Gå til innhold

Problem med Nokia 6110 GPS

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en Nokia 6110 Navigator i går og har allerede problemer med GPS'en. Det er veldig varierende hvor lang tid telefonen bruker på å finne ut hvor den er. Jeg har opplevd å latt den stå på "Henter posisjon" i syv timer uten resultater for deretter at den fungerer fint dagen etterpå. Straks den har funnet ut hvor den er kan jeg starte og stoppe GPS funksjonen uten problemer så lenge jeg ikke beveger på meg i mellomtiden.

Har noen opplevd noe lignende? Evnt. noen som har forslag til hva som er galt eller hva som kan gjøres for å stille en diagnose?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at du ikke får fiks. Slikt skjer med alle gps-er, men nyere gps-er får vanligvis mye raskere fiks en tidligere. Jeg har en et par år gammel gps modul som må ha minimum 5 minutter for å få fix. 15 minutter er gjennomsnittet. Kjøpt en ny som vanligvis får fiks på 30 sekunder, men også den kan av og til være litt vrang.

Når du har dette problemet gjør du følgende:

Still deg opp et sted hvor du har fri sikt til himmelen, uten tre eller høye bygninger og stå helt stille til gps får fiks. Da går det vanligvis svært kjapt.

Vær også klar over at gps generelt ikke fungerer/fungerer svært dårlig innendørs. Om telefonenen var innendørs da den lå i sju timer uten å få fiks er det ikke rart. gps fungerer ikke innendørs.

En nyere gps vil ofte fungere om den ligger i vinduskarmen. Om du bruker den i bil må du legge den i vinduskarmen eller et annet sted hvor den har mest mulig fri sikt mot himmelen for optimalt bruk.

Edit: GPS kan også påvirkes til en viss grad av overskyet vær. Satelittenes posisjon vil også være avgjørende. Derfor oppelver en at GPSen er vrang en dag, for deretter å fungere fint neste.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...