Gå til innhold

Ble jeg utsatt for diskriminering?


Anbefalte innlegg

Dette har jeg hørt så mange ganger... "hu ville faen ikke hjelpe meg, jæva rasist".  :no:

9049523[/snapback]

Det er da noen som læres opp ganske godt av foreldrene sine og. I fjor sto jeg og ventet på T-banen og hadde lagt igjen telefonen min hjemme til lading (og jeg bruker ikke klokke til vanlig).

 

Da kommer en guttunge bort til meg og spør om jeg vet hva klokken er. Jeg varer 'nei'. Og han nærmest roper til meg 'Er du rasist eller!'. Noe som selvfølgelig får de andre lenger bort på perrongen til å se på meg med hat i blikket siden de ikke har hørt hva han spurte om. Herlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og for å sette det på spissen så driver nesten sosialkontorene med "motsatt rasisme" om vi kan kalle det.

 

Flyttet til Risør etter jeg var i militæret og det var ingen jobb å finne i umiddelbar nærhet. Søkte på arb.ledighetstrygd da dette er noe vi har krav på etter førstegangstjeneste (halvt år med ledighetstrygd). Desverre var det 6 ukers behandlingstid.

Da dimmepengene hadde gått til regninger og mer så gikk på på sosialen for å høre om støtte for disse 6 ukene.

Fikk et helvete av et maratonløpt av oppgaver. Kontoutskrift, bekreftelse på at jeg var arb.ledig, jeg måtte være søker på aetat og faens oldermor.

Når alt dette var gjort så fikk jeg et tvært nei, for jeg kunne jo selge bilen min... WTF!? Vi snakker om 6 uker!

MEN..... Jeg kunne jo få et rentefritt lån da...

 

Og så har vi min kjære bosnierkamerat. Foreldrene fikk han inn på sosialen da han var 17 (trudde man måtte være 18 jeg). Og sosialen dekte alt av utgifter på han, mat, husleie etc. Det skal også sies at denne familien har greit med penger og begge foreldrene er i jobb! Grunnen til at de gjorde dette var at de ikke ville gi han tilbake sitt rom etter han hadde flyttet ut for 6 måneder siden da det var greit med gjesterom.

 

Anyway... Han fikk dekt dette fra han var 17, når han var blakk så kunne han bare droppe innom si han var blakk og sulten, eller at noen mobbet han pga klærna han gikk i. Så vips, så fikk han nødpenger og alt som måtte til. Tvilte ikke et sekund.

Endret av Wabby
Lenke til kommentar
Det er derfor jeg spør. Nettopp fordi det føles som en diskriminerde svar med et snev av: Jævla utlendinger som prøver å snytler på skatten...

9048393[/snapback]

 

Slike ramaskrik hadde gitt deg forside på VG og sikkert klart å snu hele vinklingen at dama var rasistisk :thumbdown:

 

Unskyld meg, men hva er det med ikke etniske nordmenn og ting i motbakke?

 

Dette har jeg hørt så mange ganger... "hu ville faen ikke hjelpe meg, jæva rasist". :no:

9049523[/snapback]

Jeg skrev aldri rasisme, men derimot diskriminering.

Hun ville ikke svare på mine spørsmål, fordi hun synes jeg snylter på skatten.

Det diskriminerende, og ikke rasistisk... ;)

Lenke til kommentar

Jeg vet at ikke du gjorde det, og påsto ikke at du gjorde det heller :)

Men jeg har bare hørt det så ofte fra andre ikke etnisk norske derfor nevnet jeg det.

 

Om man drar inn at man føler seg diskriminiert eller feil behandlet pga etnisk bakgrunn, så er det fort for enkelte å tolke det rasisme. F.eks hadde du forklart denne historien din til SOS-rasisme så hadde de kalt det rasisme. :) haha

Lenke til kommentar

Vel, diskriminering er mer av formen: forskjellsbehandling.

Jeg synes det var allerede det rare blikket hun ga meg.

Spesielt til min mor.

 

Vel vel... hvis de fleste mener at likningskontordamer er enveisfitte allesammen... Så ta jeg vel dette med et sukk...

Lenke til kommentar
Det er da noen som læres opp ganske godt av foreldrene sine og. I fjor sto jeg og ventet på T-banen og hadde lagt igjen telefonen min hjemme til lading (og jeg bruker ikke klokke til vanlig).

 

Da kommer en guttunge bort til meg og spør om jeg vet hva klokken er. Jeg varer 'nei'. Og han nærmest roper til meg 'Er du rasist eller!'. Noe som selvfølgelig får de andre lenger bort på perrongen til å se på meg med hat i blikket siden de ikke har hørt hva han spurte om. Herlig.

Det virket selvfortjent. :whistle:

En etnisk normenn vil har sett på deg som en tulling, mens andre som diskriminerende...

 

Du kunne ikke har svart med: Jeg har ikke klokke på meg, beklager?

Det er ditt eget ræva svar som får folk til å lyse opp.... :roll:

Lenke til kommentar
Det er da noen som læres opp ganske godt av foreldrene sine og. I fjor sto jeg og ventet på T-banen og hadde lagt igjen telefonen min hjemme til lading (og jeg bruker ikke klokke til vanlig).

 

Da kommer en guttunge bort til meg og spør om jeg vet hva klokken er. Jeg varer 'nei'. Og han nærmest roper til meg 'Er du rasist eller!'. Noe som selvfølgelig får de andre lenger bort på perrongen til å se på meg med hat i blikket siden de ikke har hørt hva han spurte om. Herlig.

Det virket selvfortjent. :whistle:

En etnisk normenn vil har sett på deg som en tulling, mens andre som diskriminerende...

 

Du kunne ikke har svart med: Jeg har ikke klokke på meg, beklager?

Det er ditt eget ræva svar som får folk til å lyse opp.... :roll:

9050364[/snapback]

:whistle:

 

Høh? Hvordan får du dette til å være selvfortjent? Han svarte jo bare på spørsmålet... Hadde ikke blunket en gang om jeg fikk nei som svar når jeg spurte om noen visste hvor mye klokka var.

 

Hadde du sett på meg som tulling/diskriminerende dersom du spurte meg om jeg var kjent i området, og jeg svarte nei, i stedet for beklager jeg er på besøk?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Høres ut som god gammeldags uhøflighet. Det heter ikke "Nei". Det heter "Nei, dessverre".

 

Og siden utlendinger faktisk blir utsatt for masse rasisme, og svært mange har ganske hårreisende historier å komme med om ekte rasisme, så er det ikke rart at noen blir litt hårsåre og kan mistolke vanlig uhøflighet.

 

Og utallige poster på dette forumet viser jo ganske klart at det er ekstremt mange fordommer og mye diskriminering mot mørkhudete ute å går blant nordmenn som ikke ser på seg selv som rasister. Folk som er mer interessert i å gråte og syte over at andre f.eks bruker ordet rasisme, enn de er i å se på statistikken som faktisk tilsier at Norge er et særdeles rasistisk land. Som f.eks BTs ringerunde hvor de oppdaget at det var ekstremt mye vanskeligere å få kommet seg til jobbintervju hvis man oppga muslimsk navn enn hvis man oppga norsk navn.

 

Men neida.... Det er nok ikke noe rasisme i dette. Det er nok bare at folk med mørk hud er opplært av sine foreldre til å syte og spille rasismekortet. :hmm:

 

:nei:

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar
Høh? Hvordan får du dette til å være selvfortjent? Han svarte jo bare på spørsmålet... Hadde ikke blunket en gang om jeg fikk nei som svar når jeg spurte om noen visste hvor mye klokka var.

 

Hadde du sett på meg som tulling/diskriminerende dersom du spurte meg om jeg var kjent i området, og jeg svarte nei, i stedet for beklager jeg er på besøk?

9050514[/snapback]

h-ø-f-l-i-g-h-e-t... ;)

Lenke til kommentar
Høh? Hvordan får du dette til å være selvfortjent? Han svarte jo bare på spørsmålet... Hadde ikke blunket en gang om jeg fikk nei som svar når jeg spurte om noen visste hvor mye klokka var.

 

Hadde du sett på meg som tulling/diskriminerende dersom du spurte meg om jeg var kjent i området, og jeg svarte nei, i stedet for beklager jeg er på besøk?

9050514[/snapback]

h-ø-f-l-i-g-h-e-t... ;)

9050723[/snapback]

Jeg spør igjen. Hva har dette med at man er tulling/diskriminerende å gjøre. Om man er litt uhøfflig så er man dermed sagt ikke tulling eller diskriminerende. Når jeg sier hei til en kunde i butikken hvor jeg jobber, og kunden ikke svarer, er den kunden diskriminerende? I så tilfelle er i hvertfall 1/3 del av oslos befolkning diskriminerende.

Lenke til kommentar
Jeg spør igjen. Hva har dette med at man er tulling/diskriminerende å gjøre. Om man er litt uhøfflig så er man dermed sagt ikke tulling eller diskriminerende. Når jeg sier hei til en kunde i butikken hvor jeg jobber, og kunden ikke svarer, er den kunden diskriminerende? I så tilfelle er i hvertfall 1/3 del av oslos befolkning diskriminerende.

9050853[/snapback]

Fordi at svært mange mørkhudete møter mye mer uhøflighet enn noen nordmann, og da er det for dem rimelig å anta at noe av uhøfligheten er rasistisk motivert.

 

Kanskje kid'en hadde en dårlig dag, kanskje han ville tøffe seg, kanskje du ga ham et blikk(eller ikke ga ham et blikk) og han feiltolket det.

 

Men saken er så enkel at du kunne unngått det glatt hvis du bare hadde lært deg høflighet.

Lenke til kommentar
Du kommer lengre med høflighet... Kanskje denne likningsdamen kunne har lært?

9050927[/snapback]

De skumle er at de fleste likningsdamer og andre byråkratidamer(sosialkontor, etc, etc)begynner karrieren sin veldig høflige, men etter noe måneder så har de fleste av dem mistet høfligheten sin.

 

Virker som en arbeidsituasjon som virkelig gir føde til hat mot andre mennesker.

Lenke til kommentar
Du kommer lengre med høflighet... Kanskje denne likningsdamen kunne har lært?

9050927[/snapback]

De skumle er at de fleste likningsdamer og andre byråkratidamer(sosialkontor, etc, etc)begynner karrieren sin veldig høflige, men etter noe måneder så har de fleste av dem mistet høfligheten sin.

 

Virker som en arbeidsituasjon som virkelig gir føde til hat mot andre mennesker.

9051039[/snapback]

Merket det når jeg praktiserte i revmatologien....

 

Auau.. håndleddene mine...

Lenke til kommentar
Jeg spør igjen. Hva har dette med at man er tulling/diskriminerende å gjøre. Om man er litt uhøfflig så er man dermed sagt ikke tulling eller diskriminerende. Når jeg sier hei til en kunde i butikken hvor jeg jobber, og kunden ikke svarer, er den kunden diskriminerende? I så tilfelle er i hvertfall 1/3 del av oslos befolkning diskriminerende.

9050853[/snapback]

Fordi at svært mange mørkhudete møter mye mer uhøflighet enn noen nordmann, og da er det for dem rimelig å anta at noe av uhøfligheten er rasistisk motivert.

 

Kanskje kid'en hadde en dårlig dag, kanskje han ville tøffe seg, kanskje du ga ham et blikk(eller ikke ga ham et blikk) og han feiltolket det.

 

Men saken er så enkel at du kunne unngått det glatt hvis du bare hadde lært deg høflighet.

9050890[/snapback]

Nå var det ikke meg dette skjedde mot da. Så kom ikke her og si at jeg er uhøfflig...

Lenke til kommentar
Nå var det ikke meg dette skjedde mot da. Så kom ikke her og si at jeg er uhøfflig...

9051223[/snapback]

Hva var det ikke som skjedde med deg?

 

Jeg ga en god del alternativer til handlingsforløpet, en del av de er alternativer du ikke ville visst om hadde skjedd eller ikke.

 

At du var uhøflig var basert på din egen beskrivelse av situasjonen. Men man trenger ikke engang å være uhøflig for å bli oppfattet som det dersom man er uheldig.

 

Så hva av disse tingene som du ikke kan vite om skjedde eller ikke er det som ikke skjedde? :hmm:

Lenke til kommentar
Du kommer lengre med høflighet... Kanskje denne likningsdamen kunne har lært?

9050927[/snapback]

De skumle er at de fleste likningsdamer og andre byråkratidamer(sosialkontor, etc, etc)begynner karrieren sin veldig høflige, men etter noe måneder så har de fleste av dem mistet høfligheten sin.

 

Virker som en arbeidsituasjon som virkelig gir føde til hat mot andre mennesker.

9051039[/snapback]

Tja. Slikt skjer vell i de aller fleste service-yrkene. Selv har jeg jobbet mange år i butikk, og var i starten svært høfflig med absolutt alle. I den senere tid så har det gitt seg litt da man ser hvordan mennesker oppfører seg. Om noen ikke er høfflig mot meg, gidder jeg ikke være høfflig tilbake.

 

Et par eksempler jeg kan komme med (jeg har 10 000 vis av dem):

En idiot skjelte ut en kvinnelig kollega av meg fordi vi ikke hadde frossenfisken han ville ha på lager. Han brukte så sterke ord og hold på så lenge at hun til slutt begynte å gråte.

 

Jeg overhørte en narkoman dame stå og krangle med han i kassen. Var visst noe om en røykpakke eller noe. Så jeg gikk bort og spurte hva som var problemet. Han begynte å forklare, hvorpå hun avbrøyt og skrek ut at han var en jævle drittsekk av en svindler. Jeg spurte om hun kunne vente slik at jeg fikk hørt begge sider av saken, hvorpå hun sa "Din feite jævel, du er sikkert bare en svindler du og", og masse idioti. Da mistet jeg tolmodigheten og ba henne pelle seg til helvete ut, og aldri vise seg der mer. Da sa hun at hun skulle anmelde meg for diskriminering :D

 

Når man opplever slike ting nesten daglig over lengre tid, så blir en etterhvert ikke særlig lysten på å gi uvillkårlig høfflighet uten å stille krav.

 

 

Og hva angår det med klokka som TheCooler nevner. Hvorfor i all verden dømmer dere han automatisk som uhøfflig. Alt avhenger av høffligheten til den som spør om hva klokka er:

 

Scenario 1:

Spm: Øy, vet du hva er klokka er?

Svar: nei

 

Scenario 2:

Spm: Unnskyld, vet du hvor mye klokka er?

Svar: Nei, beklager, jeg har ikke klokke på meg.

 

Det at vedkommende lirer av seg "Er du rassist eller" fordi han får nei som svar gir meg god grunn for å tro at han i utganspunktet ikke er særlig høfflig. Derfor velger jeg å ikke automatisk dømme TheCooler som uhøfflig.

Lenke til kommentar
Nå var det ikke meg dette skjedde mot da. Så kom ikke her og si at jeg er uhøfflig...

9051223[/snapback]

Hva var det ikke som skjedde med deg?

 

Jeg ga en god del alternativer til handlingsforløpet, en del av de er alternativer du ikke ville visst om hadde skjedd eller ikke.

 

At du var uhøflig var basert på din egen beskrivelse av situasjonen. Men man trenger ikke engang å være uhøflig for å bli oppfattet som det dersom man er uheldig.

 

Så hva av disse tingene som du ikke kan vite om skjedde eller ikke er det som ikke skjedde? :hmm:

9051259[/snapback]

Det var da som svarte. Det var ikke meg dette skjedde med, men TheCooler. Jeg bare diskuterte situasjonen. Jeg setter ikke særlig pris på at du kaller meg uhøfflig fordi jeg diskuterer noe som noen andre har opplevd.

En gang til Det var ikke meg som opplevde dette!

 

Det er da noen som læres opp ganske godt av foreldrene sine og. I fjor sto jeg og ventet på T-banen og hadde lagt igjen telefonen min hjemme til lading (og jeg bruker ikke klokke til vanlig).

 

Da kommer en guttunge bort til meg og spør om jeg vet hva klokken er. Jeg varer 'nei'. Og han nærmest roper til meg 'Er du rasist eller!'. Noe som selvfølgelig får de andre lenger bort på perrongen til å se på meg med hat i blikket siden de ikke har hørt hva han spurte om. Herlig.

Lenke til kommentar
Det var da som svarte. Det var ikke meg dette skjedde med, men TheCooler. Jeg bare diskuterte situasjonen. Jeg setter ikke særlig pris på at du kaller meg uhøfflig fordi jeg diskuterer noe som noen andre har opplevd.

En gang til Det var ikke meg som opplevde dette!

9051356[/snapback]

Sorry, det gikk surr i postene postene! :lol:

 

Eller den høflige versjonen:

 

Beklager så meget, jeg trodde du var en annen. Jeg skammer meg noget og lover det ikke skal gjenta seg.

 

(Den siste biten er en løgn, siden jeg er notorisk på å bytte om på hvem som skrev hva, og gi feil svar til feil personer),

:ph34r:

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar

Vel ... det er jo typisk at utlendinger skriker rasist til deg når de får anledning. Det korrekte er jo å si tosk om personen er idiot. Men å si noe som helst fordi du får et slapt eller surt nei eller whatever du tolket nei'et som, er jo braindead...

 

I norge så skal man ikke si noe.

 

============

 

Om skattekontoret ikke skal bedrive skatterådgivning, og henvendelsen tolkes som slikt, ja da får man kanskje slike svar fra skattekontordamer...

 

men nevn et forb... statlig kontor i norge hvor du får service da. Alle sure, innbitte, irriterende folk jobber i staten. Halve landet jobber i staten, og hadde lønna vært god der så hadde pigadø eg og søkt jobb der. Må være fint å gjøre en slapp jobb, svare folk frekt, drite i å yte, og ikke være redd for å miste jobben sin.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...