Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kom ikke inn!

Anbefalte innlegg

Krise! Kom ut med 5.0 i snitt, søkte på Oslo Katedralskole.

Står på venteliste 41. Har jeg noen sjanse for andre inntaket? Kom inn på Grefsen, andre ønske mitt. For å komme inn på Grefsen så trenger man 4.5. Har jo 0,5 (et eller annet..) bedre.

Står på 41 i venteliste, er det noen sjans for at jeg kan komme inn på Oslo Katedralskole.

For to år siden, kom søstra mi inn på Katta med en snitt på 4.9999 eller noe, jeg fikk høyere men kom ikke inn :cry:

Kan jeg komme inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel mange som har ca samme snitt som deg da..

du haaar jo en sjangse til å komme inn, men om det er en populær linje, så har du mindre sjangse..

at du er på plass nummer 41 betyr at 42stk enten må si nei til plassen, eller bytte linje for at du skal få plass..

Lenke til kommentar

Oi, er blir snittet til katta såppas høyt i år? Er du sikker på at du har regnet snittet ditt riktig? Dette høres helt villt ut.

Hadde selv 5,4 i snitt og søkte meg inn på lambertseter grunnet for lang reisetid til Katta. Måten jeg regnet det på (slik det skal regnes ut på i følge den nye planen), var å regne alle karekterer for seg, altså ingen sammensmeltning av muntlige-, skriftlige- og eksamenskarakterer. Pluss smmen alle karakterene og finn gjennomsnittet - det vil være snittet.

Men som besvarelse på ditt spørsmål: Det er høyest sansynlig, slik min fornuft sier det, at du dessverre ikke kommer inn. Men fortsatt, lov å håpe.

Lenke til kommentar

Jaja, det er jo alltid èn skole som blir populær, denne gangen ble det Katta.

Får overleve med Grefsen, en helt OK skole :(.

2 gyldig fravær timer og 1 gyldig fravær dag, G på orden og oppførsel.

Absolutt, INGEN anmerkninger..

Lenke til kommentar

Bor ikke selv i Oslo så hadde ikke dette problemet da jeg søkte på VGS. Jeg lurer derimot på en ting, hvis det er så høyt nivå på Oslo Katedralskole er det da så lurt å gå der? Vil det ikke da være mye vanskeligere å få gode karakterer der?, og jeg bare tenker på at det er jo hva du kommer inn på etter VGS som har noe å si, og Samordna opptak ser jo kun på karakterene, ikke om du har gått på en spesiell skole.

Endret av vk1elev
Lenke til kommentar

Snittet varierer kraftig hvert år, og antallet søkere har også noe å si.

Husker at i 2005 klarte en jeg kjente med en snitt på underkant 3 å komme inn på Katta(!), mens på Foss vgs var snittet for å komme inn i overkant av 5 nesten:O

Lenke til kommentar

Oslo Katedralskole har som alltid vært en prestisjefull skole, så der varierer ikke snittet så veldig mye fra til år. Det er vel rundt 5 i snitt som var vanlig for Katta før, men nå ser det ut som snittet kanskje har steget litt, dessverre for deg.

Men nå er det bare å komme over det. En slik beinhard konkuranseskole som Katta er ikke alltid å like, det var i alle fall en av tankene mine når jeg skulle søke skole, og det endte med at jeg valgte Lambertseter :)

Grefsen skal være en grei skole, så du har ingenting å frykte. Har hørt at du finner alle slags mennesker der, så du finner sikkert noen du liker godt.

Lenke til kommentar
Bor ikke selv i Oslo så hadde ikke dette problemet da jeg søkte på VGS. Jeg lurer derimot på en ting, hvis det er så høyt nivå på Oslo Katedralskole er det da så lurt å gå der? Vil det ikke da være mye vanskeligere å få gode karakterer der?, og jeg bare tenker på at det er jo hva du kommer inn på etter VGS som har noe å si, og Samordna opptak ser jo kun på karakterene, ikke om du har gått på en spesiell skole.

9048028[/snapback]

det er det faktisk...har gått ett år på katta nå og kan si at det er vanskelig å få bra karakterer der, særlig hvis man ikke kommer fra en bra skole. ikke slemt ment eller no sant, men det bare er sant =S

Lenke til kommentar

Ja, har prøvd å fortelle foreldrene mine det. Men de er absolutt skuffa :S.

Skulle trodd at hele himmelen hadde rast ned, Grefsen er en OK skole.

De tror at snittet for å komme inn dit er 2 og at det er dårlig miljø (slosskamper, mobbing osv).

Grefsen er Oslo's minste skole (underkant av 200 elever i think). Har selv vært der, folk med 4.5 i region og 4.8 utenfor region (meg) som kom inn tar da vel skolen seriøs. Men foreldrene mine er så konservative (lol), siden søstra mi går på katta (begynner 3 året) så tror de at det er den eneste skolen elever har kommet inn på medisin.

Hva faen, mange fra Grefsen har kommet inn på medisin hvert år. Fattern sier at absolutt ingen har kommet inn derifra. Prøvd å si til han at snittet mitt steg fra 4.25 fra jul til 5.1 til sommeren (noe som ikke er verst). Men han nekter.

Pytt pytt, jeg vet at Grefsen er en ok og grei skole, ingen gangstaz "yoyo" fyrer, folk tar skolen seriøs. Han tror at alle på Katta tar skolen seriøs, det finnes noen der som gir faen i skolen der også :|.

Men men...

Lenke til kommentar

Jaja, det er ikke alltid best å høre på foreldra for å si det slik. ;)

Ikke bry deg. Å hakke ned på deg nå er bare tull. Start på Grefsen og motbevis dem, og de vil etterhvert godta det. Noe vanskeligere enn det er det ikke :)

Lenke til kommentar

Yepp, takk for den.

De sier også at de på Universitetet ser på hvilken VGS du kommer fra ("rykte"). Så hvis du f.eks har 66 poeng og du kommer fra Katta og 67 fra Grefsen så gir de plassen til Katta eleven, siden den har et godt rykte.

Dette er noe jeg ikke tror på...:|

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...