Gå til innhold

Psdata prøver å lure seg unna reklamasjonssaker


Anbefalte innlegg

I dag prøvde jeg å reklamere på ett par harddisker som jeg hadde kjøpt på lagersalg hos psdata. Svaret jeg fikk var;

 

"Hei!

Disse diskene er kjøpt på lagersalg med 3 mnd garanti. Du kan desverre ikke få noen erstatning for dem. mvhSupport"

 

Hva har garanti med saken å gjøre, jeg benytter meg jo av reklamasjon som i følge forbrukerkjøpsloven er på minst 2 år. :dontgetit:

 

Er det jeg eller psdata som gjør feil her?

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSData som prøver seg på en spansk en fordi de sannsynligvis må dekke kostnaden selv. Det er helt vanlig for butikker å gjøre slik når de ikke har en produsent eller importør de kan dytte kostnaden over til.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
I dag prøvde jeg å reklamere på ett par harddisker som jeg hadde kjøpt på lagersalg hos psdata. Svaret jeg fikk var;

 

"Hei!

Disse diskene er kjøpt på lagersalg med 3 mnd garanti. Du kan desverre ikke få noen erstatning for dem. mvhSupport"

 

Hva har garanti med saken å gjøre, jeg benytter meg jo av reklamasjon som i følge forbrukerkjøpsloven er på minst 2 år. :dontgetit:

 

Er det jeg eller psdata som gjør feil her?

9051752[/snapback]

Selvom varen er salgsvare gjelder forbrukerkjøpsloven etter gjeldende bestemmelser.

 

Med mindre! At det blir oppgitt grunn til at det er en salgsvare. Feks at det har gått ut på dato selges ofte halv pris. Du kan da ikke reklamere og si. "Jeg reklamerer fordi den har gått ut på dato".

Endret av HoaXed
Lenke til kommentar

Virker som psdata, eller de som jobber der, gjør forskjell fra gang til gang når det kommer til demovarer og garanti. Jeg har aldri hatt noen problemer med å få returnert varer som har tatt kvelden, hverken på garanti eller reklamasjon, men en kompis fikk samme svaret som trådstarter.

 

Uansett når det gjelder harddisker har jeg funnet ut at det beste er å sende dem direkte til produsent, har gjort dette hos både WD og seagate, og det er veldig enkle og fine retursystemer og det har heller ikke tatt lang tid fra jeg har sendt inn disken til jeg har hatt ny liggendes i postkassen. Om du har samsung eller hitachi eller ett annet merke vet jeg ikke hvordan retursystemet dems er, men det finner du fort ut om du går inn på websidene dems vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Du har alt på det tørre og loven på din side. Kjør på. Hvis PSData velger å selge varer de vet er skrale, er det deres problem.

Siter gjerne paragraf 3 i forbrukerkjøpsloven:

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

Dette betyr at om du så har skrevet under på en kontrakt som sier at du bare har tre måneders garanti, hjelper ikke det. Du har to (fem?) års reklamasjonsrett, ferdig arbeid. Skjønner ikke at butikker gidder å prøve seg på sånt.

Lenke til kommentar

Under forutsetning at disse harddiskene er kjøpt av en privatperson, og ikke er et bedriftskjøp, så har trådstarter sin fulle rett til å få disse erstattet ved å bruke reklamasjonsretten.

 

Jeg tror nok at enten har trådstarter ikke skrevet klart nok at han ønsker å benytte reklamasjonsretten, eller så har han kommer over en support medarbeier som ikke er helt oppdatert på regler som gjelder og også faktisk står skrevet inne på lagersalgssiden til PS Data.

 

Vær også opmerksom på at alle disker selv solgt via lagersalg har sin opprinnelige 1/2/3 års garanti (antall år avhengig av produsent og modell) men at dette da gjelder fra den datoen som står på harddisken og ikke kjøpsdato. Hos flere produsenter har man også mulighet på web til å taste inn serienummer for å sjekke om disk fortsatt er under garanti. Dersom harddisken fortsatt er under garanti, vil også PS Data kunne få harddisken erstattet mot produsent.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er som TEE sier noen på returavd som "tar en spansk en".

Eller jeg tror heller de rett og slett er "feil-indoktrinert" av en øknomiansvarlig. :)

 

Reklamasjonsretten er like ufravikelig for "demovarer".

 

Det er vel kanskje det at det ikke er noen "vits" i å reklamere på f.eks. ett hk til kr.195 (som ett eksempel).

Fra mitt ståsted selvsagt. :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dette var det jeg skrev til psdata etter å ha fått det svaret av de i går:

 

Garanti har ingenting med saken å gjøre, da det er reklamasjon og forbrukerkjøpsloven som gjelder i dette tilfellet. Har du virkelig ikke kjennskap til norsk forbrukerkjøpslov?

