Gå til innhold

Treg surfing i linux

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ganske så grønn når det gjelder linux men har nå funnet ut at jeg vil prøve å lære meg det :)

Har fått til å installere PCLinuxOS Ganske så smertefritt og alt ser ut til å fungere strålende så langt. Men når jeg surfer på nett så går det utrolig sakte....? Det kan ta over 2 minutter fra jeg trykker på en lenke til siden begynner å vises. Det er like tregt på alle sider eks. Hardvare.no, VG.no til å med google tar evinnelig lang tid å laste.

Mens det under xp er nesten momentan respons. Vi har bra linje her og. Fiber rett inn veggen så det skorter ikke på båndbredde.

Hva kan være galt? Har satt opp egen partisjon til linux på 65gb og swap på 7gb Har også stoppet de prossessene som jeg ikke trenger å ha kjørende men det går like tregt. Maskinen er en P4 3Ghz 1Gb RAM 800Mhz fsb Grafikk: Radeon 9800Pro.

Har også googlet meg grønn uten å finne svar.

All hjelp vil bli satt stor pris på! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det like treigt uansett hvilken nettleser du bruker?

9051224[/snapback]

Har kun prøvd med mozilla. Skal prøve kjappt og se om det blir noen forskjell. Vet at 7gig swap er litt i overkant men jeg har plass i overflod så det kan vel ikke skade?

Lenke til kommentar

Høres ut som et nettverksproblem. Kan være alt fra at driveren til nettverkskortet ikke er god til dårlig kontakt i kabler til varmeproblemer i maskinen.

Hvis det er nettverksdriveren så kan det kanskje lønne seg å prøve en livecd fra f.eks. Ubuntu feisty, Fedora 7 evt SabayonDVD for å se om det er like tregt der.

Lenke til kommentar

ta en titt i /etc/network/interfaces

hvis du her ser at den kjører "auto" på flere enn de interfacene du til enhver tid bruker så fjern de unødvendige.

for eksempel trenger du normalt bare

auto lo

og

auto eth0

hvis du bruker trådet ethernet,

Lenke til kommentar

Brenner Ubuntu på plate i skrivende stund. Varmeproblemer er utelukket, har meget god kjøling. Vil også tro at løse kabler osv ville slått ut i xp. Det er bare når jeg booter igang linux at jeg har et problem. Det er et kablet nettverk og hastighetsmålingen er foretatt i linux.

Magikern; Hvor skal jeg skrive inn /etc/network/interface? er som sagt veldig fersk når det gjelder linux. :blush:

Lenke til kommentar

Da har jeg kjørt igang ubuntu fra plate og nå går surfingen lynkjappt! :D Akkurat som jeg er vant med :p Hva kan være årsaken til at det går så tregt på PClinuxOS da? Er eneste / letteste utvei å bare innstallere Ubuntu da?

Lenke til kommentar
Er det ikke litt drøyt å anbefale vim? Det er ikke akkurat editoren man bruker med det første. I kde kan du bruke kwrite eller kate for.eks Og i gnome funker gedit fint  :)

9052712[/snapback]

eh, første jeg kom på sånn i farten, kall det gjerne gammel vane :), forøvrig skal det sies at vi(m) finnes på stort sett alle *nix systemet så den er ganske vanlig å anbefalle uten at man trenger å vite mer om systemet...

Lenke til kommentar
Da har jeg kjørt igang ubuntu fra plate og nå går surfingen lynkjappt!  :D    Akkurat som jeg er vant med  :p    Hva kan være årsaken til at det går så tregt på PClinuxOS da?  Er eneste / letteste utvei å bare innstallere Ubuntu da?

9052613[/snapback]

Jeg tipper årsaken da er versjonen av driveren til nettverkskortet ditt eller firmware som nyttes. Noen drivere kan bruke frie alternativer til proprietær firmware som ikke nødvendigvis er like god som den proprietære. Selv om andre ganger kan det frie alternativet være bedre. Da kan det lønne seg å bruke en distro som har har avtaler om å kunne levere disse proprietære firmware-versjonene, slik som ubuntu.

Så ja, var jeg deg, ville jeg installert Ubuntu isteden for en fersk distro som PCLinuxOS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...