lfu Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Hei, Jeg skal kjøpe Nikon D80. Jeg har lest litt om forskjeller om autofokusmotor sitter i kamera eller objektiv. Hva er regnet som det beste - eller har det i hele tatt noe å si? Hvis jeg har forstått korrekt sitter den i objektivet i D80'n. Hvis så er tilfelle er det da kun et fåtall objektiver som passer? Bør dette være avgjørend i forhold til valg av kamera, f.eks i forhold til å kjøpe andre brukte objektiver. Takknemlig for svar.... Lenke til kommentar
Swolebraham Lincoln Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Sitter i huset på D80. Det er i D40/D40x det må sitte i objektivet for å få autofokus. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Her har du rotet litt med modellene, evt med begrepene. D80 kan bruke objektiver både med og uten fokusmotor. Det er Nikon D40 som ikke har innebygd fokusmotor, men hva betyr det når de aller fleste objektivene (langt i fra et fåtall, som du skriver) har innebygd fokusmotor i dag. Det er først hvis du ønsker å anvende det store bruktmarkedet for Nikon-optikk at man møter på det problemet. I løpet av veldig kort tid kommer alle objektiver med Nikonfatning fra Nikon selv, Sigma og sikkert de andre også, ha fokusmotor i objektivet. Alle kamerahus fra Nikon utnytter objektivets fokusmotor, hvis objektivet har det. Den innebygde motoren i huset brukes kun til pre AF-S. Derfor er det ikke noe problem for de aller fleste, siden de fleste dslr-eiere kun eier et par objektiver, som de har kjøpt nye. Regner med at det er Nikon som interesserer deg, siden du ikke nevner noen andre merker. De har nemlig forskjellig praksis på det området. Canon har altid kun hatt motor i objektivet, Olympus tror jeg også har det. Pentax har foreløpig kun få objektiver med fokusmotor, men det har ingen betydning, siden alle husene deres har innebygd fokusmotor. Lenke til kommentar
lfu Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Takk, da var den uklarheten ute av verden. Kjøper D80 i morgen og gleder meg Jeg er helt nybegynner og ønsker å lese om basic dSLR fotografering. Noen som har tips til god litteratur for en nybegynner? Takk for svar... Endret 10. juli 2007 av lfu Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 -Magnar Fjørtoft "Digital fotografi i praksis", nå ute i ny utgave. -Fotokompendiet du finner under "Fotografering" -Ta en kikk på fotopia.no's sider. De har mange tutorials og kompendier. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 For inspirasjon og endel tips til teknikkar og sånt, går det også an å sjå på fotoblad som Digital Camera, Digital Photography, Outdoor Photography osv. (Litt dyrt i lengda dessverre) I tillegg er eit tips å finne seg ei fotokritikkside. Der kan du legge ut bilde å få kommentarar på bilde, og spesielt det å skrive kommentarar til andre sine bilde, går det an å lære svært mykje av. Ved å sjå på kva som er bra/mindre bra på andre sine bilder, så kan du prøve å gjere litt av det samme/lære nye teknikkar osv. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) For inspirasjon og endel tips til teknikkar og sånt, går det også an å sjå på fotoblad som Digital Camera, Digital Photography, Outdoor Photography osv. (Litt dyrt i lengda dessverre) 9049691[/snapback] Eller rett og slett det utmerkede norske bladet Fotografi? Riktignok er det ikke så mye om fototeknikk der, men mange inspirerende bilder fra dyktige fotografer, og godt stoff om diverse utstyr (det fins så utrolig mye dårlige skriverier om sånt) og etterbehandlingsteknikker etc. Det minst like gode, svenske bladet Foto har i tillegg litt artikler om mer grunnleggende fototeknikk. Endret 11. juli 2007 av Anew Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Stenges grunnet brudd på tre-ords-regelen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg