasjonsretten som er på 2 år. For ett hovedkort vil reklamasjonsretten muligens være 5 år også.

-----------------------------------------------------------

9283538[/snapback]

 

Jeg vil anbefale deg å unngå å benytte "svindel" merket i aller høyeste grad. Dette vil ikke stille deg positivt ovenfor forhandleren, og i verstefall kan de føle seg urettmessig behandlet.

 

Et alternativ er å spørre hvorfor ting blir behandlet slik og slik, og eventuelt spørre pent om å snakke med de ansvarlige.

 

Som nevnt i tråden kan det være at kundebehandlerne ikke er informert/oppdatert/lært opp om garanti og reklamasjoner - og flere på forumet tror det er en og samme ting.

Lenke til kommentar

Jeg fikk tilsendt ett skjema de sier at jeg må fylle ut og sende inn pr post. Jeg har aldri vært borte i noe likn. før, og lurer på hva jeg skal fylle inn i f.eks dokumentasjon på at feilen var der allerede ved kjøpstidpunkt?

 

Og har jeg egentlig overtatt risikoen? :dontgetit:

 

Bør jeg bare gi opp, og bare kaste det deffekte kortet og regne det som tap? :ermm:

reklamasjon.pdf

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Bare skriv dine ord ned på et ark og få fram at det er en reklamasjon. Skriv også ned hva som du opplever som feil med kortet.

 

Har selv hatt en diskusjon om PSData om reklamasjon på et defekt skjermkort. Jeg skrev tydelig at der var reklamasjon det var snakk om fra første mail jeg sendte til dem og var høffelig i tonen hele veien. Det skal også understrekes at jeg ikke nevnte noe lovverk og henvisninger til paragrafer i mailene mine.

 

Først hevdet de at det ikke lenger var garanti på kortet og at jeg derfor ikke hadde rett til å reklamere. Deretter påberopte de seg at det kun var to års reklamasjon på skjermkort. Enden på visa var at jeg satt meg ned og stensilerte ned en klage på fire A4 sider til Forbrukerrådet. Der henviste jeg for første gang til lover, forarbeid, dommer og produsentens egen garantierklæring som jeg mente støttet opp om at det var fem års reklamasjonsrett på skjermkort.

 

Enden på visa var at jeg fikk et kort som var hakket bedre, men brukt. Jeg så meg i grunn fornøyd med det.

 

Så trådstarter er nok ikke den eneste som har hatt trøbbel med PSData og reklamasjon.

Lenke til kommentar

Har aldri selv hatt reklamasjonssaker mot PS Data, bare garantisaker og de har gått bare godt. Må si dette var en meget rar praksis som jeg aldri har sett før enda jeg har reklamert en del andre plasser på diverse ting. Det værste er jo som sagt at de nøler så forferdelig og prøver å gjøre alt så vanskelig. De gjør jo alt så lett med garanti, hvorfor skal de skjule seg bort når det blir snakk om reklamasjon?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
[...] De gjør jo alt så lett med garanti, hvorfor skal de skjule seg bort når det blir snakk om reklamasjon?

9285299[/snapback]

 

Spekulasjon: ettersom de må dekke reklamasjonene selv. (Garantisaker dekker leverandøren).

Lenke til kommentar

Dette er nedslående lesing. Eneste grunnen til at jeg ikke handler mer hos PSData er at vareutvalget er litt dårlig. Har også hatt problemfrie returer, men alltid etter ganske kort tid etter kjøpet. At de sliter med å behandle reklamasjonssaker på en akseptabel måte, slik NetShop også har fått pepper for, er trasig.

Lenke til kommentar

Synes også det er uakseptabelt. Men jeg synes det er verdt å understreke at man må holde tunga rett i munnen. Man kan IKKE kreve pengene tilbake, slik trådstarter gjorde. Man bør også passe seg for å beskylde dem for svindel hvis man ikke har vært helt klar på at det er reklamasjon og ikke garanti man vil benytte seg av. Ved denne typen feil skal man ha en erstatningsvare, og det er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...