Gå til innhold

Kommunikasjon mellom to kjørende program

Anbefalte innlegg

Jeg har en ASP.net-side som starter et program med kommandolinjeargumenter og får programmet til å utføre oppgaver.

Problemet med det er at da kjører ikke programmet i administratormodus, og kan ikke avslutte og starte prosesser, noe som er essensielt.

Derfor tenkte jeg å ha programmet mitt kjørende hele tiden, startet av en administrator, og la ASP.net-siden (eventuelt et program startet av ASP.net-siden, derav emnetittelen) sende en kort string til det kjørende programmet, som blir lest av, og dermed kan programmet utføre oppgaven sin fordi det kjører i administratormodus.

Så spørsmålet mitt er: Hvordan (hvis mulig) sende og motta små stringer (10-20 tegn vanligvis) mellom kjørende programmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne artikkelen kan være interessant for folk som har behov for "interprocess communication" i sine Windows programmer. Det benyttes WM_COPYDATA i dette eksempelet. Tidligere har jeg styra med "Named pipes" og "Microsoft Message Queues", men dette er mye enklere å bruke, særlig når man får en ferdig wrapper servert :D

Artikkelen inneholder kode for både C# og VB.NET

Vet ikke om det fungerer mellom ASP og et desktop program med WM_DATACOPY :hmm:

PS. .NET 3.5 vil inneholde System.IO.Pipes som kan benyttes som IPC.

Edit: Direktelink til kildekoden: WM_COPYDATA_Demo.zip

Endret av xtc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...