Gå til innhold

driver til sata kontroller?

Anbefalte innlegg

Heisann

min gode gamle trofaste pc hadde en liten mental sammenbrudd for en stund tilbake, den er på bedringensvei, men den trenger ennå drivere til sata kontrollere slik at jeg kan installere windows igjen. jeg vet åssen man i teorien skal gjøre det, floppy, f6 osv

Problemet er bare at jeg finner ikke de filene jeg trenger å putte i disketten.

hovedkortet er en intel 915g

hardisken seagate 80g et eller anna

er litt lei av bibliotekpcer for tiden så all hjelp settes stor pris på!

Endret av Wookie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jo prøvd dette før, men jeg fikk ikke helt tak på det

endte med å laste ned denne http://downloadcenter.intel.com/confirm.as...dition&lang=eng

skal jeg bare unzippe og putte i de viktige delene inn i disketten?

lasta ned denne og http://downloadcenter.intel.com/confirm.as...dition&lang=eng

men da den skulle installere noe var visst ikke pc'n jeg bruker nå brukbar

for å være helt ærlig så baserer alle min datakunnskaper på "prøv og feil" doktrinen og det har funket dårlig hittil hehe

Lenke til kommentar

hmmm ich6? min gresk er dessverre litt rusten... alt jeg vet er at når jeg installerer xp er at den finner ikke partisjoner eller noe harddisk og at jeg har enable sata på bios og saker, setter pris på hjelpen men du snakker teknisk sett med tilbakestående på dette felte

Endret av Wookie
Lenke til kommentar

Kan du opplyse hvilken type PC dette er, er det et merkenavn (Dell) eller selvbygd?

Har du flere enn to SATA kontakter på hovedkortet?

Hvilken versjon av XP er den CDen du har? Står det SP1 eller SP2 på den?

Jeg har selv en PC med ICH5 (som er eldre enn ICH6). Og den trenger ikke driver på floppy for å installere Windows.

Snakker om chipsettet her, du sier du har 915G og da er ICH6 den delen som inneholder SATA kontroller.

Lenke til kommentar

det er en dimension 5000 fra dell, søkte på dell sin nettsidet og der sto det at alle av den typen hadde det hovedkortet så jeg regner med at jeg ikke er unntaket. det er kun plass til to sata disker på den. cden er xp home edition med service pack 2

Lenke til kommentar

vel jeg kjøpte den brukt for over et år siden, fikk med kun 3 cder, en er drivere for printeren, en er no bilderedigerings software (lite sannsynlighet for sata drivere, men hvorfor ikke) og den tredje står det color monitor documents(inf på siden) ingenting skjer når jeg putter cdene inn og starter opp pc'n...

når hardisken er koblet til ledningene så kjenner jeg vibrasjonene av den så den er ikke død eller no, har også dobbelt sjekket med en 400gb wd sata2 harddisk men ingen response der heller,

fant en med tilsvarende problem på dell forumet

http://www.dellcommunity.com/supportforums...hread.id=129417

må nesten se om jeg har prøvd det før

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...