Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Hadde en ganske merkelig opplevelse her om dagen da jeg tok et par bilder med lang lukkertid. Hadde en radio ved siden av kamerat, som hadde ganske dårlig mottak.

Da lukkeren åpnet seg, startet radioen å støye. Tro det eller ei. Kameraet skapte støy på radioen som stod ca. 1,5 meter borte. Først lurte jeg på om det bare var en tilfeldighet, men da det skjedde igjen ved neste eksponering ble jeg overrasket.

Noen med litt mer elektronikk innsikt enn meg som kan forklare hva som kan være støykilden i kameraet? Går utifra det har noe med bildebrikken å gjøre siden støyen kun var der da lukkeren gikk opp og bildebrikken ble aktivert. Eller har det noe med mekanismen som holdet lukkeren åpen å gjøre kanskje? Eller har det feks. noe med en internklokke som teller hvor lenge lukkeren har vært åpen elns.? Lite som skal til for at et apparat skal støye virker det som.

Finnes vel ingen fasit, men om noen har vettuge forslag kunne det ha vært artig å høre. :)

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er elektronikken i kameraet som lager støyen, men jeg kan ta feil.

Tror det heller kommer fra de elektromekaniske delene til lukker og speil som lager støyen.

Du kan prøve deg fram med speillås og rensefunkjsjonen på kameraet, hvis støyen kommer da er det lukker eller speil som lager støyen hvis ikke er det elektronikken.

Det er bare å prøve seg fram hvis du har lite å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...