BrokenTomato Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Hei! Jeg oppdaget for noen dager siden at det har begynt å vokse mugg på soverommet mitt. Jeg tok da og fjernet alle møbler, og kjøpte meg en luftavfukter for å få bort fuktighet, fjernet deretter muggen med klorin. Så kommer spm.; Jeg leier en sokkelleilighet i utleiers enebolig. Når jeg oppdaget denne muggsoppen sa jeg ifra med en gang, men utleier var på ferie. Jeg bestemte meg derfor for å ta saken i egne hender, og kjøpte derfor inn luftavfukter etc. Jeg flyttet også midlertidig til kjæresten min for noen dager, da det kan være ganske skadelig å bo i mugg. Jeg lurer nå på om denne paragrafen er noe jeg kan ha med i ryggen hvis utleier ikke gir meg et fornuftig avslag i husleie eller annen kompensasjon. § 5-5. Skade på husrommet Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid. Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid. Evt. hvilke andre paragrafer jeg kan bruke, eller som har relevans i denne sammenhengen. Takk for alle svar. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Det skulle holde lenge med den paragrafen. Sanynligvis er det for dårlig drenering langs veggen du har muggsopp / hadde muggsopp, og det er vanligvis ikke "rimelig" å utbedre... (Hadde denne posten kommet om vinteren ville jeg tippet at det var for tynt med isolasjon / kuldebro) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå