Gjest Slettet+5132 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Som topic sier, har åpnet tv og skiftet ut noen komponenter som var blitt svidd. Disse komponentene har jeg merket med rødt i første vedlagte bilde. Men når jeg nå sitter i kontakten så blir de to motstandene rødglødene. Har bare hatt kontakten i 0,5 sek så komponentene fungerer enda, men hva er det som gjør at disse for formye spenning? Øverste komponent jeg har merket er en kondensator. Før dere spør, ja jeg er sikker på at IC står rett vei. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Litt vanskelig å se detaljer på bildene dine, om du har makro på kameraet ditt, hadde det vært lurt å sette det på, og fokusere. Jeg vil gjette på at du har fått kortslutning i kretkortet ditt, om du har byttet komponenter som er svidd. Mulig andre komponenter også har fått skader som ikke er fysisk synlig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 Nei har ikke annet enn mobiltelefon å ta bilder med.. Hva kan i så tilfelle være defekt? Det står en transistor like ved disse komponentene, mulig denne? ser ikke annen fysisk skade. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Vanskelig for meg å si, kan være den, kan også være kretskort. Jeg ville begynt å måle etter kortslutninger eller brente baner (brudd). Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 (endret) er det vanlig at kretskort kortslutter?!? hvordan i huleste går det til? brudd er det neppe da jeg har har studert alle ledere nøye. EDIT: Har loddet løs transistoren og diode målt den, antar at strømmen kun skal gå en vei siden disse kalles PNP og NPN. På denne får jeg 0 i verdi og det piper uansett hvordan jeg måler og snur kablene til instrumentet. Dette tyder vel på kortsluttning? Koden som står på transistoren er: K2545, og med litt mindre skrift nedenfor står det 4G. Tror ikke motstandene jeg byttet klarte seg likevel, den ene som var 3,9k ohm er nå 3,3k ohm. Den andre som var 15 ohm er nå 9,04K ohm, altså den ene har fått mindre motstand mens den andre har fått mye mer, disse må vel også byttest igjen, men må jeg bytte IC også på nytt? ingen yttre skader på den men begge motstandene går til denne. Har målt litt på den og funnet ut at det er ikke kortsluttning i den.. Men disse komponentene har jeg ikke loddet løs før jeg målte dem så strømmen kan vel gå andre veier. Takker for svar:) Endret 12. juli 2007 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Jeg har nok mest fikset på mer komplekse kretskort med tynnere baner og flere lag, der hender det at banene kan kortslutte om det går for mye strøm. Men på grovere kretskort som det du har så er det nok mindre sansynlig når jeg tenker meg om. Jeg har nok ikke mye erfaring med TV'er, men som sagt så kan komponenter være skadet selv om det ikke er synlig. kortslutninger internt i spoler osv... En grei/forenklet feilsøkingsmetode er å måle impedans/resistans og sammenligne med et TV som funker, og se om du får samme verdi på forskjellige målepunkt. Men regner med du ikke har den muligheten? Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Emne flyttet: Du får nok bedre hjelp i dette delforumet. Lenke til kommentar
TMMProd Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Har loddet løs transistoren og diode målt den, antar at strømmen kun skal gå en vei siden disse kalles PNP og NPN. På denne får jeg 0 i verdi og det piper uansett hvordan jeg måler og snur kablene til instrumentet. Dette tyder vel på kortsluttning? Ja dette er riktig. Hvis en motstand begynner å rødgløde, får den altfor mye strøm og skyldes stort sett kortslutning. Hadde jeg vært deg, hadde jeg bytta transistor, og motstandere! Vær obs på at du får nøyaktig like verdier, også effektfaktor, da det ser ut som den ene er en effektmotstand. Ellers ser jeg ut av kretsløpet at dette nesten er helt i strøminntaket, så det vi snakker om her, er strømforsyninga. Pass også godt på når du lodder her at du ikke bommer over andre kretsbaner. Er "gammal" serviceelektroniker, så jeg kan komma med noen hint! Er det noe du lurer på, bare skriv. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Takker for svar! Joda er forsiktig når jeg lodder på plass. Har bestillt nye motstandere og transistor i dag. Har ikke annen tv å sammenligne med, satser og håper det blir i orden da nye komponenter settes inn på nytt. Har ikke bestillt ny IC som jeg byttet sist. Er det noen som har noen idèer så fyr i vei! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå