Gå til innhold

Lightroom forandrer fargen på bildene mine.

Anbefalte innlegg

Heisann.

Er det noen som vet hvorfor Lightroom forandrer fargen på bildene etter import?

Dvs:

Når jeg trykker på et bilde for første gang etter at jeg har importert det, så ser det bra ut en liten stund mens det kommer en beskjed "Working" nederst på bildet.

Deretter kalkulerer Lightroom histogrammet og forandrer helt på fargene.

Det virker som det ligger en Pre settings på hvordan bildene skal være, men jeg finner ikke ut hvor.

ps. Dette skjer ikke på alle bildene. kanskje 80%.

Noen andre som har vært borti dette?

mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

bruker selv Lightroom men kan ikke si jeg har merket noe til at Lightroom forandrer fargene.

Slik jeg har oppfattet det snekrer Lightroom sammen et 'preview' bilde ved import.

Dette er det du normalt sett ser i "Library" modulen.

Når du går til "Develope" og forstørrer bildet kommer "Working" opp hos meg.

Det den da gjør, slik jeg har oppfattet det, er å kalkulere et mer nøyaktig bilde fra RAW-dataene. Du ser ofte at bilde med en gang du forstørrer det til 1:1 ser meget grovt ut, og tilsynelatende har lav oppløsning. Lightroom kalkulerer da 'resterende' data og viser bildet slik det skal være.

Sånn kort fortalt så tror jeg det kan være forskjell på "instillingene" (som jeg ikke tror du kan forandre) Lighroom bruker på forhåndsvisningsbildene (preview), og på det 'reelle' bildet du fremkaller. I noen tilfeller vil resultatet sikkert bli noenlunde det samme, derav de 20 % som ikke endrer seg ?

Du skal alikevel kunne stille inn bildet akkurat slik du vil ha det.

Jeg syns det hele høres litt merkelig ut for jeg har som sagt ikke merket noe til dette selv.

Har det noen uheldig innvirkning/bivirkning for deg ?

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg importerte noen bilder til nå og da la jeg merke til 3 prikker i høyre hjørnet av Thumbnailene. De 3 prikkene forsvant etter at bildet var blitt lysnet opp litt.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor dette skjer.

Når jeg importerer så velger jeg Develop Settings - None.

Men likevel så forandres bildene mine.

Merkelige greier dette her...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Eg har same problemet. Eg importerar bilete, og medan det står "working" (men etter at dei har forelete bufferen i "pixelert tilstand") så ser bileta fargerike og fine ut, men så snart bileta er ferdigimportert så får dei ein mykje mørkare karakter. Det er veldig øydeleggjande for bileta, og eg må sjå meg nøydd til å slutte å bruke lightroom dersom dette held seg oppe. Er her nokon som kan tenkje seg kvifor dette skjer? Og kva som kan gjerast for å fikse på det?

Lenke til kommentar

Min teori er at lightroom viser frem JPEG thumbnail'en som finnes i RAW filen inntil den har dekodet RAW-filen selv. Hvis du da har innstillinger i kamera som ikke er nøytrale, så er det mulig at kameraet bruker de på JPEG preview'en også.

Dette er bare en teori; jeg antar at mer kyndige mennesker på forumet kan utdype dette.

Tom

Lenke til kommentar

Hei,

jeg kan ikke annet enn å si meg enig.

Det dere kan gjøre er å sette opp en batch konvertering ved import der dere stiller inn farger, eksponeringsverdi og litt sånt småknask til dere får det "resultatet" dere forventer fra den standard tumbnail'en som ligger ved RAW filen fra kameraet.

Ved å gjøre dette vil alle bildene dere importerer få en viss prosessering allerede ved import. Dette er selvfølgelig reverserbart som alt annet i Lightroom, eneste forskjellen er at dere da har et 'ikke-nøytralt' bilde som utgangspunkt for videre redigering, men som dere kan resette til 'standard' dersom dere ikke er fornøyd med utgangspunktet.

Dette gjelder som f.eks:

+0.3-0.7EV eksponering (for å lysne opp bildene)

+15-25 Vibrance (for å fremheve fargene)

+Evt Hue/Sat på de fargene dere fremdeles ikke mener er fremhevet nok.

Noe annet dere kan prøve er å stille på ACR profilen i Lightroom (Nederst på Develope).

Der har dere mulighet for å stille Hue/Saturation på grunnfargene hvertfall, husker ikke alt som er der.

Lykke til, jeg tror nok det meste kan løses ved å bruke en develope preset ved import.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...