Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

kjøle problemer med bærbar

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig kjøpt en Asus g2p bærbar maskin, men 2giga ram, ati Mobility radeon x1700 skjermkort og vista. Problemet mitt er at når jeg spiller, feks Wow og bf, blir tempraturen i pcen "fatal"

Har Vista, så har et program som heter NB Probe, måler tempraturen og vifte hastighet osv, den ligger på Normal til vanlig, men med en gang jeg starter wow feks blir den fatal.

Det som skjer er at spillet klikker helt, skjermen fryser og jeg må manuelt restarte pcen hver gang, regner meg at det er pcen som klikker pga varme.

Og har lest på diverse forums at vista og atix1700 er dårlig kombo, og lurer derfor på om det vil hjelpe å instalere Xp? har det noe å si på kjøling eller generelt om spillet vil funke uten å overophete maskinen?

trenger sårt hjelp her:\

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann,

Brukt den mye i støvete omgivelser? En kunde av meg hadde samme problem med sønnen sin relativt nye bærbare (Dell XPS M1710). Den var smellfull av støv fra sene kvelder i bruk på senga/soffaen/whatever. Klinte til med litt heftig trykkluft på kjøleribbene, åpnet den og blåste den ren innvendig, og siden har den kjørt WoW uten problemer i timesvis.

Lenke til kommentar

hehe man kan si det, jobber i afganistan og det er VELDIG mye støv her, selv innendørs. Kjøpte pcen ned hit, så har bare spillt hjemme på permisjon, men er ferdig her ende nå snart, så vil gjerne ha det i orden. Men er det ikke litt rart at den bare blir varm under spilling? ikke til vanlig?

men takk for tipset, skal se om jeg får rengjordt litt inni der:=)

mvh anders

Lenke til kommentar

Når du spiller så bruker du som regel CPU'en på 100% kontinuerlig, noe som gjør at den holder seg på 100% Mhz-hastighet, og pumper ut mye mer varme enn om du f.eks sitter i Windows og driver med stort og smått.

I tillegg kommer varmen fra ATi GPU-brikken som tilføyer varme på samme kjølesett/heat-pipes som CPU er koblet på. (Denne er og aktiv under Vista pga. Aero-effektene, men ikke på langt nær i konstant bruk som ved spilling)

Så at PC'en blir betydelig varmere under spilling er ikke noe under, sånn er det bare - og det er alltid spill eller tunge 3d-applikasjoner som får støvete laptops til å streike først.

PS. Husk å ikke bruk støvsuger da dette kan skade komponentene i ekstreme tilfeller - og pass på å iallefall ikke bruk støvsugerstygge med børste. Statisk elektrisitet er no go! Trykkluft er veien å gå, enten med en sprayboks eller kompressor m' slange og passende ventil. :)

Lenke til kommentar

Tja - Vista er jo som sagt kjent for å være litt "varmere" enn XP, både pga av Aero-grensesnittet som suger Watt ut av GPU, og alle services som kjører i bakgrunnen kontra XP, som gjør sin del for å suge mere Watt ut av CPU.

Alt i alt er det nok ikke snakk om veldig mye, og under spilling, enten det være Vista eller XP, så vil varmen være tilnærmet lik da du bruker CPU og GPU på 100% effekt og hastighet.

Er du sikker på at det i det heletatt er varme og ikke en litt funky ATi driver? Prøv med en nyere (eller eldre) driver først - Men jeg ville uansett blåst hardt inn i viftehullet på PC'en .. både der luften suges inn og blåses ut.

Hjelper ikke noe av dette så kan du jo prøve XP - men jeg har ikke trua ;)

Lenke til kommentar

kan ikke være helt sikker sefølgelig, men sliter med å finne drivere til ati mr x1700 også, de viser jo ikke det kortet på asus eller ati sin side engang. har omega drivere atm, men skal teste litt ut når jeg kommer hjem og har bedre tilgang på nett.

men hjertelig takk for tipsa

Lenke til kommentar
kan ikke være helt sikker sefølgelig, men sliter med å finne drivere til ati mr x1700 også, de viser jo ikke det kortet på asus eller ati sin side engang. har omega drivere atm, men skal teste litt ut når jeg kommer hjem og har bedre tilgang på nett.

men hjertelig takk for tipsa

9051084[/snapback]

gjorde det susen? :p

Lenke til kommentar

hei, vel kom sikkert en kilo med støv ut:=)

men nei:\ Har testa 2 lisvarende maskiner, helt like, de har ikke samme problemet. Så snakket med en som jobber i datakjeden, anbefalte meg å sende pcen inn til Asus\komplett for reprasjon.

Litt surt, men de får ihvertfall fikset det, selv om det tar litt tid:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...