Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hva har man lov til å gjøre selv?

Anbefalte innlegg

Vaktmesteren på jobben hos meg sa litt sleivete en gang at bortimot det eneste man har lov til å gjøre selv på det elektriske hjemme er å bytte lyspærene i lampene.

Hva er EGENTLIG lov å foreta seg selv av elektrikerarbeid og rørleggerarbeid når man er ufaglært?

Montering av vannlås?

Kobling av vaskemaskin/oppvaskmaskin?

Legge opp en ekstra stikk-kontakt?

Ja ja ja.... kan sikkert google det opp og finne noen svada-termer som burde gitt svar på det meste, men... sånn helt konkret? Noen forslag/svar?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vaktmesteren på jobben hos meg sa litt sleivete en gang at bortimot det eneste man har lov til å gjøre selv på det elektriske hjemme er å bytte lyspærene i lampene.

Hva er EGENTLIG lov å foreta seg selv av elektrikerarbeid og rørleggerarbeid når man er ufaglært?

Montering av vannlås?

Kobling av vaskemaskin/oppvaskmaskin?

Legge opp en ekstra stikk-kontakt?

Ja ja ja.... kan sikkert google det opp og finne noen svada-termer som burde gitt svar på det meste, men... sånn helt konkret? Noen forslag/svar?

9048825[/snapback]

hehe stikk kontakter må gjøres proft^^

har lov til å koble en bryter på en lampe... da har du fortsatt forsikringa i behold, ved stikk kontakt... har du ikke mye du skulle ha sagt om huset brenner ned. pga elektrisk feil

edit: tar forbehold om feil(lærte dette på skolen)

Endret av rulator
Lenke til kommentar

Her er hva du har lov til og gjøre selv: (fra nelfo.no)

http://www.nelfo.no/Forbrukertips/Montering/montveil.pdf

• Skifte dekselet for koplingsbokser, brytere og stikkontakter, men ikke selve den veggfaste delen.

• Montere og skifte varmeovner dersom de har bevegelig ledning og støpsel.

• Kople til eller skifte topolede støpsler i bevegelig ledning til og med 25 A, med og uten jording.

• Kople til eller skifte topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A med og uten jording.

• Kople til og reparere lampetter, bordlamper etc. med bevegelig ledning, og også brytere på ledningen.

• Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller"sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at kontaktene ikke belastes fysisk.

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Du har lov til å legge hele el-anlegget selv, men du må ha en elektriker til å gå igjennom det i ettertid pluss at det er elektrikeren som skal koble til alle stikk og godkjenne at det er gjort riktig. (noen av disse reglene er helt hull i hodet). Burde vært krav om at alle installasjoner skulle kunne vært gjort selv for så å kunne bestilt en elektriker for sluttgodkjenning. Magging av anlegg er enkle greier.

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra?

Har jeg aldri hørt noe om.

9058680[/snapback]

Jeg har fått gjort det sånn, men du må høre med elektriker på forhånd at det er greit. Er ikke alle som godtar at du legger el. anlegget selv der de bare kobler til stikkontaktene i etterkant.

Lenke til kommentar
Hvor har du det fra?

Har jeg aldri hørt noe om.

9058680[/snapback]

Jeg har fått gjort det sånn, men du må høre med elektriker på forhånd at det er greit. Er ikke alle som godtar at du legger el. anlegget selv der de bare kobler til stikkontaktene i etterkant.

9060131[/snapback]

Har vert med å gjort dette selv. Var et skjult anlegg, og trakk kablene inne i veggen, og lot de stikke ut av veggene, slik at elektrikeren kunne koble på brytere og slikt.

Du sparer mye penger som elektrikeren skulle ha hatt for å gjøre det, pluss at elektrikeren skal se over kablingen din, slik at hvis det skjer noe feil, så har du en elektriker å skylde på.

Edit:

Etter det jeg har hørt og skjønt, kan du legge opp hele anlegget selv, men du må ha en elektriker til å se over, gå god for deg og rette eventuelle feil.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Vi gjorde om i kjellern her nå i vår.

Gjorde om 2 store boder og en liten gang til en litt større gang, et bad og en liten bod. Alt av elektriske er koblet opp... og det hele er ansvarliggjort av elektrikkerfirma. Men uvisst hvem som har koblet alt. :whistle:

Kan si det så at vi hadde elektrikker her for å koble deler av varmekablene, da han syntes det var mest forsvarlig å gjøre det selv. (selv om både jeg og pappa klarer det og kunne gjort det selv)

Er det egentlig ulovlig? Hele det elektriske anlegget er godkjent av firmaet.

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Vi gjorde om i kjellern her nå i vår.

Gjorde om 2 store boder og en liten gang til en litt større gang, et bad og en liten bod. Alt av elektriske er koblet opp, ansvarliggjort av elektrikkerfirma. Men uvisst hvem som har gjort alt.  :whistle:

Kan si det så at vi hadde elektrikker her for å koble deler av varmekablene, da han syntes det var mest forsvarlig å gjøre det selv. (selv om både jeg og pappa klarer det og kunne gjort det selv)

Er det egentlig ulovlig? Hele det elektriske anlegget er godkjent av firmaet.

9071960[/snapback]

Nei, fullt lovlig, du kan godt legge hele el. anlegget selv og kun få sluttgodkjenning av el. firma, selv om det er ett par firma som kommer til å sette seg på bakbeina når du kommer med en slik forespørsel.

Lenke til kommentar

Å legge kabler både skjult og åpent kan strengt tatt menigmann gjøre selv men det skal alikavel være lagt etter gjeldende normer og regler.

Så tilkobling av skjultanlegg som er lagt av kunden selv er jeg veldig skeptisk til.

F.eks. når det kommer til bad så gjelder sonene 5cm inn i veggen noe som er verdt å ta med seg.

Åpentanlegg er en annen sak fordi man da kan fysisk kontrollere kablingen.

Men det er jo ikke noe morsomt og skal godkjenne et åpentanlegg som er stygt opplagt.

Varmekabler skal installeres av installatør, noe som står godt forklart i bruksanvisninga på alle kablene.

Skjønner ikke at folk kan akseptere dette?

Bygg gjerne om fra kjeller til loft men skal du spare deg for elektriker så belag deg heller på vedfyring og oljelamper.

At mange får til og koble elanlegget selv er ikke dermed sagt at de kjenner til alle reglene rundt det de gjør.

Når da normene blir strengere og strengere omtrent annethvert år så er det mye å ta hensyn til som ikke mannen i gata kjenner til.

Det er stor forskjell på at det blei lys i pæra og at elanlegget er forsvarlig og trygt lagt opp slik at det ikke oppstår varmgang, korrosjon eller berøringsfare etter mange år.

Lenke til kommentar

Det gir deg fremdeles ikke lov til og koble ditt eget elanlegg.

Og fersikingene fra yrkesskolen er de aller verst, man er da verdensmester fordi man har gått elektro VK1 uten erfaring, snakker av erfaring.

Bare vent til du begynner som lærling , tror du får deg en aha opplevelse da.

Beklager at jeg er såpass krass men har noen slike i året som kunder og de er pyton.

Kan alt, vet alt men totalt uten erfaring.

Lenke til kommentar
Bare vent til du begynner som lærling , tror du får deg en aha opplevelse da.

9079124[/snapback]

Kan skrive under på det. Stor forskjell på teori og praksis. Hjelper ikke hvor mye du regner på det, når du ikke klarer å skru skikkelig ;)

Men trådstarter spurte også om hva som er lov å gjøre av rørleggerarbeid selv? Noen som har et par harde fakta?

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over det, og veit det godt.

Desutten valgte jeg å ikke fullføre elektro.

Men vi har nå i hvertfall et elektrisk anlegg som tilfredstiller kravene som finnes for våtrom, og det som hører til.

Nå gjennstår det bare å koble varmekablene før høsten, noe som sagt elektrikkeren kommer og gjør. Han var også her for å måle kablene før de ble støpt ned i gulvet også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...