Gå til innhold

Hvordan får jeg på pc'en??


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny med data, og ble sagt av en venn at problemene mine kunne jeg prøve å få svar på her, så, her er jeg.

 

Jeg har kjøpt meg en packard bell pc (http://www.expert.no/produkter.asp?sku=49490&menu_id=41&navigate=1&kampanje=0&kamp_id=0)

 

Den ser fin ut og alt, men jeg får ikke start på den. Jeg finner ingen knapp på harddisken eller skjermen som får den på. Jeg har prøvd alle knappene, men det skjer ingenting.

 

Håper på svar!

 

Hilsen John

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

se etter om det er en litt stor strømknapp bak på kabinettet (den er SORT)

evt skru den på og så trykk på POWER knappen fremme......da SKAL det fungere, evt sjekke om du har satt i alle strømkabler og slikt noe.......

 

evt at det ikke funker da heller så får du komme igjen........

Lenke til kommentar

Takk for et raskt svar.

 

Jeg har som sagt trykt inn alle knappene mange ganger, men det virker ikke, ikke noe lys noen plass.

 

Jeg har i strømkabelen til skjermen, men jeg fikk ikke med en til harddisken. Jeg trenger en der også?

 

Hørest kanskje dumt ut dette, men jeg er helt ny når det gjelder pc'er.

Lenke til kommentar

Men hva er harddisken da? vis det ikke er den svarte store boksen diskettstasjonen er i?

 

Jeg tar en tur til expert og kjøper en eksta strømkabel omgående.

Går det ann å kjøpe en ekstra diskettstasjon også eller? Har alltid syntest det ser litt proft ut med 2 diskettstasjoner.

 

Kommer med oppdatering når jeg har kjøpt strømkabelen!

 

Takk

Lenke til kommentar
Hmm...klarer å bruke forumet til hw.no, men ikke skru på en pc? høres litt mystifistisk ut spør du meg...men skal ikke si noe mer jeg....kan jo faktisk hende personen snakker sant  :o
Hm...

Skal bli interessant å følge med på denne personen en stund.

Ikke se ned på personen forde han har dårlige datakunnskaper. Slike kommentarer kan du pliz hold for deg selv syns jeg.

Vi var alle ganske n00b en eller annen gang selv.

 

Men hva er harddisken da? vis det ikke er den svarte store boksen diskettstasjonen er i?

En HDD er inne i det kabinettet ditt. Den store kassa som du har cd-rom'ene dine i og kabinettet inni.

 

En Harddisk ser ut noe som dette her:

I142442.jpg

 

Bare at på det bildet har man tatt av topplokket slik at man ser innmaten.

HDD står som oftest tilkobblet den store grå-flate kablene inne i ditt kabinett.

Lenke til kommentar

er egentlig kjekt at det kommer noen "grønne" også da, slik at dem får utviklet datakunskapene sine så kan de siden bruke det DE har lert til og igjen hjelpe nye "grønne" :)

 

og ikke gidd engang og ta "grønn" bokstavlig er bare noe jeg sier fordi jeg selv var helt "grønn" på data en gang :)

Lenke til kommentar

ja, du må ha strøm til PC'n (eller, "harddisken") også. dette skulle ha fulgt med når du kjøpte PC'n på "vi-kan-ingenting-om-PC'er" (expert).

 

bare litt info utenom temaet:

 

harddisken/boksen er det som _egentlig_ kalles en "PC/datamaskinen", skjermen virker akkurat som en TV, viser bare det den får beskjed om fra TV-nettet, eller PC'n i dette tilfellet. dvs at skjermen egentlig ikke har noen ting med maskinen å gjøre i det hele tatt, derfor kan man kjøpe nesten hvilken som helst skjerm man vil til å bruke sammen med PC'n sin.

 

ja, du kan godt installere en diskettstarsjon (det er vel ikke den du putter CDene i du mener?) til om du ønsker det, men dette krever en god del mere erfaring om PCer en det du har, så da anbefaler jeg at du lar noen som vet hva de gjør ta seg av det.

 

det som er selve "harddisken" (som de fleste her på forumet forkorter til HD) er selve lagrings-starsjonen som sitter inne i kabinettet, den er på størrelse med en diskettstarsjon.

 

"harddisken/boksen" = PC'n/maskinen/dataen

du kan installere opp til 2 stk diskettstarsjoner

harddisken = en lagringsenhet inne i kabinettet på størrelse med en diskettstarsjon (3,25")

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar

Hei igjen. ENDELIG, nå begynner det å lyse her på 'kabinettet'

 

Men, som jeg nesten forventet, er ikke fortsettelsen så enkel.

Jeg har endelig fått starta opp, men jeg kommer ikke så veldig langt.

Det kommer bilde med svart bakgrunn, der det står en del informasjon, det blir bl.a talt opp et tall, noe med memory. Dette er bios'en vis jeg ikke har forstått feil?

 

Poenget er at det ikke skjer noe videre her, det står cpu hastighet, antall memory, men ikke noe mer. Pc'en finner verken harddisken (som er inni kabinettet?) eller cd-romen. Er det noen kabler som skal i for å få disse til å virke? Jeg er 99% sikker på at jeg har satt i alle kabler bak på kabinettet.

 

Jeg tror jeg skal greie meg fint vis jeg kommer inn i windows, det har jeg vært borti før. Men problemet er å komme inn der. :-?

 

Takk på forhand.

Lenke til kommentar
Dette er bios'en vis jeg ikke har forstått feil?

stemmer det ja. eller i allefall deler av den.

(som er inni kabinettet?)
ja, den er inne i kabinettet.
Pc'en finner verken harddisken eller cd-romen.

vel, når du starter maskinen skal du ikke behøve å gjøre noe spesielt om windows var ferdig installert når du kjøpte PC'n, den skal starte opp windows rett etter at BIOS'en er ferdig.

Er det noen kabler som skal i for å få disse til å virke?

nei det er det ikke, og om BIOS'en virkelig ikke klarer å finne verken harddisken eller CD-rommen kan det hende at det er en kabel som har løsnet inni PC'n, men du må IKKE finne på å opne kabinettet selv, da risikerer du å miste alt som er av garanti. ta den med til butikken.

Jeg er 99% sikker på at jeg har satt i alle kabler bak på kabinettet.

vær 100% sikker på at mus og tastatur er tilkoblet, det er ikke alle maskiner som vil starte opp uten at den finner tastatur og mus.

 

om du fremdeles har problemer med oppstart av din PC anbefaler jeg at du tar med PC'n (bare selve PC'n, skjerm osv har de på butikken) og ber dem starte den opp for deg, da får du også se hva de gjør for å få liv i den. :)

 

Mvh, Jan Erik

Lenke til kommentar
Pc'en finner verken harddisken (som er inni kabinettet?) eller cd-romen.

Her kan det også fort bli begrepsforvirring. Blir disse funnet av BIOS? Det er ikke sikkert du vet forskjellen. Hvis PCen ikke booter så kan det bety at HD ikke er funnet, eller at den er funnet av BIOS men ikke har noe installert.

Og hvis rekkefølgen på bootdevice i BIOS er feil, så får du heller ikke bootet fra CD selv om den finnes av BIOS.

Er du sikker på at du ser forskjell på om BIOS finner IDE enhetene eller ikke?

Lenke til kommentar
Hm...

 

Skal bli interessant å følge med på denne personen en stund.

 

Men ja. Du trenger to strømkabler.

Nånå husk vi har alle vert grønnskollinger når det gjelder pc?? Eneste eg håper på er at han ikke gødder med oss folkens. For vel legge ut noen linker til diverse tink han kommer borti. Denne siden har med oppstarten å gjøre, Disse to sidene omhandler ting du kommer borti når du en gang skal sette inn en nye harddisk(Ikke den store svarte boxen) http://www.bootdisk.com/ og denne http://www.fdisk.com/home/ les og lær min venn. Skal vi nå se, jo denne handler om windows http://www.windows.no/ Denne er og bra, les og lær. http://www.pcguide.com/ Denne siden kan og hjelpe deg om du skal installere windows på nytt, meget lærerik om du gidder å lese. http://www.windowsreinstall.com/ Denne siden omtaler det som er en harddisk. http://www.storagereview.com/ Er det noen eg har glemt gutter som kan være nyttig for han? Ikke noe overklokking, men det som handler om data komponenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...