Gå til innhold

Ibm klikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs hva slags klikkelyder vi snakker om, det vi alltid være noe slike lyder fra HDer, men ikke hele tiden. Dersom vi snakker om litt klikkelyder engang eller 2 til dagen er ikke det uvanlig. Du bør bruke den til den dør, er den i ferd med å dø tar det ikke land tid og du får ny på garantien.

Lenke til kommentar
klikke lydene kommer som oftest når jeg gjør krevende ting med harddisken som å se på noen av mp3ene mine

 

Dette stemmer veldig bra med den erfaringen jeg har hatt med min tidligere (avdøde) IBM-disk. Det begynner smått.

 

Her er en rørende historie om mine kjære IBM-harddisker:

Jeg skulle spille Deus Ex-demoen og startet spillet slik at jeg kom til loading-skjermen. I mellomtiden så gikk jeg for å tømme "tanken". Da jeg kom tilbake lagde maskinen noen fæle skrapelyder (skrap, skrap, skrap ----- skrap, skrap, skrap). Jeg startet maskina på nytt, men Windows ville ikke laste (så bare W98-logoen og disken lagde skrapelyder....). Heldigvis fikk jeg startet Windows ved å sparke til maskina :-D ... Jeg må jo få lov til å hjelpe lesehodet litt på vei ;-)

 

Uansett, etter å ha kjørt scandisk (som tok 20t!) så funka disken igjen. Den lagde likevel noen dype, uregelmessige klikk under intenst arbeid. Jeg sendte den inn til Psdata for å få en ny på garantien, og jeg fikk igjen en 75GXP 40Gb (mot 30Gb). Jeg var så dum at jeg ventet med å installere HDen før jeg skulle sette sammen en ny PC...

 

Etter å ha brukt unødvendig mye tid på å skru fast hovedkortet (ehm, jeg brukte feil skruer :oops: ), og satt inn alt det andre stæsjet, så startet jeg maskina... IBM-disken lagde igjen noen skrape- og pipelyder, og BIOS mente at det ikke var noen disk montert som Primary Master. WTF! Jeg åpnet maskina og prøvde å trykke inn IDE-kablene litt mer, men maskina ville fortsatt ikke se IBMen. Og der fomla jeg rundt en time (jeg så på TV samtidig). Enden på visa ble at jeg røska ut to gamle harddisker fra to eldre maskiner, slik at jeg til slutt fikk igang dråget.

Og IBMen? Neeeih, den ligger og støver ned (tror garantien har gått ut nå)

 

Tusen hjertelig forp... takk IBM. Dere skylder meg tre timers lønn!

 

Du burde kjøre et program som kan lese av diskens SMART-status. Sannsynligvis så vil du få beskjed om å bytte harddisken. Gå å klag i butikken/nettsjappa og krev en ny. Hvis dem sier at det ikke er noe grunnlag for å bytte'n, da må du GI dem et grunnlag for å bytte den! Aktiv dødshjelp vettu

Lenke til kommentar

Hmm hva er det dere gjør med harddiskene deres som gjør at de kræsjer? Jeg har 4 IBM-harddisker ar ulik årgang som kjører og kjører og aldri dør. Lucky me I guess. Jeg har et eksemplar av den beryktede 75GXP som er ca 1 år gammel. Jeg tenkte at jeg skulle slenge den inn i serveren og la den virkelig få kjørt seg. Prøve å få den til å dø :-? Bedre før enn etter garantien.

Lenke til kommentar

Har også hatt endel IBM disker av skrekkseriene 75GXP og 60GXP uten problemer. Nå har jen 1stk 60GXP 60GB som sviver helt perfekt og 1 stk 120GXP 120GB som også sviver helt fin, begge uten kjøling i et Aopen kabinett(ikke maxitower, men av den typer som var populær før Chieftech). Begge bruker 24/7 med DC på og defragmenteres automatisk hver natt med diskeeper, det trengs, mye dritt inn som slettes like fort som det kommer(har 10Mbit linje). Dvs jeg har enten vært råheldig eller så gjør jeg ikke det folk gjør for å ta livet av diskene, hva nå enn det måtte være(kanskje bruk av PM, jeg misliker PM sterkt og er fast bestemt på at det er roten til alt ondt).

Lenke til kommentar
ja, IBM = Ikke Bra  Maskinvare

 

kjøp WD, Seagate eller maxtor neste gang... :)

 

btw: har du klokket FSB?

Jannis slutt nå, :wink: Ibm lager noen av de beste diskene som eksisterer.

 

Enig. Har aldri hatt en IBM disk som har klikket før. Kanskje "klikkingen" hos IBM disker skyldes mye krasjing, eller rett og slett mangel på erfaring om hvordan man skal behandle maskinvar etc. :roll:

Lenke til kommentar
ja, IBM = Ikke Bra  Maskinvare

 

kjøp WD, Seagate eller maxtor neste gang... :)

 

btw: har du klokket FSB?

Jannis slutt nå, :wink: Ibm lager noen av de beste diskene som eksisterer.

 

Enig. Har aldri hatt en IBM disk som har klikket før. Kanskje "klikkingen" hos IBM disker skyldes mye krasjing, eller rett og slett mangel på erfaring om hvordan man skal behandle maskinvar etc. :roll:

 

slutt å TULL!

 

Admit it, IBM disker suger! Skal aldri kjøpe noe slikt. Jeg har en selv men den fikk jeg og den brukes kun til LAN disk= midlertidig lagringsplass for tull :wink:

 

btw, jeg fikk den av en som ikke fikk den til å fungere. Etter MYE tull og formateringer har jeg endelig fått den til å funke :evil: :o

Lenke til kommentar
Ja vel, sikkert, min virker iallfall. Umulig å diskutere når motparten ikke forholder seg saklig.

Riktig, har 4 ibm 46.1GIB som de kaller problem disker og nå i januar er de 2år?

EIDE Device Properties

Model ID IBM-DTLA-307045

Hard Disk Family Deskstar 75GXP

Uansett hvilket harddisk merke du velger er du ikke garantert å ikke få problemer. Men eg må og si at eg har aldri overklokket pc min, det "kan" ha noe å si. Ja så her og en WD100GIB

Lenke til kommentar
Ja vel, sikkert, min virker iallfall. Umulig å diskutere når motparten ikke forholder seg saklig.

Riktig, har 4 ibm 46.1GIB som de kaller problem disker og nå i januar er de 2år?

EIDE Device Properties

Model ID IBM-DTLA-307045

Hard Disk Family Deskstar 75GXP

Uansett hvilket harddisk merke du velger er du ikke garantert å ikke få problemer. Men eg må og si at eg har aldri overklokket pc min, det "kan" ha noe å si. Ja så her og en WD100GIB

Det der har du rett i, ALLE hd produsenter har noen disker som det er problemer med det er bare ikke til å ungå

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...