Gå til innhold

Ibm klikk

Anbefalte innlegg

Dere må forstå at vi som har hatt en IBM-disk som har kræsjet (uten noe forvarsel - DET er uvanlig) er skeptiske til å satse på IBM igjen. I mitt tilfelle så har jeg hatt to IBM-disker (resten har vært Maxtor, WD og Fujitsu) og BEGGE har krasjet. Den første disken var litt mer medgjørlig; den virket i rundt tre uker før den begynte å få diskfeil (bad sectors i scandisk), mens den andre jeg fikk ikke ville virke i det hele tatt. Det å si at jeg (eller andre i samme situasjon) er inkompetente er å skyve bort fakta. Men det er jo klart at skade på hardware som regel skyldes "dumme" forbrukere :-)

Jeg er svært forsiktig når jeg monterer harddisker, og jeg er fullt viten om at de miste støt kan få lesehodet til å treffe platene. Men hva hjelper det?

Jeg brukte ikke noen spes. kjøling på den første IBMen, men temperaturen var likevel "bare" på rundt 45 grader (og IBM sier at det fint skal tåle 60 grader). Disse målingene ble foretatt i IBMs eget program - Drive Fitness Test (et DOS-program). Under noen at testene la jeg merke til at temperaturen steg med ca. 1 grad pr 30 sekund. Under lengre sesjoner med hardt arbeid for disken så er det godt mulig at overoppheting er et utbredt problem. Men IBM har ikke gått ut og sagt at du må ha en egen vifte til harddisken, ellers så kommer den til å føkke sammen med resten av innholdet på disken. Og hvis det er tilfellet: Komplett, PSdata, PCutstyr, Multicom og alle dere andre: Skriv en STOR RØD advarsel som er tydelig ved kjøp av IBM-disker

Forslag:

"Denne disken blir fort unormalt varm og risikoen for en diskkræsj er overbærende stor. Siden denne harddisken inneholder så delikat maskinvare så blir den fortere overopphetet enn andre (tilsvarende og minst like gode/kjappe) harddisker fra andre produsenter. IBM anbefaler derfor alle sine kunder om å kjøpe egnede harddiskvifter for å unngå trøbbel"

Det er en reel mulighet at IBM-harddisker er særdeles følsomme for støt. I mitt tilfelle har jeg kjøpt begge harddiskene over postordre (fra en websjappe altså). Og det er ingen garanti for at Posten transporterer din nyinnkjøpte harddisk på en silkepute frem til ditt slott (eller hybel). Russisk rulett? Hvis du har flaks får ikke pakken alt for mange støt og slag, og harddisken vil være en trofast venn i et par år, ellers så vil du få en uhyggelig overraskelse da din 150 siders særoppgave (du har lagt utrolig mange timer med arbeid i) forsvinner til de evige jaktmarker.

Jeg har fått den samme lyden på begge IBM-diskene; IBMSOD (IBM Sound Of Death) - disken lager skrape og pipelyder. Hva kan dette skyldes? Det er neppe snakk om logiske feil her... Er det fordi lesehodet har satt seg fast? Det høres *litt* rart ut. Kanskje hvis jeg hadde pælma'n fra taket på postgirobygget :roll:

Eller kanskje det er ustabil strømtilførsel?

Dette høres uhørt dumt ut, men kan det ha en sammenheng med at man bruker en gammel, ujordet skjøteledning?

Likevel så skal strømforsyningen fungere som en sikring som sørger for at spenningen ikke blir for høy.

Jeg vil til slutt nevne at jeg har hatt to harddisker før som har fått "bad sectors", men dette var over en lengre periode, og på den ene disken forsvant rett og slett feilen (rart...) etter partisjonering og formatering. Scandisk eller Norton Disk Doctor rapporterer heller ingen feil, og disken har vært fyllt helt opp til randen uten at det har dukket opp noen fæle symptomer på en nærværende diskkræsj. Det som kanskje er verdt å merke seg, er at det ikke kom ulyder fra disse diskene når de leste av de skadede områdene.

Neste blir vel WD (men det tar nok en stund før jeg kjøper en ny disk, desverre. Bruker noe gammelt i mellomtiden...), men jeg er litt fristet til å prøve IBM igjen... Bare for å utfordre skjebnen og kanskje lukke munnen på noen IBM-fanatikere. Likevel så ville vel en ny IBM-disk kanskje fungert helt feilfritt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en av de berømte 45 GB 75 GXP diskene. Den varte i 1,5 år, før den plutselig sa takk for seg. Gikk ned på komplett og klagde og fikk en ny og større disk (60 GB 60 GXP). Gikk hjem og installerte windows. To dager senere fant ikke bios disken. Gikk ned igjen og fikk ny. Denne holder foreløpig, men jeg har to disker, en IBM 120GXP 80 GB og en 60GB 60GXP, og en av dem klikker et par ganger til dagen (har ikke helt funnet ut hvilken). Alle diskene sto/står i en workstation pc. Jeg har behandlet dem meget pent, overklokker ikke og har aldri dunket i pcen mens den har stått på. Har heller ikke installert windows e.l. mange ganger på dem eller kjørt intensive oppgaver. Synes faktisk at det sier litt om IBM.

Jeg har også en Quantum Fireball 6.5 GB. Begynner å bli en del år nå. Bråker mye men jeg har aldri hatt problemer med den. Denne står i en server som kjører 24/7. :D

Lenke til kommentar

Siden "alle" klager på IBM, tenkte jeg å spørre om ett annet merke.

:evil: MAXTOR :evil:

Djevelens egen disk. Hvertall for meg. Har hatt ett utall disker opp gjennom tidene. Første disk var en 85Mb Connor. Det var i 93. Den lever fortsatt !!! Den ble brukt daglig fra 93 til 97, før den igjen ble tatt i bruk i 2000. Den har gått 24/7 siden det ( Med unntak av ett par strømbrudd ).

Kjøpte en 420 Mb Connor i 94. Den har jeg faktisk garanti på enda ( eller.. ville hatt om ikke Connor hadde blitt kjøpt opp ). Den gikk daglig fra 94 til 2000, og siden gått 24/7 sammen med lillebror.

Kjøpte en Maxtor på 1620 Mb i 96. Den døde helt av seg selv. Ingen forvarsel, ingenting. Det var etter usle 14 måneder i drift. Ca. 2-4 timer dagen.En WD ble også innkjøpt. Husker ikke årstall, men den var på 2 Gb, så det var nok i tiden rundt 97. Blitt brukt daglig siden det, og venter på å overta plassen til den første connordisken som tar farvel. / noe jeg tror tar laaaang tid. Connor var kvalitet det) Prøvde meg på maxtor igjen i 98. Uff.. dumt gitt. Den levde i hele 2,5 mnd !! Backup var desverre ikke tatt, så der forsvant mye morro. Min siste Maxtor, en 120Gb, kjøpte jeg nå før jul. Den begynte å bråke som f... , og jeg skal prøve å få den tilbake til komplett. Det kan da ikke være normalt. Av TRE maxtorkjøp er jeg 100 % MISFORNØYD !!!! Til sist i dette heller lange innlegget tenkte jeg å komme med de tre siste diskene mine. tre IBM-disker. Utenom Connor-diskene, er disse diskene de jeg har vært mest fornøyd med. En på 20Gb og en på 40Gb. Begge i 60GXP-serien. For de som ønsker IBM-diskene dit peppern gror og lengere. 60GXP-serien var den gangen de BESTE diskene man kunne kjøpe når det gjaldt hastighet og støy. Jeg er 100%fornøyd med de diskene. og 20Gb har dags dato aldri hatt en feil og går 24/7 med matematiske utregninger. Dvs. MASSE data til og fra disken. Jeg angrer på at jeg solgte 40Gb'en, men den gikk hvertfall som ei klokke i det halvannet året jeg hadde den. Den siste IBM'en er en 80Gb i 120GXP-serien(?). Den er blit brukt med glede siden den ble kjøpt. Den støyer dog litt mer enn 60GXP-serien, men langt mindre enn noen av de andre diskene jeg har. Den havner foresten i en kombinert fil og ftp-server som blir stående 24/7, men jeg har god tro på at også den skal holde lenge. Den blir byttet ut fra hovedmaskina i morgen mot enSeagate Barracuda, så jeg er spent på lydforskjellen der. Seagate skal jo være veldig bra på støy blir det sagt.

IBM's 75GXP-serie, som jeg regner med er det de fleste "haterne" har vært borti er helt riktig en dårlig serie. Det har også IBM innrømmet. De lagde serien litt anderledes enn de andre ( etter hva jeg har hørt), og det kan jo være grunnen til problemene. Never change a winning combination.

Jeg har aldri prøvd serien. Jeg leste advarslene, og holdt meg unna. Dere som kjøpte disken kun fordi den var billig. Vel.... Synd for dere, men det lønner seg alltid å gjøre litt research før man kjøper ting, selv om jeg mener at IBM burde ha trukket tilbake serien etter alle problemene.

Jeg vet jo at alle IBM-hater'ne kommer til å komme med en masse idiotiske utsagn mot dette, men... Nå har i allefall jeg fått sagt mitt, og da er jeg fornøyd. :wink:

Ps! Dere har vel fått med dere at de fleste disk-produsentene nå er blitt enige om å senke garantien til kun ETT år ??? Idiotisk mener nå jeg. Men det er klart. Det KAN gi oss billigere disker pga. mindre oppbundne midler.

I WISH !!!! :lol:

Lenke til kommentar
IBM's 75GXP...

Jeg har aldri prøvd serien. Jeg leste advarslene, og holdt meg unna. Dere som kjøpte disken kun fordi den var billig. Vel.... Synd for dere, men det lønner seg alltid å gjøre litt research før man kjøper ting, selv om jeg mener at IBM burde ha trukket tilbake serien etter alle problemene.

Jeg vet jo at alle IBM-hater'ne kommer til å komme med en masse idiotiske utsagn mot dette, men...  

Noen ganger kjøper man ting med en gang de kommer ut vettu :) Da er det lite research å oppdrive som sier at disken tar turen til de evige slaktmarker om et halvt års tid. :(

Lenke til kommentar
En annen ting som jeg synes er helt på bærtur er at noen disker ikke er anbefalt å kjøre i mer enn noen timer?!?!?!? Det punktet skal dem virkelig slite me då forklare meg! hvem har lyst på en slik HD?  

Ikke jeg!

Vel.....var ikke meningen å støte noen her. Ville bare si hvordan jeg synes situasjonen er.

Ifølge Komplett så skal IBM disker kjøres maks tre timer pr dag, da har de en forventet levetid på ett år... Jippi!

Dette har komplett fått beskjed fra IBM om... :-)

Lenke til kommentar
En annen ting som jeg synes er helt på bærtur er at noen disker ikke er anbefalt å kjøre i mer enn noen timer?!?!?!? Det punktet skal dem virkelig slite me då forklare meg! hvem har lyst på en slik HD?  

Ikke jeg!

Vel.....var ikke meningen å støte noen her. Ville bare si hvordan jeg synes situasjonen er.

Ifølge Komplett så skal IBM disker kjøres maks tre timer pr dag, da har de en forventet levetid på ett år... Jippi!

BLÆÆÆÆÆÆÆ!!!!!!! dette er tull og tøys. Hvis dette er sant, hvorfor har da IBM 3 års garanti på diskene sine da?

Lenke til kommentar

Ikke jeg!

BLÆÆÆÆÆÆÆ!!!!!!! dette er tull og tøys. Hvis dette er sant, hvorfor har da IBM 3 års garanti på diskene sine da?

Fordi alle andre har det...?

Ikke spør meg hvorfor IBM sier sånt, men jeg regner med det er sant når ekspeditørene i kassa hos Komplett sier det. Kors på halsen, altså. :-)

De har vel funnet ut at disse feilene i 60 og 75GXP-serien har ført til en gjennomsnittlig levetid på ett år. Garantien ble bestemt før disse feilene ble oppdaget, og de kan ikke gå tilbake på det.

Men for å konkludere denne diskusjonen, så kan vi vel være enige om at klikkelyder i en IBM-disk ikke er bra (i alle disker, for den saks skyld), og alle som opplever dette bør ta backup av viktige data på disken snarest!

Hej og hopp!

Lenke til kommentar

KriB : Hvor har du fra at alle andre har 3 års garanti ???

Det er nå nesten ingen hd-produsenter som har det lenger. De fleste er nå enige om å ha ETT usselt års garanti, og kjører med det.

IBM var faktisk ikke den som var først til å sette ned tiden. faktisk blant de siste. :p

Når de på komplett sier det, så er det vel for å slippe endel problemer med gamle disker selv. De er vel ganske oppgitt etter 75GXP-serien som også jeg er enig i var søppel.

Er helt enig i backupen dog.

Hører man ulyd fra disken, bør man ta backup. Kjapt !! :)

Lenke til kommentar
KriB : Hvor har du fra at alle andre har 3 års garanti ???

Det var ikke en påstand, men et spørsmål. (Legg merke til spørsmålstegnet)

De fleste hadde vel 3 års garanti inntil for et halvt år siden, hadde de ikke? Jeg var ikke sikker, derfor spørsmålstegn. Og det tar jo som regel noen måneder før diskene kræsjer...

Litt dårlig formulert bare...

Hej då!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...