Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med summetone fra Telio

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har problemer med å få bredbåndstelefoni til å fungere. Skal prøve å forklare så mye som mulig her.

-ISP: Telenor ADSL

-Bredbåndstelefoni: Telio

-Utstyr; Nokia modem (fra telenor)

-Adapter fra Telio

-Bredbåndsrouter; D-Link D712+

Hvordan ting er satt opp:

Internett linja fra Nokia modemet er koblet til routeren. Adapteren er koblet til routeren på egen port.

Dette er ifølge mine primitive IT kunnskaper korrekt koblet. Det som er problemet er at jeg ikke får summetone. Nummeret kan ringes til, men telefonen ringer ikke.

Snakket med konsulenten fra Telio, og vedkommende sa det muligens var aksesslista til Telenor som blokkerte. Sjekket opp dette, og aksesslisten er av.

IVR menyen (for å få opplest IP adressen til telefonen) fungerer heller ikke. Da kan det hende adapteren er defekt. Er det noe i routeren som må fikses på? Åpne porter, route trafikken manuelt?

Setter pris på hjelp her. Verken Telenor eller Telio er i stand til å svare meg tifredstillende.

Kvakkster

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og om mulig la den andre telefonen du prøver være en god gammeldags kablet telefon (med andre ord, ikke en trådløs).

Om du ikke får opp IVR menyen, så er det enten noe galt med tilkoblet telefon, måten telefonen er tilkoblet, eller selve adapteret.

Frem til du faktisk får hørt IVR menyen kan du glemme alt som har med telenor og nettkoblingen din å gjøre.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar. Jeg har testet det med en annen telefon uten hell. Jeg tror nesten adapteret er defekt. Får ta kontakt med Telio imorgen og høre :)

Noen andre forslag på hvordan jeg kan løse dette? PS! Jeg har prøvd bridge også. Ingenting fungerer

Lenke til kommentar

I de fleste rutere kan du få se med en kommando eller i webgrensesnitt hva osm er koblet til ruterne din (f.eks. PCen din). Dersom telio adapteret viser på listen der, så prøv å reste telio adapteret og vente ca 2-3 min. Viser det ikke etter det heller så vil jeg si at det enten er en defekt på adapteret ditt eller problem i den fysiske kablingen din.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er nok ikke noe feil med noe som helst av utstyret ditt.

Nokia-modemet du har fra Telenor er et Bridgemodem - dette vil si at noe bak denne må terminere linja via PPPoE slik at Telio boksen får nett og boltre seg på.

Så vidt meg bekjent har Telio sitt adapter en egen PPPoE klient som kan holde linja di oppe for så å koble videre til DLINK-routeren.

Det beste alternativet er vel kanskje for å utnytte Dlink-routeren og koble denne til Nokia-modemet slik at denne holder linjen oppe, det du må passe på da er at du må forwarde port 5060 UDP og portene 16300 - 16700 UDP til Telio-adapteret.

Lenke til kommentar

Jeg har nå det samme problemet. Jeg fikser nemlig ruter og brebåndstelefoni for en venn. Jeg har fikset ruteren og alt slik, og internetten står på og funker fint.

Men jeg har også problem med summetonen, og merket at jeg har gjort samme feil som deg. Men det er en ting jeg ikke skjønner, hvordan koblingen fra splitteren skal skje til telio-boksen.

Er det slik at det skal en ledning fra splitteren til "phone 1" merket på telio-boksen?

Og videre skal det en ledning fra "phone 2" merket på telio-boksen til selve telefonen? Eller hvis ikke, hvordan ellers?

Trenger svar så fort som mulig.

Takk!

Lenke til kommentar

Det er jo ikke noe rart i det hele tatt. Splitteren deler jo internett og telefonlinjen. Men nå som telefonen bruker bredbåndet, så trenger ikke det å gå gjennom splitteren. Med andre ord, fra telefonen og direkte inn til adapteren

Korrekt tilkobling:

Internettlinjen --> ISP sin modem-->router-->telio adapter.

Telefon-->adapter. Splitteren med andre ord har ikke noe med telefonen å gjøre

Endret av kvakkster
Lenke til kommentar

Meen, han har et trådløst rutermodem fra telenor..

Skjønner hva du sier, men det funker fortsatt ikke. Jeg har kobla adapteren til rutermodemet, og tar en ledning fra adapteren rett til telefonen, men det funker fortsatt ikke?

Lenke til kommentar

Ja okey, takk uansett.

Siden jeg ikke har så mye peiling på nettverk osv, så må jeg spørre hva er IVR for noe?

det du må passe på da er at du må forwarde port 5060 UDP og portene 16300 - 16700 UDP til Telio-adapteret.

9077794[/snapback]

Og hvordan forwarde port 5060 UDP og portene 16300-16700 UDP til telio-adapteret?

Jeg leste akuratt om dette i brukermanualen, og hvordan fikse det uans?

Kan det har noe med firewall eller lignende å gjøre i det hele tatt?

Trådløse rutermodemet han har er et Zyxel Prestige 660 hwt.

Noen som vet noe mer?

Lenke til kommentar

En IVR meny er et meny som du kan f.eks få opplest IP adressen til telefonen. Det er bare å ringe ***** fra telefonen.

Det med å forwarde portene, må du gå inn på selve bredbåndsrouteren og ta det derfra. Legge til en ny applikasjon (mulig forskjell fra forskjellige leverandører)

Endret av kvakkster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...