_sindre_ Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) I dag prøvde jeg å reklamere på ett par harddisker som jeg hadde kjøpt på lagersalg hos psdata. Svaret jeg fikk var; "Hei! Disse diskene er kjøpt på lagersalg med 3 mnd garanti. Du kan desverre ikke få noen erstatning for dem. mvhSupport" Hva har garanti med saken å gjøre, jeg benytter meg jo av reklamasjon som i følge forbrukerkjøpsloven er på minst 2 år. Er det jeg eller psdata som gjør feil her? Endret 15. august 2007 av _sindre_ Lenke til kommentar
TEE Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) PSData som prøver seg på en spansk en fordi de sannsynligvis må dekke kostnaden selv. Det er helt vanlig for butikker å gjøre slik når de ikke har en produsent eller importør de kan dytte kostnaden over til. Endret 11. juli 2007 av TEE Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) I dag prøvde jeg å reklamere på ett par harddisker som jeg hadde kjøpt på lagersalg hos psdata. Svaret jeg fikk var; "Hei! Disse diskene er kjøpt på lagersalg med 3 mnd garanti. Du kan desverre ikke få noen erstatning for dem. mvhSupport" Hva har garanti med saken å gjøre, jeg benytter meg jo av reklamasjon som i følge forbrukerkjøpsloven er på minst 2 år. Er det jeg eller psdata som gjør feil her? 9051752[/snapback] Selvom varen er salgsvare gjelder forbrukerkjøpsloven etter gjeldende bestemmelser. Med mindre! At det blir oppgitt grunn til at det er en salgsvare. Feks at det har gått ut på dato selges ofte halv pris. Du kan da ikke reklamere og si. "Jeg reklamerer fordi den har gått ut på dato". Endret 11. juli 2007 av HoaXed Lenke til kommentar
Nator Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Slapt av PS Data! Du burde skrive en anmeldelse i webshopguiden. Lenke til kommentar
TettSpaden Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Virker som psdata, eller de som jobber der, gjør forskjell fra gang til gang når det kommer til demovarer og garanti. Jeg har aldri hatt noen problemer med å få returnert varer som har tatt kvelden, hverken på garanti eller reklamasjon, men en kompis fikk samme svaret som trådstarter. Uansett når det gjelder harddisker har jeg funnet ut at det beste er å sende dem direkte til produsent, har gjort dette hos både WD og seagate, og det er veldig enkle og fine retursystemer og det har heller ikke tatt lang tid fra jeg har sendt inn disken til jeg har hatt ny liggendes i postkassen. Om du har samsung eller hitachi eller ett annet merke vet jeg ikke hvordan retursystemet dems er, men det finner du fort ut om du går inn på websidene dems vil jeg tro. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Du har alt på det tørre og loven på din side. Kjør på. Hvis PSData velger å selge varer de vet er skrale, er det deres problem. Siter gjerne paragraf 3 i forbrukerkjøpsloven: Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her. Dette betyr at om du så har skrevet under på en kontrakt som sier at du bare har tre måneders garanti, hjelper ikke det. Du har to (fem?) års reklamasjonsrett, ferdig arbeid. Skjønner ikke at butikker gidder å prøve seg på sånt. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Nei, jeg må si jeg ble helt forbauset når jeg leste det svaret fra psdata. Jeg trodde psdata var en seriøs butikk som ikke kunne finne på noe slikt Endret 11. juli 2007 av _sindre_ Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Skriv gjerne hva som skjer videre hvis du kontakter dem igjen. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Jepp, regner med å få svar i morgen, så får vi se hva de skriver da. Lenke til kommentar
rwx Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Under forutsetning at disse harddiskene er kjøpt av en privatperson, og ikke er et bedriftskjøp, så har trådstarter sin fulle rett til å få disse erstattet ved å bruke reklamasjonsretten. Jeg tror nok at enten har trådstarter ikke skrevet klart nok at han ønsker å benytte reklamasjonsretten, eller så har han kommer over en support medarbeier som ikke er helt oppdatert på regler som gjelder og også faktisk står skrevet inne på lagersalgssiden til PS Data. Vær også opmerksom på at alle disker selv solgt via lagersalg har sin opprinnelige 1/2/3 års garanti (antall år avhengig av produsent og modell) men at dette da gjelder fra den datoen som står på harddisken og ikke kjøpsdato. Hos flere produsenter har man også mulighet på web til å taste inn serienummer for å sjekke om disk fortsatt er under garanti. Dersom harddisken fortsatt er under garanti, vil også PS Data kunne få harddisken erstattet mot produsent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Det er som TEE sier noen på returavd som "tar en spansk en". Eller jeg tror heller de rett og slett er "feil-indoktrinert" av en øknomiansvarlig. Reklamasjonsretten er like ufravikelig for "demovarer". Det er vel kanskje det at det ikke er noen "vits" i å reklamere på f.eks. ett hk til kr.195 (som ett eksempel). Fra mitt ståsted selvsagt. Endret 11. juli 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) Dette var det jeg skrev til psdata etter å ha fått det svaret av de i går: Garanti har ingenting med saken å gjøre, da det er reklamasjon og forbrukerkjøpsloven som gjelder i dette tilfellet. Har du virkelig ikke kjennskap til norsk forbrukerkjøpslov? Svaret jeg fikk i dag var: Hei!Hvis du ønsker å benytte reklamasjonsretten, send diskene til oss merket =Slettet=. Fyll ut vedlagte reklamasjonsskjema og legg ved. mvhSupport Det er tydelig at de prøvde seg på en spansk en. Dette er jo litt negativt, da de på dette måten trolig "lurer" mange kunder om dette er en strategi de bruker. Men, det ordner seg nå for meg Endret 15. august 2007 av oysfaerg Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg tror nok at enten har trådstarter ikke skrevet klart nok at han ønsker å benytte reklamasjonsretten, eller så har han kommer over en support medarbeier som ikke er helt oppdatert på regler som gjelder og også faktisk står skrevet inne på lagersalgssiden til PS Data. Den første e-posten jeg sendte til psdata var denne: Hei. Jeg kjøpte to stk samsung-disker på 250 GB den 30.11.06 Disse døde nå nettopp med kort mellomrom, og jeg finner ikke diskene verken i windows eller i bios. Derfor reklamerer jeg på disse, og ønsker at dere refunderer pengene. Så jeg skulle hatt ett returnummer av dere. ordrenummer: =Slettet= fakturanummer: =Slettet= Kundenummer: =Slettet= Bankkontonummer: =Slettet= De burde med andre ord være fullt klar over at jeg snakket om reklamasjon fra starten av. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Nå døde hovedkortet mitt, som også var kjøpt på lagersalg hos psdata. Jeg fikk selvfølgelig samme svar som sist, at lagersalgvarer bare har 3 måneders garanti. Er det noen plass jeg kan sende en klage på oppførselen til psdata? Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Referer til loven og be dem om å følge den hvis ikke går du videre med saken. Da får nok pipen en annen lyd skal du se. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 Dette gjorde jeg sist, uten at de svarte på e-posten eller ser ut til å brydd seg om den. Problemet er IKKE at jeg ikke får reklamere på delene jeg har kjøpt, men det at de driver en slik taktikk for å lure kundene til å tro at de har begrensede rettigheter syns jeg er galt. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Her har PSData ikke gjort grundig nok forarbeid. Salgsvarer uansett solgt som brukt eller nytt gjennom butikk er beskyttet av Norsk forbrukerlov medfølgende garantier. Hvis de ikke erstatter varen som de er forpliktet til, ville jeg ha anmeldt dem. De vil da garantert gjøre saken til forbrukerrådet og det vil nok bli sagt at dette kommer til å koste den tapende part penger. Dette er bare skremselspropaganda og de vil selvfølgelig ikke få medhold. Ta kontakt med forbrukerrådet og spør om du kan få bekreftet lovverket, evnt om de kan ta kontakt med PSData for deg. Dette høres ut som en sjukt pinlig sak for PSData, for de kan ikke oppheve loven og lage sine egne regler. Da kunne jo alle butikker ha laget egne regelverk og vist til kjøpskontrakt om at du ikke eier rettigheter. Vidt meg bekjent er den eneste varen som ikke har lik garanti som andre, batterier hvor det er 3 måneder. Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Dette gjorde jeg sist, uten at de svarte på e-posten eller ser ut til å brydd seg om den. Problemet er IKKE at jeg ikke får reklamere på delene jeg har kjøpt, men det at de driver en slik taktikk for å lure kundene til å tro at de har begrensede rettigheter syns jeg er galt. 9283250[/snapback] Da ringer du. Ignorerer de spørsmålet ditt da er det bare en vei å gå. Lenke til kommentar
Scortech Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Mitt X-Fi Xtreme Music lydkort døde for ikke så lenge siden. Det var kjøpt fra PS Data og etter noen dialoger på epost så fikk jeg klarsignal at jeg kunne sende inn lydkortet så de selv kunne teste det.Ingenting mer har skjedd så jeg får vel se hva som skjer i slutten av uken.. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 15. august 2007 Forfatter Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Fikk nå ett nytt svar fra psdata: Min epost: ----------------------------------------------------------- Prøver dere å svindle alle som kjøper lagersalgvarer? Dere sa akkuratt det samme sist gang jeg skulle sende inn en lagersalgvare. Som jeg sa sist, så har dette ikke noen ting med garanti å gjøre, da jeg benytter meg av reklamasjonsretten som er på 2 år. For ett hovedkort vil reklamasjonsretten muligens være 5 år også. ----------------------------------------------------------- Svar fra psdata: ----------------------------------------------------------- Hei! Ved reklamasjon er det kundens oppgave å bevise at feilen har vært tilstede siden produktet var nytt.Fyll ut vedlagte skjema og returner det til oss pr post, så skal vi vurdere saken. ----------------------------------------------------------- Er ikke det de sier her også usant? Jeg mener det er selgerens oppgave å bevise at det er kundens feil bruk som har ført til at produktet er ødelagt? Endret 15. august 2007 av _sindre_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå