Gå til innhold

Parkeringsbot på "ikke traffikert områd".. Hjelp!

EssspeN

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde hentet vinterdekkene mine og skulle kaste de i kjelleren.

(bor i blokk).

Det er 4 blokker som liksom lager en firkant rundt seg, og det er en port man må åpne for å kjøre inn til "døra" foran blokka (for å hindre unødig trafikk).

Jeg parkerte der, rett utenfor døra og kastet vinterdekkene i boden.

Når jeg kom opp igjen hadde jeg fått 700 kr i bot!

Hadde boten vært mindre, foreks 300 eller 500 hadde jeg nok betalt, men 700 er jo hinsides vilt!!

1) Selskapet som har skrevet boten må jo være private. Dette er jo ikke et offentlig sted så er ingen fra kommunen som har skrevet den (sikkert vaktmester eller noe) Har de virkelig lov å ta så høyt gebyr??

Det står riktignok PARKERING FORBUDT på veggen til blokka, er jo en selvfølge at man ikke kan parkere der over natten men til av og pålessing bør det jo faen meg være lov. Det er heller ingen "offentlige" skilter som sier at det ikke er lov å parkere, bare litt tekst på husveggen.

Hva skjer hvis jeg ikke betaler denne boten, siden den er til privat selskap?

De legger i meg mer gebyrer, kjører inkasso jeg ikke betaler og må slette den siden summen er for liten til å gå i retten med?

Dette er min første P BOT, så fikk sjokk over summen.

Endret av EssspeN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva du kan gjøre med problemet, men du har rett i at boten virker svært høy. Nå er jeg riktig nok ikke en ekspert på parkeringsbøter, men for et par uker siden droppet jeg å betale en parkering midt i byen fordi jeg skulle inn og kjøpe en soft-is. Boten var på 200,-. Bare lo litt for meg selv og betalte den lille summen. :)

Lenke til kommentar

dette vil no eg kalle "kortast mulig stans for av- eller pålessing" og då har du ikkje gjort noko gale så lenge det ikkje er stans forbudt der du stod.

viss du berre stoppa for å lempe ut vinterhjula dine blir det ikkje definert som parkering.

ta saka opp med dei som har gitt deg gebyret så kan det hende du får ei ordning på det :)

Lenke til kommentar

hva med å rett og slett be de bevise at du har stått der så lenge at du er innenfor rammene for å få bot.de sier vel gjerne ti minutter. men det er ren spekulasjon egentlig :p

men vis det kun var parkering forbudt har du lov å stanse bilen gå ut og komme tilbke innenfor rimelighetens grenser for å så kjøre videre. så vidt jeg har forstått det.

noen som sier at bilen må være i gang og det må være noen bak rattet men er ikke helt sikker på dette.

Lenke til kommentar
Det står riktignok PARKERING FORBUDT på veggen til blokka, er jo en selvfølge at man ikke kan parkere der over natten men til av og pålessing bør det jo faen meg være lov. Det er heller ingen "offentlige" skilter som sier at det ikke er lov å parkere, bare litt tekst på husveggen.

Høres ut som det var godt nok markert at det er ulovlig å parkere der, så spørsmålet er hvor lenge du stod der. At de rakk å skrive bot og forsvinne før du kom tilbake tyder på at du stod der i lengste laget. 700 kr tror jeg er det vanlige blandt private parkeringsselskaper.

Hva skjer hvis jeg ikke betaler denne boten, siden den er til privat selskap?

De legger i meg mer gebyrer, kjører inkasso jeg ikke betaler og må slette den siden summen er for liten til å gå i retten med?

Summen er aldri for liten til å bli rettslig innkrevet, og den blir uansett fort mye større hvis den går til inkasso.

Lenke til kommentar

kor lenge han stod der har ingen betydning så lenge han stod der for å ta ut hjula sine. "kortest mulig stans for av- eller pålessing eller av- eller påstigning" er ikkje parkering og skal ikkje gebyrbelastast om det kun er PARKERING forbudt.

Lenke til kommentar

Har skrevet en mail nå til de, den blir sikkert ikke tatt til etterretning, men skadet ikke å prøve.

Hei,

Fredag 27.06.07 kjøpte jeg meg ny bruktbil hos Møller bil på grorud i oslo.

En skodia fabia med reg nr DK*****.

Med denne bilen fikk jeg også 4 vinterdekk som var pakket inn i hver sin "bag", altså en beskyttelse for dekkene.

Søndag 29.06.07 bestemte jeg meg for å ta vinterdekkene ned i kjelleren og i boden (de lå i bagasjerommet på bilen).

Rødtvetveien 1 er en blokk, med en egen BOM for å unngå unødig trafikk inne på området.

For å komme til inngangen til Rødtvetveien 1 må man derfor ut av bilen, manuelt åpne bommen for å deretter kjøre inn foran inngangen.

Dette ble gjort pga av den lange avstanden fra parkeringsplassen til hovedinngangen, og pga av vekten på disse dekkene.

Dekkene ble båret ut av bilen, ned trapper og bort en lang korridor før jeg kunne putte disse i boden.

Dekkene kunne heller ikke trilles da de lå i slike "beskyttelse poser".

Da jeg kom opp igjen hadde jeg fått en parkeringsbot på 700 kr.

Trodde virkelig kontrollør 33 at jeg hadde tatt meg bryet til å gå ut av bilen, åpne en bom, kjøre til inngangen for å parkere for dagen da det er masse ledige parkeringsplasser i området?

Jeg er klar over at det står PARKERING FORBUDT på husveggen, men jeg har blitt informert om at dette IKKE gjelder av/på lessing.

Hadde boten vært på et normalt nivå, foreks 300-400 kr hadde jeg neppe brydd meg med å kontakte dere og betalt denne boten, men jeg synes 700 kr for å bære ned 4 vinterdekk på er ALTFOR høyt gebyr.

Dette var jo åpenbart også på en plass hvor ingen normale "parkerer" (rett foran hovedinngangen)

Jeg kan også dokumentere bilkjøpet og at vinterdekkene var med ved kjøp.

Endret av EssspeN
Lenke til kommentar
"kortest mulig" er nok viktigere i denne sammenhengen enn hva man skal gjøre.

9057732[/snapback]

nei. måtte han stå i en time for å ta ut hjula sine er det ikkje meir forbudt enn fem minutt. det som betyr noko er kva han gjorde den stunda han stod der. lær deg trafikkreglane før du uttalar deg.

som eg har skjønt det er det parkering forbudt, ikkje stans forbudt. stans er definert som "kortest mulig stans for av- eller pålessing eller av- eller påstigning av passaskjerar."

men det er jo klart, viss han etter han hadde tatt ut hjula sine gått inn for å lage middag, sjå home and away, ta en lur og deretter en dusj så kallast det parkering.

Lenke til kommentar
nei. måtte han stå i en time for å ta ut hjula sine er det ikkje meir forbudt enn fem minutt. det som betyr noko er kva han gjorde den stunda han stod der.

Regner med de fleste nå skjønner at du har misforstått, så jeg gidder ikke prøve å overbevise deg.

Lenke til kommentar

og koffor det? om kortast mulig er 1 time så er det fortsatt ikkje parkering.

ta for eksempel viss han dreiv å flytta inn og hadde stor flyttebil med mykje ting. det tar lenger tid enn 5 minutt å bære ut og på plass, er det parkering som skal gebyrbelastast?

eg trur du har misforstått..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tips:

La alle bildører og luker stå åpne når du går fra bilen. Ta med verdisaker. Sett på varselblink. Det indikerer at du ikke har "parkert".

Får du bot av et privat selskap er det jo bare å klage 2 ganger til de, så klage til parkeringsklagenemda. God erfaring med det, og det fungerer alltid. Det hender det holder med å true det private selskapet med politianmeldelse om ikke første klage går igjennom. Det gjør jeg, og det fungerer alltid.

Når det gjelder klage på et parkeringsgebyr utstedt av politiet eller kommunen er det værre. Da må man i rettsak eller i forliksrådet. Jeg endte nesten opp der en gang.

Lenke til kommentar
Tips:

La alle bildører og luker stå åpne når du går fra bilen. Ta med verdisaker. Sett på varselblink. Det indikerer at du ikke har "parkert".

Får du bot av et privat selskap er det jo bare å klage 2 ganger til de, så klage til parkeringsklagenemda. God erfaring med det, og det fungerer alltid. Det hender det holder med å true det private selskapet med politianmeldelse om ikke første klage går igjennom. Det gjør jeg, og det fungerer alltid.

Når det gjelder klage på et parkeringsgebyr utstedt av politiet eller kommunen er det værre. Da må man i rettsak eller i forliksrådet. Jeg endte nesten opp der en gang.

9197948[/snapback]

Parkeringsklagenemda er kun for de seriøse i den private bransjen som er medlem av NORPARK (interesseorg for kommunale og private parkeringsselskap) Så jeg håper du har fått bot fra en av medlemmene der.

Når det gjelder skilting så vil jeg legge til at det er ikke nok å alene sette opp skilt med teksten "parkering forbudt". Det må være skiltet på området, enten ved innkjøringen eller annet sted som lett kan ses, om at det er håndheving etter privatrettslige regler og hvilke regler som gjelder. Hvis du da befinner deg på slikt område "godtar" du reglene som en slags avtale. Er skilting om dette ikke der har man heller ikke inngått noe avtale og det kan være snakk om forhold som ikke er bra. Forbrukerrådet har hatt mange søkelys på de useriøse i bransjen og tar sikkert flere saker dersom de ikke er medlem av NORPARK (www.norpark.no).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...