SAS1984 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Jeg kjøpte min "kjære" xbox 360 i fjor, Februar. ( ca 1 1/2 år siden). Den hadde jeg glede av i hele "2 mnd", før jeg opplevde den vel så kjente "Ring of death".. Den døde bare... Flashet 3 røde lys.... Jeg tok kontakt med den "Lokale" Elkjøp forretningen min i Bergen, hvor jeg kjøpte den, og fremla produktet, samt kvitteringen på konsollen til en som jobbet ved "retur" luken.. Han tok i mot konsollen, noterte navnet og telefon nummeret... Og sa at de skulle sende konsollen til reperasjonssenteret sitt i sentrum, og at de ville kontakte meg så snart konsollen var reparert. Han sa at reperasjonen kunne ta opp til 3 uker... Etter å ikke ha hørt fra dem på 1 mnd, gikk jeg personlig inn der, og snakket med den samme personen som tok i mot den.. Fremviste kviteringen, og etterlyste en status oppdatering ang. Den defekte konsollen min. Han gikk inn på lageret, og kom ut med konsollen min, 2 min senere.. Han sa til meg at service verkstedet "dessverret" ikke lengre reparerte slike konsoller, og at en personlig, som forbruker måtte ta kontakt med Microsoft sin kundeservice. Jeg ble self. Forbanna og stilte meg undrende til hvorfor han ikke hadde kontaktet meg før, ang. Dette, Jeg sa til han at jeg hadde kjøpt produktet hos Elkjøp, og at de som selger ikke bare kunne frasi seg en hver form for ansvar ang. Produktet. De hevdet at det var spessielle regler ang. Microsoft og xbox produkter, og at de hadde strenge regler om å bare henvise kunder videre til Microsoft.. Da jeg valgte å være diplomatisk, og ikke å kaste vekk mer tid på å krangle med selgeren( samt sjefen han hentet inn, som sa det samme), tok jeg med meg konsollen igjen.. Noterte ned telefon nummeret til Microsoft og ringte dem da jeg kom hjem... Der møtte jeg en kjempe service, etter å ha pratet med en svenske, som sa at jeg ville motta en eske, levert av et bud, innen 5 arbeidsdager... (Budet kom dagen etter, pakket ned konsollen og tok den med seg)... 14 dager senere, kom budet på døren og leverte xboxen.. Var strålende fornøyd med microsoft servicen. Denne konsollen hadde jeg gleden av å ha i topp stand, frem til for en uke siden. Da fikk dessverre denne også "Rings of death", et år etter at jeg mottok den fra reperasjon første gang. Så jeg kontaktet Microsoft sin kundeservice... De skulle sende 1 bud, innen 5 virke dager.. Ventet i en uke.. Ingen bud ringte, eller dukket opp.. Ringte dem igjen.. De visste ikke hva som hadde hent, men hun la inn en ny bestilling på meg, og sa jeg skulle vente i opptil 5 arbeids dager... Nå har jeg ventet i 3 dager, fremdeles ingen ting... Vi får se om jeg blir nødt til å ringe dem enda en gang... Anyway.. Hoved cluet med denne posten... Den "servicen" (eller snarere mangelen på service) jeg møtte hos Elkjøp, første gang jeg skulle levere konsollen er fullstendig uakseptabel.. Jeg driter i hvilken avtale/ordning Elkjøp har med Microsoft.. Jeg kjøpte produktet hos Elkjøp. og dermed forholder jeg meg til dem... Er det virkelig slik, at selger kan frasi seg all form for ansvar med et spesifikt produkt (xbox), og bare be kunde henvende seg til produksjons seslskapets egne service deler. Jeg sier ikke at det er det letteste å kontakte butikken, da Microsoft sin kundeservice var strålende første gang. Men kan de virkelig ekskludere ET produkt, og frasi seg all form for ansvar FOR AKKURAT DET PRODUKTET, da dette er MICROSOFT, og det er EGNE regler for dem, men ikke for andre produkter som TV, pc, andre merker etc. ? Endret 10. juli 2007 av SAS1984 Lenke til kommentar
Borgen Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Nei det kan de ikke. Som forbruker har du full rett til å reklamere til selger eller dersom du selv ønsker det et tidligere salgsledd (eksempelvis microsoft som du måtte her). Elkjøp kan ikke bare lage sine egne regler å nekte å ta imot. Opplevde det samme selv men det var med lefdal... Lenke til kommentar
AtheusNor Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Kan tenke meg denne vil være nyttig for deg;) Lenke til kommentar
coban Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 I den artikkelen som du linker til så er det flere feil vil jeg seg, dette kommer selvfølgelig litt ann litt på hvordan man tolker loven... "Dersom det er sannsynlig at det vil ta lengre tid enn syv dager før du får konsollen tilbake, har du krav på lånegjenstand med en gang. - det er ikke et krav, du kan få et låneprodukt dersom det er veldig viktig, eller dersom du har spesielle behov feks. du pc'en streiker dagen før du må levere inn examen etc. Få personer vil vel si at det er kritisk viktig at du låner en xbox fordi du bare må spille. Du skal altså få med deg en spillkonsoll til låns med en gang du leverer spillkonsollen i butikken, dersom det ikke er forventet at du får avhjelp innen rimelig tid. Dersom det er sannsynlig at det vil ta lengre tid enn syv dager før du får konsollen tilbake, har du krav på lånegjenstand med en gang. - Stemmer, men hvor sannsynlig er det at det tar lengre enn 7 dager, og hvordan kan du vite det? Men uansett så gjelder punktet ovenfor, det må være kritisk for deg dersom du har KRAV på noe som helst. Du skal altså få med deg en spillkonsoll til låns med en gang du leverer spillkonsollen i butikken, dersom det ikke er forventet at du får avhjelp innen rimelig tid. " - Ref ovenfor. Lenke til kommentar
coban Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Igjen så er det enda flere hvis og men i forhold til loven for at du skal få et låneprodukt, dersom det koster selger urimlig mye osv så får du heller ikke låneprodukt. Lenke til kommentar
coban Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Jeg sier ikke at det er det letteste å kontakte butikken, da Microsoft sin kundeservice var strålende første gang. Men kan de virkelig ekskludere ET produkt, og frasi seg all form for ansvar FOR AKKURAT DET PRODUKTET, da dette er MICROSOFT, og det er EGNE regler for dem, men ikke for andre produkter som TV, pc, andre merker etc. ? 9046475[/snapback] En butikk/selger kan ikke fraskrive seg ansvaret slik som du beskriver det, men man skal som kunde være veldig vrang/dum/kranglete for å ikke ville ta den letteste veien. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Det er jo bare og si at det er døds viktig med en 360, pågrunn av det har blitt leid inn flere spill til testing, men under testing så fikk jeg Ring Of Death . Ekke det god nok grunn Lenke til kommentar
M@R7!N Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Min xbox røyk for to måneder siden ca. Har ikke giddi å bytte den enda ettersom det er få spill som interesserer meg for øyeblikket. Uansett, etter å ha lest dette frister det å bytte boksen. Tror jeg printer den artikkelen(i tilfelle de er vrange) og drar til elkjøp Lenke til kommentar
Northland Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Nå har ikke min xbox klikket enda, men jeg kommer sannsynlig til å dra til siba der jeg kjøpte min om det skjer! Jeg hater og måtte konfrontere personer over telefon om ting ikke skulle gå glatt! På siba kan jeg reise innom og snakke ansikt til ansikt med dem.. Hadde jeg vært deg den gangen, hadde jeg bedt dem fint om å få se skriftlig bevis på at microsoft har helt egne avtaler! Det hørtes idiotisk ut! Hadde kunder egentlig vist hvor mye rettigheter dem har, hadde ikke selgere vært så frekke som de er nå! Et eksempel var en kompis av meg som hadde handlet tv til 20.000.. Denne LCD tv`en døde etter 3 dager og luktet svidd elektronik. Vi var innom butikken den ble kjøpt i (Hadde med tv`en) og fikk beskjed om at den måtte sendes inn får å få konstantert feil! Da sa vi enkelt å greit at vi benytter oss av angreretten på tv`en og ville ha pengene igjen. Selgeren ble stum, og forsvant. En ny selger kom tilbake med en helt anderledes tone og vi reiste hjem med en helt ny TV! Folk flest liker ikke å være uhøfflig, men enkelte ganger føler jeg det er nødvendig for å ikke bli "lurt". Det burde ikke vært slik, men uheldigvis er det sånn! Jeg tror ikke jeg hadde godtatt at min 360 ikke skulle vært siba sitt ansvar. Jeg har til og med "idiot-forsikring" på den. Skulle de bli vanskelige knuser jeg boksen og får ny! Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Du har ikke angrerett på tv. Så det var ikke fordi en eller annen lov tvang butikken til å hjelpe, men en av de andre ga god service. Ang trådstarters problem, så synes jeg det er trist at han ble behandlet slik. For det er jo overhodet ikke riktig, det finnes ingen regler i forbrukererkjøpsloven om at microsoft har unntak. Derimot finnes det regler om rimelig tid for reparasjon, du kunne krevd penga igjen der og da rett og slett, eller bytte i ny vare. Lenke til kommentar
Northland Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Det var en stund siden, mulig det var 30 dagers bytterett han sa når jeg tenker meg om! Nå er kanskje ikke situasjonen like lett å sette seg inn i, siden det ble en lang histore kort! Men om loven var på vår side eller ikke, forstod hvertfall selgeren at å sende den til reperasjon var uaktuelt! Uansett uakseptabelt av dem å i det hele tatt forslå at den skulle sendes inn! Hadde _aldri_ godtatt det om jeg brukte 20.000 på en tv og den ryker etter 3 dager med ca 3 timer brukstid. Lenke til kommentar
JernetTZ Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) Eneste grunnen til at du fikk nytt TV er at produsenten av TV mest sannsynlig har en periode ved kjop der man kan faa kreditert TV hvis det oppstar en feil paa det som er blitt foraarsaket av en produksjonsfeil, problemet oppstaar hvis det e skjellig grunn til mistanke om at kunden kan ha klart aa paafore feilen selv innen disse dagene eller hvis det er en periodisk feil som f.eks at hver fjerde time kommer det en lilla elefant flygende over skjermen, da kan butikken sende det inn for aa faa det sjekket ut for kunden faar ett nytt ett, du har selvfolgelig krav paa ett laane TV i mellomtiden siden det mest sannsynlig vil ta over en uke for aa faa det tilbake i reparert stand. Paa TV'er har man vanligvis en Doa periode der man kan faa konstantert feil og faa ett nytt apparat slik at man ikke faar ett TV som blir odelagt etter 2 minutter. Dette er igjen opp til butikken til aa haandheve siden Doa ikke er en rett men ett tilbud man gir kundene hvis noe skulle skje innenfor den perioden produsenten gir kundene. Angrerett eksisterer ikke ved fast utsalgssted, kjopt er kjopt. Skal du ha returrett saa maa du velge riktig butikk, mobiltelefoner og ting med abonnementer er ikke mulig aa returnere vanligvis i 99% av tilfellene hvis ikke det finnes en fantastisk god grunn til det. Endret 11. juli 2007 av JernetTZ Lenke til kommentar
-JallaMann- Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) Må nesten kommentere litt her selv. Kjøpte en X360 hos Expert for 2mnd siden. Gikk èn måned, så streika dvd-spilleren totalt. Lagde sinnsyke lyder, men fikk heldigvis ikke problemer med platene jeg hadde i. Men etter dette fikk jeg bare "unplayable disc" uansett hva jeg satt inn i spilleren. Kunne sikkert gått til Expert, men tok direkte kontakt med Xbox support isteden. Fikk beskjed om at det ble sendt bud med eske og alt, dette tok 3-4 dager bare. Kunne ta inntil 15 arbeidsdager til alt var i orden. Hørte ingenting og kontaktet dem igjen etter 15 dager. Fikk beskjed om at pga sommerferie kunne det ta 20-25 dager. Lettere irritert gjorde jeg ikke noe mer ut av dette. Noen dager senere sendte jeg mail via skjemaet som ligger på xbox.com. Fikk aldri noe svar... Etter 25 dager ringte jeg support. Etter mange timer i telefonen, så fikk jeg til slutt tak i noen på engelsk support. Xbox'en var inne til test nr 3. Den var altså reparert 2 ganger, uten suksess!? Hva med å bare bytte DVD-spiller? Prøvde å sende ny mail via nettsiden, og fikk idag et svar. Ifølge dem var mailen min "tom", og jeg fikk beskjed om å ringe isteden. Mistenker at det er en makslengde på innholdet man kan sende via xbox.com, men dette er seff ikke opplyst på sidene noe sted Ringte igjen idag, og fikk beskjed om at jeg bare måtte vente til jeg fikk den tilbake. De hadde ingen mulighet til å sende meg en ny. Problemet er det at jeg har hatt konsollen i 2 mnd, hvorav den har vært på service over halvparten av tiden. Kunne forvente å få den tidligst neste uke i følge support. Hun anbefalte meg å kontakte dem igjen når jeg har fått konsollen. Da har de oversikt over hvor lenge konsollen har vært borte, og jeg kunne evt be om kompensasjon. Noen som har fått slik "kompensasjon" fra Microsoft selv? Hva kan man forvente i et slikt tilfelle? Endret 11. juli 2007 av -JallaMann- Lenke til kommentar
dudley.no Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 min er også inne til rep for andre gang.....vært uten i 1 måned. supporten til MS kan ikke sammenlignes i dag vs 1 år siden. ROD problemet er så stort at MS drukner i reklamasjoner på maskina.......rep tid er nå 1-2 måneder. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Når det går over rimelig tid har man krav på heving ifølge norsk forbrukerkjøpslov, som microsoft må annerkjenne for å selge varer i norge . Dette betyr pengene igjen, direkte refundert fra microsoft, selv om du har kjøpt varen hos expert. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Du har ikke angrerett på tv. Så det var ikke fordi en eller annen lov tvang butikken til å hjelpe, men en av de andre ga god service. Ang trådstarters problem, så synes jeg det er trist at han ble behandlet slik. For det er jo overhodet ikke riktig, det finnes ingen regler i forbrukererkjøpsloven om at microsoft har unntak. Derimot finnes det regler om rimelig tid for reparasjon, du kunne krevd penga igjen der og da rett og slett, eller bytte i ny vare. 9048295[/snapback] Man har vel ikke angrerett på noe som helst man kjøper i butikk? Er vel bare ved netthandel eller telefonhandel man har 14 dagers angrerett? Det er jo butikker som har 30 dager garanti, men denne er jo det de selv som har. Noen som har fått slik "kompensasjon" fra Microsoft selv? Hva kan man forvente i et slikt tilfelle? 9050433[/snapback] Jeg har fått kompensasjon av Microsoft.Fikk velge mellom Project Dark Zero, PGR3 og et annet spill, en ekstra kontroller, eller et Live Vision kamera. Valgte selv kameraet, og fikk det på døra etter 3 dager. Nydelig =) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Jeg utrykte meg veldig uklart ser jeg. Mente selvfølgelig å si på tv kjøpt i vanlig butikk . Ser du tidspunktet det er skrevet på så ser du hvorfor det ble uklart . Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Ah Men det stemmer det at man ikke har angrerett i det hele tatt hvis man har kjøpt det i en vanlig butikk? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Ja, det stemmer. Angrerettloven gjelder kun for fjernsalg, altså dørsalg, telefon, messe, postordre og internett . En del butikker har 30 dagers returrettordninger, men de fleste har begrensninger på flattv og slikt (det gjelder dog ikke alle). Dette er frivillige ordninger. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 All righty. Skal lese litt i forbrukerloven jeg, mye nyttig der jo ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå