Gå til innhold

Noen som har peil på bærbare lasere?

Anbefalte innlegg

Hepp!

Har alltid vært ganske facinert av lasere, helt fra mine yngre dager da disse røde laser"pennene" var bortimot verdens feteste gadget, og har nå igjen fått opp øynene for de "grønne" som jeg ser fler og fler har.

Teno Astro har bare små "penner" på lik måte som de gamle gode røde laserne og de var ganske dyre iforhold til Nettshop og Illumi. Illumi er hakket billigere enn Nettshop og har bedre utvalg - men spm. mitt er, er det noen som har hatt noe med Nettshop eller Illumi å gjøre og kan si noe positivt, envt. negativt om disse to?

Ser under FAQ på Illumi at de advarer mot lureri og garanterer Wattstyrke, og dette virker jo forsåvidt seriøst, men før impulsen tar overhånd håper jeg noen kan komme med noen meninger!

Forresten, jeg driver jo også med astronomi, derifra jeg kom på laser for å "peke" ut disse. Så om det er noen andre som benytter laser til dette, og evnt. hvor dere handlet og erfaringer, så takker jeg for det! :w00t::innocent:

Endret av kimerik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eneste laserne jeg har vært borti, er disse små du kjøper til en hundrings i utlandet samt noen penn+laser vi har på jobb.

Ganske artig at en kan smelte plast og ballonger med disse.

9065333[/snapback]

Fikk Skytrackeren i posten idag og FYTTI HEL**** er alt jeg kan si. Dette var rett og slett sinnsyke greier! :)

Den er helt vanvittig kraftig og lyser bokstavelig talt opp et helt rom alene.. Galskap! :)

Lenke til kommentar
Kan du "brenne" noe med den da? sliks om ballong etc.?

Sempron ;)

9073447[/snapback]

Jepp! Det fulte meg en pakke med ballonger med logo, og de "popper" som bare det, og jeg kan "skjære" i annen plast, elektriker teip etc. Men det som er mest morro er hvor sinnsykt det lyser.. gleder meg til det blir mørkt for å si det sånn! :D

Lenke til kommentar
hvor mye kostet den?

9073696[/snapback]

2900! Sinnsykt bra pris og. Vurderte 150mW, men ble for mye penger til 3500!

Leitet lenge på nett og de har absolutt best pris. Nettshop.net tar 4400 for 150mW, Illumi.no tar 3500, og regnet at jeg hadde tapt 600kr på å kjøpe fra USA, + null garanti etc. Gjordt det en gang for mye for å si det sånn!

Argh! Hvorfor blir det ikke mørkt snart! hehe!

Endret av kimerik
Lenke til kommentar
Er det ikke en lov som sier at man ikke kan ha mer enn 5mW, med mindre man skal bruke det i noe industri eller lignende å har fått tillatelse?

9073835[/snapback]

Har sjekket det opp og det gjelder visst Klasse 4 lasere, det er 500mW eller mer. Men selv lasere godt over 500mW selges over en lav sko til f.esk nattklubber etc selv om man ifølge reglene må melde fra til statens strålevern ved import og salg.

I usa må laserene følge kravene til FDA om de overstiger 5mW, og mange som tror det gjelder her - men det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Er det ikke en lov som sier at man ikke kan ha mer enn 5mW, med mindre man skal bruke det i noe industri eller lignende å har fått tillatelse?

9073835[/snapback]

Har sjekket det opp og det gjelder visst Klasse 4 lasere, det er 500mW eller mer. Men selv lasere godt over 500mW selges over en lav sko til f.esk nattklubber etc selv om man ifølge reglene må melde fra til statens strålevern ved import og salg.

I usa må laserene følge kravene til FDA om de overstiger 5mW, og mange som tror det gjelder her - men det stemmer ikke.

9073872[/snapback]

Da er det nok amerikanske regler jeg har sett på :=)

Lenke til kommentar
Hvor langt lyser den, og hvor stort?

Eneste lasere jeg har kjøpt er de til under 100 kroner... flere 1000 kroner for en laser?? Hva får du egentlig for pengene da?  :dribble:

9074026[/snapback]

Nå har jeg testet den ute i skumringen og det bare ikke til å tro. Den lille laseren skyter ut en solid grønn søyle så langt jeg kan se... jeg har et hvitt kontorbygg ca ca 4km unna, og veggen på kontorbygget reflekterer det grønne punktet som bare det.. ser helt crazy ut!

La den fra meg på en stol i hagen og fra siden så ser du strålen ganske greit, men bakfra og forfra er det som om en påle med grønt lys kommer imot deg. Fikk naboen til å holde laseren mens jeg gikk bortover veien og det ser bare helt latterlig unreal ut, ser ut som aliens har landet hehe!

Eneste jeg kan sammenligne det med er lasereffektene som er i Alien vs. Predator, bare 20 ganger så sterkt lys! Har selv kjøpt mange sånne røde lasere med 50 hoder til 60 spenn i utlandet, men med denne så så jeg faktisk strålen selv i et rom med fullt lys! En ting er iallefall sikkert! Nå skal jeg spare til en SuperNova! :D

Må ta noen bilder og legge ut! Be right back!

Lenke til kommentar

Sorry for ræva bilder, men har bare mobilkamera!

Ene er lyst mot kontorbygget, ser ut som prikken er 10m i diameter og lyser som bare pokker! Blir elendig på bilde forhold til sånn det virkelig ser ut, men er kanskje lukkertiden på kameraet som er veldig lav.

Andre bildet er prøvd å zoome inn med digital zoom! Yey! :roll:

Forresten, noe jeg fant ut er helt rått er om jeg drar den frem og tilbake over horizonten superfort så ser det ut som et "teppe" av laser ligger i lufta. Helt sykt! :!:

post-134232-1184451316_thumb.jpg

post-134232-1184451324_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det ser utrolig stilig ut! Men jeg tørr ikke kjøpe det om det stemmer at man kan bli blind bare man så vidt ser direkte på strålen eller en refleksjon av den  :( Er det virkelig så ille  :ohmy:

9076885[/snapback]

Tviler på at det er så ille. Er nok som med alle andre ting at man fraskriver seg ansvar ved å gå ut ganske hardt med evnt. skadevirkninger. Pekte ut av vinduet igår kveld og fikk reflektert rett i øyet.. ble som å se på sola, så en "skygge" i 10-20 sekunder men helt fint etter det.

Har og blankmalte hvite vegger hjemme og det reflekterer MYE, lyste opp hele rom på den måten og blir på samme måte som om man har sett på en lyspære.. litt skygger på synet men går fort over. Så jeg vil si med mindre du er skikkelig dum i skallen så er det ikke farlig. Man ser jo såklart ikke rett inn i den og fyrer løs på kloss hold.. dvs, du gjør jo ikke det med en hagle heller.. eller en kjøkkenkniv for den saks skyld :D

Lenke til kommentar
Det kan hende du ikke merker noen umiddelbar effekt, men at synet blir svekket og at du derfor over tid vil miste det/gjøre det dårligere. Jeg prøvde å finne noe info om det på google men fant ikke så mye...

9079111[/snapback]

Har snakket med etpar meget kyndige laserfolk, og selv om 50mW+ generelt kan være veldig farlig, har lasere i denne prisklassen en høy spredning og dårlig fokus forhold til labratorie-utstyr (som koster 10-20x) at det er ganske ufarlig med mindre du virkelig vil skade degselv.

Faren ved labratorielasere er at fokusen er så ekstrem og laserpunktet så utrolig lite at man kan brenne ørsmå hull på kornea, noe du ikke oppdager fordi hjernen "fyller" inn informasjon i synsfeltet. På samme måte som at alle har "blind spot" der hvor nervetrådene kobler seg til øyet, men du legger ikke merke til det med mindre du gjør et ekspriment lagd for å gjøre effekten synlig for deg.

Ved bruk ute, peke på stjernene etc, så kunne han med stor bestemthet garanterer at det ikke på noen måte var fare for synet. Man skal såklart være forsiktig med reflekterende flater, men som med alt annet potensiellt farlig må man bruke hodet. :)

Lenke til kommentar

Fattern har en gammel russisk nattkikert med Infrarød laser. Rekker som bare faen, skikkelig artig og montere laseren på kikkerten og sikte på ting 500 meter unna (meste jeg har gjort).

Prikken er da litt stor grunnet den brukes på kortdistanse laserstyrte raketter (kødda, aner ikke hva den brukes til) Tror den brukes bare for og lyse litt opp forran deg (man kan fokusere/ufokusere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...