Gå til innhold

Raske batterier til blitz

Anbefalte innlegg

Jeg fotograferte i helgen under en bryllupsfest for et vennepar fra USA og Finland. Festen var på en sirkusskole. Den største hallen (hvor byllupet var) ser nesten akkurat ut som et teater. Svarte vegger. Så jeg måtte bruke blitz nesten hele tiden (SB400). Var en skikkelig utfordring for meg som nybegynner men også lærerikt. Gikk ikke så dårlig som jeg hadde fryktet. I gangen fikk jeg brukt litt bounce funksjon i tak og vegg.

Hadde bare 2 sett med batterier (ikke oppladbare) med meg og de gikk ganske raskt. Lånte et par andre også. Det kjedelige var da batteriene var dårlige tok det lang tid å lade blitzen. Så spørsmålet er: Er det noen som har noen batterier å anbefale til blitz? Som gjerne er raske OG varer lenge. Og også rachargable vs not rechargable?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel blitzen i seg selv som mest avgjør hvor rask den er til å lade mellom hver flash og ikke batteriene (forutsatt at det er nok ``juice`` i batteriene)?

Gå til innkjøp av oppladbare AA batterier snarest,gå for batterier med 2000mAh eller mer,helst 2700mAh (milliampere).....

Slike sett med fks. 4stk.AA og lader får du til 200-300kr,så de pengene har du spart inn etter noen få oppladninger. :)

GP powerbank er litt dyrere enn billigere varianter.

GP powerbank 4stk.AA 2500mAh med lader

Jeg kjøpte et sett med Energizer lader og medfølgende 4 stk. AA og 2 stk.AA for under 300,- hos den lokale fotobutikken,ladetiden er 12t,så jo billigere settet er jo mer sannsynlig er det for at ladetiden er lengre.

Redigert:Div redigeringer i posten min.....

Endret av naits81
Lenke til kommentar
VARTA har batteri som lades opp på 15 minutter. Jeg har brukt diss i flere år til fotoapparat. Tåler 1000 oppladinger. Fås kjøpt bl.a. på Clas O.

9045748[/snapback]

Jeg har åtte Varta-AA-batterier på 2700 mAh. Anbefales varmt!

Lenke til kommentar

Takk for svar!

I fotobutikken jeg var innom idag hadde de GP batterier som de anbefalte.

PMnormal, hvilke av batteriene er italienske? (Varta?)

Kan man få like mange blitz med oppladbare?

En kompis sa at blitzen lader raskere med oppladbare batterier. Stemmer dette?

Og hva er bra med høy mAh (levetid, styrke?)?

Hørte også at enkelte batterier kan holde strømmen lengre enn andre når de ikke brukes.

Lenke til kommentar

Hva heter disse Varta batteriene som er så bra?

Jeg har prøvd masse forskjellige oppladbare batterier (GP, Hama, Sony m.fl.), men har igrunn dårlig erfaring med de fleste. Har inntrykk av at Sony sine er best av oppladbare. De oppladbare har lavere spenning.

Har vell mer eller mindre gått over til vanlige ikke oppladbare.

Mvh

Ståle

Lenke til kommentar

Ladehastigheten på blitzen avhenger i aller høyeste grad av batteritype.

Alkaliske batterier, slik som vanlige Duracell (ol.) du kjøper i butikken, vil lade opp blitzen mye tregere enn oppladbare nikkel metallhydrid (NiMH) batterier. Imidlertid varer alkaliske batterier mye lengre enn NiMH-batterier.

Eksempelvis oppgir Sigma at EF-500 DG fullades på 4 sekunder med NiMH, mens det tar 6 sekunder med alkaliske batterier. NiMH batteriene holder imidlertid bare til ca. 100 oppladinger mens alkaliske gir 220. Jeg tar det for gitt at det er oppgitt for batterier med samme kapasitet (mAh), men hva kapasiteten er, vet jeg ikke.

Det er mao. et spørsmål om hva man trenger - hurtig opplading, eller mange oppladinger av blitzen.

Før brukte jeg alkaliske batterier, men nå bruker jeg 2500mAh NiMH fra GP, og har aldri sett meg tilbake. Hovedårsaken er at kapasiteten på NiMH batterier har steget dramatisk de siste årene (tidligere var 1400mAh mye, nå får man det dobbelte for en slikk og en ingenting), slik at ulempen med få oppladinger ifht. alkaliske mer eller mindre er borte.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 2 4 pakninger med Energizer 2500 mAh batterier for 100kr pr. pakke. Så nå har jeg 8 batterier til samme pris av 4 GP batterier. Har ikke testet de enda men dersom ingen har dårlig erfaring med disse beholder jeg dem. Ser i tester at duracell kommer dårligst ut pga. pris. vs varighet.

Lenke til kommentar

Selv bruker NiCd batterier, de er raskere enn NiMh batteriene. Samtidlig så holder de spenninga mye lengre, dvs de har ytelsen helt til de blir helt tomme.

Sanyo-batterier er det jeg bruker.

NB. NiCd batterier kan være litt vanskelig å få tak i. Er vist no EU-greier som gjør det ulovlig å produsere NiCd-batterier i løpet av året. Og vi som ikke er medlem en gang.........

Lenke til kommentar
Er vist no EU-greier som gjør det ulovlig å produsere NiCd-batterier i løpet av året. Og vi som ikke er medlem en gang.........

9053653[/snapback]

Det har vært forbudt med kadmiumbatterier siden juli 06, samme tid som det ble forbudt med bly i elektronikk (altså i loddetinn etc)

EU direktivet som slo til heter Restriction of hazardous substances directive (ROHS)

Hvis jeg ikke husker feil så er MAh "milliamperetime", altså mengde ampere pr time. Et 2700 MAh vil altså "levere" 2700 milliampere pr time, selv om voltstyrken bare er 1,5 volt. Jo høyere MAh, jo "sterkere" batteri. Ikke helt riktig teori, men ganske riktig praksis... (fysikk var aldri min sterke side....)

mvh Øystein

Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil så er MAh "milliamperetime", altså mengde ampere pr time. Et 2700 MAh vil altså "levere" 2700 milliampere pr time, selv om voltstyrken bare er 1,5 volt. Jo høyere MAh, jo "sterkere" batteri. Ikke helt riktig teori, men ganske riktig praksis...  (fysikk var aldri min sterke side....)

mvh Øystein

Dette blir noe upresist. Et batteri som har en kapasitet på f.eks. 2700mAh MÅ ikke levere 2700 milliampere per time, men vil vare i ca. en time hvis den gjør det. Hvor mye strøm som trekkes ut fra batteriet vil avgjøre hvor lenge det varer.

Et batteri som er oppgitt til et høyere antall mAh bør derfor vare lenger enn et med lavere antall mAh ved samme belastning.

Dette er forskjellig fra det som tråden startet med, som omhandler hvor raskt du kan dra energien ut av batteriet. Dette er avhengig av hvor raskt de kjemiske reaksjonene i batteriet kan foregå.

Se f.eks.: En guide til oppladbare NiCd & NiMH batterier

Flisespikkeri: Merk at det bør skrives som mAh, da MAh egentlig ville bety MegaAmpereTimer...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne raske laderen med 4 2500 mAh-batterier på Clas Ohlson for et lite øyeblikk siden. