Gå til innhold

Ny pc - tv som skjerm

Peltz3

Anbefalte innlegg

Hei.

Som så mange andre ønsker jeg bruke min 32" samsung LCD som skjerm, da mitt behov er begrenset til enkle operasjoner som WOW, musikk, film o.l. Det kommer ikke bli tung spilling, og jeg tror derfor pc og tv skal klare seg utmerket sammen.

Det jeg lurer på er nå som jeg skal sette sammen pc for førstegangsstart, klarer den kommunisere med tv helt uten videre?

HD er formatert, og XP skal installeres. Tv og PC koples sammen med DVI kabel. TV og PC har ikke vært koplet sammen tidligere, og jeg har ingen skjerm som kan brukes til pc om innstillinger må gjøres med skjermkort.

Noen gode råd her? Jeg vil jo i utgangspunktet tro at pc vil lese tv som eneste skjerm, siden dette koples på DVI utgangen, og ikke er tilkoplet andre skjermalternativer. Jeg vil jo da også tro at tv takler oppløsning osv da defaultverdier ligger inne ved førstegangs oppstart.

Så.. noen enkle, gode råd for å få tv & pc til finne hverandre - og like hverandre ved førstegangs oppstart, slik at jeg får innstallert XP, og tatt maskinen i bruk? Eller bør/må jeg få tak i en skjerm som kan hjelp med dette første gang?

Takker for all hjelp! :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg henger meg på her jeg goså fordi jeg har litt problemer med å koble opp min 32" Panasonic til pc-en selv. får bilde på skjermen og alt er gull, bortsett fra at det virker som jeg mangler halvparten av pikslene når bildet kommer på tv-en :(

Kjører nå på 1360X768 som oppløsning da tv-en støtter 720p.

Ulempen med denne oppløsningen er at tv-en ikke er "stor" nok til å vise hele skjermbildet? mister ca 2 cm på alle 4 kanter, og å finne fram i menyer er relativt vanskelig. kjører jo utsignalet på en oppløsning som skjermen skal takle fint? 720p..

Det jeg lurer på er om bildet alltid vil se kornete og uklart ut? Jeg mener, den virker SUPERT til filmer, fotofremvisning og spilling av nyere spill som støtter samme oppløsning, MEN å lese tekst er nesten umulig..

Tv-en er forøvrig koblet opp mot pc via en HDMI-DVI-D kabel da dette var eneste inngang på tv-en jeg kunne bruke.. Skjermkort er geforce 8800 GTS (640mb versjonen)

Det jeg lurer på er om jeg skal levere tv-en tilbake og heller bestille meg en samsung 24" som støtter 1920X1200.. Hadde håpet at en HD-ready tv ville takle å bli koblet opp mot en pc!

*sitter her forvirret*

Er det noen drivere, tredjeparts programmer eller liknende som vil løse dette problemet for meg, eller kommer dette av at min tv ikke har 1:1 pikselmapping? (Har ikke helt forstått hva det betyr enda uansett)

Takknemlig for alle innspill.

Lenke til kommentar
Jeg henger meg på her jeg goså fordi jeg har litt problemer med å koble opp min 32" Panasonic til pc-en selv. får bilde på skjermen og alt er gull, bortsett fra at det virker som jeg mangler halvparten av pikslene når bildet kommer på tv-en :(

Ulempen med denne oppløsningen er at tv-en ikke er "stor" nok til å vise hele skjermbildet? mister ca 2 cm på alle 4 kanter, og å finne fram i menyer er relativt vanskelig. kjører jo utsignalet på en oppløsning som skjermen skal takle fint? 720p..

Det jeg lurer på er om bildet alltid vil se kornete og uklart ut? Jeg mener, den virker SUPERT til filmer, fotofremvisning og spilling av nyere spill som støtter samme oppløsning, MEN å lese tekst er nesten umulig..

Tv-en er forøvrig koblet opp mot pc via en HDMI-DVI-D kabel da dette var eneste inngang på tv-en jeg kunne bruke.. Skjermkort er geforce 8800 GTS (640mb versjonen)

Det jeg lurer på er om jeg skal levere tv-en tilbake og heller bestille meg en samsung 24" som støtter 1920X1200.. Hadde håpet at en HD-ready tv ville takle å bli koblet opp mot en pc!

*sitter her forvirret*

Er det noen drivere, tredjeparts programmer eller liknende som vil løse dette problemet for meg, eller kommer dette av at min tv ikke har 1:1 pikselmapping? (Har ikke helt forstått hva det betyr enda uansett)

9074658[/snapback]

Jeg har nøyaktig samme problemet. Jeg bruker hdmi-hdmi kabel og jeg har prøvd det på to tv'er nå. nøyaktig samme problemet samma hvilken oppløsning jeg setter tv'en som. Det virker ikke som å spille noen rolle. Det må være en løsning på dette problemet.

Lenke til kommentar
Jeg har nøyaktig samme problemet. Jeg bruker hdmi-hdmi kabel og jeg har prøvd det på to tv'er nå. nøyaktig samme problemet samma hvilken oppløsning jeg setter tv'en som. Det virker ikke som å spille noen rolle. Det må være en løsning på dette problemet.

9074712[/snapback]

Godt jeg ikke er alene om det ;) Det må finnes en løsning på det, men jeg har brukt ca hele denne uken på å tråle google etter svar, tester, faq's og ellers alt jeg har kunnet finne ut om skjermen. stod noe på avforum, men ikke som jeg fikk nytte av. Hvilken skjerm har du? og har du HDMI ut fra pc'en?

Lenke til kommentar

*sitter her forvirret*

Hva står det om PC-tilkobling i TV-ens bruksanvisning? Mange TV-er støtter ikke eller har dårlig støtte for PC på HDMI.

Lenke til kommentar

9074712[/snapback]

Godt jeg ikke er alene om det ;) Det må finnes en løsning på det, men jeg har brukt ca hele denne uken på å tråle google etter svar, tester, faq's og ellers alt jeg har kunnet finne ut om skjermen. stod noe på avforum, men ikke som jeg fikk nytte av. Hvilken skjerm har du? og har du HDMI ut fra pc'en?

9074733[/snapback]

Jeg har en veldig fersk pc, så den har hdmi-utgang ja. Jeg har en Hyundai 26", men det virker som om dette vil skje samma hvilken tv jeg putter hdmi-kabelen i. Den andre TV'en vi har her er en 32" sony, og der er problemet helt likt.

Lenke til kommentar

Jeg sitter selv på to helt nye tv-er vil jeg tro. 32" panasonicen har dog bare HDMI inngang, ikke vanlig vga inngang. Men på 37" panasonicen har jeg vga inngang. der virker bildet vanvittig bra, men jeg har ikke kjøpt meg en 32" for å bruke som støvsamler. vil bruke den med pc'en og ikke være tvunget til å sitte med trådløst tastatur å game på 37"...

Jeg finner liksom ikke noen info om det problemet jeg har. Er vel ikke nok folk som har hatt problemet enda :p

Lenke til kommentar
Jeg sitter selv på to helt nye tv-er vil jeg tro. 32" panasonicen har dog bare HDMI inngang, ikke vanlig vga inngang. Men på 37" panasonicen har jeg vga inngang. der virker bildet vanvittig bra, men jeg har ikke kjøpt meg en 32" for å bruke som støvsamler. vil bruke den med pc'en og ikke være tvunget til å sitte med trådløst tastatur å game på 37"...

Jeg finner liksom ikke noen info om det problemet jeg har. Er vel ikke nok folk som har hatt problemet enda :p

Hvis du leser i bruksanvisningen til 32"-en så står det sansynligvis at den ikke støtter PC på HDMI. Du skal være glad for at du i det hele tatt får et bilde. Panasonic er temlig konsekvente og de TV-ene som støtter PC har VGA til dette. De som ikke har VGA-inngang er bygget som "bare" TV og ikke PC-skjerm.

Lenke til kommentar

Hvis du leser i bruksanvisningen til 32"-en så står det sansynligvis at den ikke støtter PC på HDMI. Du skal være glad for at du i det hele tatt får et bilde. Panasonic er temlig konsekvente og de TV-ene som støtter PC har VGA til dette. De som ikke har VGA-inngang er bygget som "bare" TV og ikke PC-skjerm.

9074851[/snapback]

Min har vga inngang visstnok. Og det er et eget menyvalg i menyen som har med pc å gjøre men jeg får ikke gjort noe der uten at jeg har tilkoblet vga-inngangen. Hva er det for noe? må jeg kjøpe en annen kabel enn hdmi? hvorfor funker ikke hdmi? må jeg kjøpe en vga kabel for å få bildet korrekt? blir ikke det dårligere enn hdmi?

Lenke til kommentar

9074851[/snapback]

Da sier jeg meg ferdig med denne tv-en og bytter den tilbake denne uken, og legger heller pengene i en 24" syncmaster :)

Lenke til kommentar
Og det er et eget menyvalg i menyen som har med pc å gjøre men jeg får ikke gjort noe der uten at jeg har tilkoblet vga-inngangen. Hva er det for noe?

Kanskje fordi VGA er PC-inngangen..... Hva med å lese bruksanvisningen? Der står det hva som skal kobles til hvor.

Lenke til kommentar

Sånn..

Da har jeg fått opp greiene mine, og har litt resultater, og nye spørsmål.

Det gikk nesten fint som snus å få koplet opp mot tv'n. Da innstillingene på skjermkortet ikke virket være sikker på hva slags monitor tv var skalerte det bildet slik at jeg mistet 40% av bildet og kun så midten av bildet. Brukte en S-VHS kabel i oppstart slik at jeg fikk hele skjermbildet, innstalert windows og justert skjermkortet.

Jeg sleit litt da med at pc'n valgte skalere ut bildet slik at jeg mistet deler av bildet, at det som står på kantene - start knappen f.eks - forsvant. Det virker som at jeg har fått overtalt skjermkortet til å samarbeide litt slik at det skalerer bildet ned til widescreen format som passer skjermen min.

Men det er en ting som plager levra av meg!

I hovedsak skal jeg bruke pc til å spille wow, lagre musikk/film/osv. Og når jeg fyrer opp wow kjører maskinen opp en såpass høy oppløsning at jeg ikke klarer lese tekst som står i spillet. F.eks questlog. Det ser heller ikke ut som at jeg klarer justere dette på noen måte ved å benytte video-innstillingene i spillet. Og når jeg nå tenker meg om er samme problem i Windows på alt av feilmeldinger, google osv. Teksten er diffus..veldig diffus på en hvit/grå bakgrunn. Hvordan kan dette løses?

Skjermkort måtte jeg kjøpe nytt, så sitter med ett Nvida kort 7600GX. Bør jeg kjøre ned oppløsningen på skjermen ett hakk, også bruke gpu på skjermkortet til å bedre ytelsen?

Lenke til kommentar

Jeg har en 2 år gammel ATEC 37" lcd tv som jeg har paret med flere PC'r opp gjennom tiden uten problemer gjennom DVI i 1366 x 768.

Det er jo selvsagt slik at når man skalerer ned et bilde så blir tekst og annen info håpløst å lese. Får du det ikke til å fungere med native oppløsning så hadde jeg byttet tv'n i en annen som klarte dette....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...