Gå til innhold

Hvordan får jeg på pc'en??


Anbefalte innlegg

Jeg har endelig fått starta opp, men jeg kommer ikke så veldig langt.  

Poenget er at det ikke skjer noe videre her, det står cpu hastighet, antall memory, men ikke noe mer.

Det kommer ikke en feilmelding eller noe da? Som vi kanskje kan hjelpe deg med å tyde? Hva står det på det siste skjermbildet du får før PC-en "stopper"?

 

Ellers hadde det jo vært veldig smart å få hjelp av en venn med litt datainnsikt. Det hadde sikkert gått litt raskere. Regner jo med at Expert har installert WinXP for deg. Derfor skulle jo i teorien maskinen bootet rett inn i Windows så lenge alle kabler o.l. er koblet rett. Ta en dobbelsjekk du.. Lykke til med PC-en og velkommen til forumet! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen.

 

Jeg står fast på den svarte skjermen i oppstarten fremdeles, jeg har tatt i tastatur og mus i rett hull, ettersom det er farger som bestemmer dette må ledningerhull.

 

Jeg spurte de på expert, og de sa noe om slavemaster mode. Hørest helt gresk ut for meg, hadde noen kunne si litt om dette, hadde det vært fint. Han sa videre at alt var ferdig-konfigurert, og at maskinen skulle gå rett inn i windows ved oppstart. Men dengang ei.

 

Svar tas imot med stor takk.

Lenke til kommentar

Heisann Pumaleif.

Hyggelig å se noen som er "grønne" på PC her også :)

 

Velkommen skal du være. Hvis PCen ikke funker, så er det helt riktig at du bør ta den med tilbake til butikken, eller - hvis garanti ikke skulle være et problem (les; Gammel PC) kan du alltids bruke den til å lære deg litt. Få tak en eller annen som vet en del, og gå igjennom innmaten med ham/henne. Gjør dette fysisk, ikke bare på nettet. Med andre ord, ikke åpne kabinettet og dill inni det med mindre du har kompetanse nok selv, eller noen som er med deg har det.

 

Ellers er det selvsagt bare å spørre. Alle har vært nye på PC omerådet en eller annen gang, selv oss som er her :roll:

Lenke til kommentar

Jeg spurte de på expert, og de sa noe om slavemaster mode.

 

Slave og master bestemmes av noe som kalles for "jumpere". Disse jumperne er noen små dingser som du setter i bak på harddisken. Dette er for at innstillingene skal stemme med den hardwaren du har inne i maskinen, for at BIOS finner alt og at alt stemmer. Det er jumperinstillinger på cd-rom og harddisker.

 

Hvis ikke disse jumperne er satt riktig av Expert, så er det vel mulig å få hjelp over telefon, eller du kan gå ned med pc'en og få de til å hjelpe deg.

 

Uansett, når du kjøper en pakkepc, så ska alt være i orden fra første stund. Er det ikke det har du krav på at feilen blir rettet gratis, holde tilbake betaling + litt til (var gk pensum i økonomi :p)

 

PS: Til dere som har det morsomt her, dere har vært like lite datakyndige selv en gang.

 

Den som skammer seg over å spørre, skammer seg over å lære. Stå på du pumadude :wink:

Lenke til kommentar

Disse innleggene du skriver er jo antakeligvis skrevet på en PC. Og siden du sier du ikke har PC fra før er det vel PCn til en kompis eller et familiemedlem. I dette tilfellet vil jo eieren av denne PCn med aller største sannsynlighet ha et snev av peiling når det gjelder oppstart og bruk av PCer. Denne personen har i alle fall klart å opprette en konto på HW. Hvorfor kan ikke denne personen hjelpe deg? Jeg synes det lukter litt "Kjøre til biltilsynet for å kjøre opp til sertifikatet" her :roll:

 

Og jeg har ikke i mine levedager truffet noen helt uten datakunnskaper som har snakket om å modde PC sin (slik som for eksempel å installere 2 diskettstasjoner). Sorry mac, her lukter det svidd :wink: Men dersom dette ikke er tull så skal jeg være den første til å beklage det :D

Lenke til kommentar

Fyren vet ikke hva en harddisk er, han vet derimot hva BIOS er. Og det er jo veldig sannsynlig at folkene på Expert begynner å snakke om master og slave til en ferdig-PC-kunde. De forventer vel ikke at han skal fikle inni PC-en?

 

Og jeg finner det også svært usannsynlig at noen ville anbefale en total nybegynner å søke hjelp på dette forumet, fremfor å la Expert ta seg av problemene.

 

Jeg tror dette dreier seg om en spøk, og jeg blir like forundret hver gang over hvor mange som biter på når noen prøver seg med slikt tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...