Gå til innhold

Hjelp! Trøbbel med flash rom.

oblivian

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg oppgraderte BIOS'en på hovedkortet mitt, et ASUS A7V kort, og fikk alle riktige meldinger om alt var i orden, og så at jeg skulle restarte. Siden har alt bare vært helt svart. Ingen tegn til liv, annet enn dioder på selve kortet som lyser som normalt.

Hvordan får jeg nullstilt flash bios? På ASUS sider står det bare at jeg skal kontakte min lokale forhandler...

Sorry hvis dette er feil sted å be om hjelp.

Obi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at det ikke er noen forhandler, har bygd maskinen selv. Har også oppdatert BIOS mange ganger før uten at det noen gang har ført til noen problemer, tvert imot...

Så det betyr at det bare er å kaste det hovedkortet det da eller...? Eller kjøpe ny FLASH ROM brikke?

Lenke til kommentar

Husket du å sette Bios default før og etter flashing, og med 'Bios boot block' - synlig evt. under flashing, med etpar grønne felter på slutten av progresjonfeltet ( gir tilgang fra floppy i tilfelle feilflash ).

Flytta clear CMOS-jumper ?

Kontrollert riktig Bios: at du har A7v med kt133-chippet, og ikke kt133a ?

Lenke til kommentar
Husket du å sette Bios default før og etter flashing, og med 'Bios boot block' - synlig evt. under flashing, med etpar grønne felter på slutten av progresjonfeltet ( gir tilgang fra floppy i tilfelle feilflash ).

Flytta  clear CMOS-jumper ?

Kontrollert riktig Bios:  at du har A7v med kt133-chippet, og ikke kt133a ?

Vel, må innrømme jeg er litt usikker om jeg satt alt i default før jeg flasha, men jeg gjorde det etter, altså før jeg boota. Neida, jeg har ikke rotet med chipsettet kt133a. Jeg får ikke opp noen ting, skjermen er helt svart, ikke piper det, no nothing.

Jeg har lett etter en clear CMOS-jumper eller jumper kombinasjon, men jeg finner ingen hverken på hovedkortet eller i manualen. I manualen står det faktisk at; Advarsel, Starter ikke maskinen opp etter at du har flashet den, så må maskinen på service.

Er det noen hardcore måte å resete alt på? Kan like gjerne trå til nå siden alt virker svart uansett...

Lenke til kommentar

Er det noen hardcore måte å resete alt på? Kan like gjerne trå til nå siden alt virker svart uansett...

Ta ut powerkabel og batteriet istedet = Clear CMOS.

Hvis ikke det funker, kan du prøve en 'hot swap', d.v.s. et risikoprosjekt for nennsomme fingre:

1. finn en maskin med samme hovedkort ( minimum samme chipsett )

2. vipp ut syk biosbrikke, og løsne den friske så pinnene har kontakt

3. lag en oppstartsdiskett inkl flash-fila + Biosen

4. boot den 'friske' maskina til dos-prompt ( a:), bytt Biosbrikkene mens maskina går, sett inn brikka løselig, ( men med full kontakt ) og kjør normal Biosflash uten restart:

- sett deretter i brikkene som opprinnelig og start opp ( pass på og ha en backup på diskett til den friske ) - lykke til :-?

Lenke til kommentar

Heisann, takk for tips, men har fiksa det. En på THG hadde hatt samme problem med samme mobo. Jeg måtte bare sette CPU multiplieren til laveste x, starte opp, sette den tilbake til default, og vips så kom alt opp igjen. Puh...

Merkelige greier.

Thanks!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...