Gå til innhold

Gantoo vs Ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå fått en 6 år gammel laptop som jeg har tenkt å installere Linux på. En venn foreslår da at jeg prøver gentoo, men at der må man compile alt selv.

Jeg er ganske skeptisk på akkurat dette. Er ikke så veldig erfaren med linux og har stortsett bare brukt ubuntu.

Så jeg spør da dere:

Er gentoo noe en delvis nybegynner kan klare? eller burde jeg bare holde meg til ubuntu?

mvh pessimisten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg og bruke ubuntu. Ubuntu er lett , men likvel like avansert som du vil ha det til, altsaa det vil passe etterhvert som du blir bedre i linux.

En venn av meg som aldri hadde brukt linux provde ubuntu, han angret ikke. Det er lett og forstaa og er enklere enn mange andre distroer.

Lenke til kommentar

Syns ikke kombinasjonen 6 år gammel laptop og kompilere alt selv hørtes god ut.

Nå er ikke selve kompileringen så veldig vrien, det meste går av seg selv, men det er derimot svært tidkrevende, spesielt på eldre hardware.

Du kan jo prøve ubuntu, evt den litt "lettere" varianten xubuntu.

Vil du ha noe mer "avansert", vil jeg anbefale Arch Linux, som har flere av fordelene til Gentoo (optimisert for i686) uten all kompileringen.

Lenke til kommentar

Gentoo kan du velge alle støttene selv og du kan da lage et system som er mindre og da krever mindre. Du kan også optimalisere etter egene behov. Minuset er at det tar mye lenger tid å installere et program.

Gentoo har også flere pakker i treet sitt enn ubuntu. Gentoo kan du fint velge mellom gtk eller qt, kde eller gnome, fluxbox eller xfce uten at du må ha noe av det andre. Lagde meg en kopi av gentoo likt DSL med gcc og python for programmering, den tok ikke noe særlig mer plass en DSL og var en del raskere.

Lenke til kommentar

Jeg begynte rett på gentoo da jeg for første gang testa linux, det var vanskelig og jeg måtte stadig spørre om hver minste ting, motivasjonen for å bruke og lære linux sank veldig å jeg gikk tilbake til windows.

Halvt år senere testet jeg Ubuntu å ble overasket over mulighetene og brukervennligheten.

Lenke til kommentar

Slackware med XFCE er også ett alternetiv, bare vær klar over at det ikke er så fryktelig nybegynnervennlig at det gjør noe. Men siden du er vant med ubuntu, så kan jeg anbefale deg Xubuntu, dette er ubuntu med XFCE som skrivebordsbehandler (som er lettere å drive enn Gnome og KDE), det er iallefall verdt ett forsøk.. :)

Lenke til kommentar

Gentoo var mitt første ordentlige møte med linux, men det er så utrolig mye bra dokumentasjon på nettet (både for nybegynnere og viderekomne) at jeg ikke møtte på noen store problemer. Normalt ville jeg anbefalt Gentoo da du lærer en hel del mens du installerer, men siden du ikke akkurat har en monster-pc vil nok kompileringa ta litt vel lang tid :)

Angående vindushåndterer så er både xfce og fluxbox gode alternativer. Fluxbox er utrolig rask, men noen synes kanskje at den ikke er så pen å se til. Virker som standardoppsettet til xfce varierer en del etter hvilken distro du installerer på, men du kan vel endre det omtrent som du vil etterhvert. Selv synes jeg xubuntu-oppsettet så fælt ut sammenlignet med Gentoo :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...