Gå til innhold

Raid 1 med 2 stk 250gb og 1 stk 500gb usb hdd?

Anbefalte innlegg

Hallois

Jeg har for øyeblikket 2 stk 250 gb WD mybook disker hvor jeg har en del VHS-kasetter fra gamle videokameraopptak.

Har nå tenkt å koble dette til min gamle stasjonære PC som en server med video, bilder og dokumenter for hele familien, men vil da ha det kjørende i raid 1 for bedre sikring av all dataen.

Er det da mulig å kjøpe en 500 gb mybook og sette denne i raid 1 med de 2 250 gb hddene i en slags "serie" ?

Har ca null praktisk erfaring med raid, så om dette er mulig hadde det vært flott med en liten forklaring - eller evt andre forslag på hvordan jeg bør sette det opp..

På forhånd tusen takk for all hjelpen :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hm... dette er jeg veldig i tvil på, men isåfall måtte det ha blitt noe a'la:

først de 2 250'gigerne i et JBOD array for så å sette de i et nytt raid1 med 500gigeren, men tviler YTTERST STERKT på at det blir noen bra løsning.

Da er det bedre å sette de 2 250gigerne i et raid1 for seg selv.

Alternativt kjøpe enda en 250giger og sette opp raid5.

Du vil muligens kunne sette opp de 3 diskene (2x 250 og 1x 500GB i et software raid5, men du vil muligens miste en del kapasitet. Softwareraid kan være en god løsning, så ikke bannlys den helt, men bruk helst like disker. Skal du ha med eksterndisken i et raid så må du uansett gå for softwareraid, men klarer ikke å se for meg at eksterndisker i raid er noen god løsning i det heletatt egentlig.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hallois

Takk for tilbakemeldingen.

Da ble det istedet bestilling av nytt hk, cpu og ram til serveren med støtte for SATA-II og raid samt 2 stk 500 GB SATA-II disker fra WD..

Antar for mitt bruk at Raid 1 er det beste valget da, eller kanskje raid 1+0, må lese litt hvordan de forskjellige raid fungerer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...