 

Svaret jeg fikk i dag var:

Hei!

Hvis du ønsker å benytte reklamasjonsretten, send diskene til oss merket =Slettet=. Fyll ut vedlagte reklamasjonsskjema og legg ved.

mvhSupport

 

Det er tydelig at de prøvde seg på en spansk en. Dette er jo litt negativt, da de på dette måten trolig "lurer" mange kunder om dette er en strategi de bruker. :thumbdown:

 

Men, det ordner seg nå for meg :)

Endret av oysfaerg
Lenke til kommentar
Jeg tror nok at enten har trådstarter ikke skrevet klart nok at han ønsker å benytte reklamasjonsretten, eller så har han kommer over en support medarbeier som ikke er helt oppdatert på regler som gjelder og også faktisk står skrevet inne på lagersalgssiden til PS Data.

 

Den første e-posten jeg sendte til psdata var denne:

Hei.

 

Jeg kjøpte to stk samsung-disker på 250 GB den 30.11.06

 

Disse døde nå nettopp med kort mellomrom, og jeg finner ikke diskene verken i windows eller i bios. Derfor reklamerer jeg på disse, og ønsker at dere refunderer pengene. Så jeg skulle hatt ett returnummer av dere.

 

ordrenummer: =Slettet=

 

fakturanummer: =Slettet=

 

Kundenummer: =Slettet=

 

Bankkontonummer: =Slettet=

 

De burde med andre ord være fullt klar over at jeg snakket om reklamasjon fra starten av.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette gjorde jeg sist, uten at de svarte på e-posten eller ser ut til å brydd seg om den.

 

Problemet er IKKE at jeg ikke får reklamere på delene jeg har kjøpt, men det at de driver en slik taktikk for å lure kundene til å tro at de har begrensede rettigheter syns jeg er galt.

Lenke til kommentar

Her har PSData ikke gjort grundig nok forarbeid. Salgsvarer uansett solgt som brukt eller nytt gjennom butikk er beskyttet av Norsk forbrukerlov medfølgende garantier. Hvis de ikke erstatter varen som de er forpliktet til, ville jeg ha anmeldt dem. De vil da garantert gjøre saken til forbrukerrådet og det vil nok bli sagt at dette kommer til å koste den tapende part penger. Dette er bare skremselspropaganda og de vil selvfølgelig ikke få medhold.

 

Ta kontakt med forbrukerrådet og spør om du kan få bekreftet lovverket, evnt om de kan ta kontakt med PSData for deg.

 

Dette høres ut som en sjukt pinlig sak for PSData, for de kan ikke oppheve loven og lage sine egne regler. Da kunne jo alle butikker ha laget egne regelverk og vist til kjøpskontrakt om at du ikke eier rettigheter.

 

Vidt meg bekjent er den eneste varen som ikke har lik garanti som andre, batterier hvor det er 3 måneder.

Lenke til kommentar
Dette gjorde jeg sist, uten at de svarte på e-posten eller ser ut til å brydd seg om den.

 

Problemet er IKKE at jeg ikke får reklamere på delene jeg har kjøpt, men det at de driver en slik taktikk for å lure kundene til å tro at de har begrensede rettigheter syns jeg er galt.

9283250[/snapback]

 

Da ringer du. Ignorerer de spørsmålet ditt da er det bare en vei å gå.

Lenke til kommentar

Mitt X-Fi Xtreme Music lydkort døde for ikke så lenge siden.

Det var kjøpt fra PS Data og etter noen dialoger på epost så fikk jeg klarsignal at jeg kunne sende inn lydkortet så de selv kunne teste det.Ingenting mer har skjedd så jeg får vel se hva som skjer i slutten av uken..

Lenke til kommentar

Fikk nå ett nytt svar fra psdata:

 

 

Min epost:

-----------------------------------------------------------

Prøver dere å svindle alle som kjøper lagersalgvarer? Dere sa akkuratt det samme sist gang jeg skulle sende inn en lagersalgvare. Som jeg sa sist, så har dette ikke noen ting med garanti å gjøre, da jeg benytter meg av reklamasjonsretten som er på 2 år. For ett hovedkort vil reklamasjonsretten muligens være 5 år også.

-----------------------------------------------------------

 

Svar fra psdata:

-----------------------------------------------------------

Hei!

Ved reklamasjon er det kundens oppgave å bevise at feilen har vært tilstede siden produktet var nytt.Fyll ut vedlagte skjema og returner det til oss pr post, så skal vi vurdere saken.

-----------------------------------------------------------

 

Er ikke det de sier her også usant? :blink:

 

Jeg mener det er selgerens oppgave å bevise at det er kundens feil bruk som har ført til at produktet er ødelagt?

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...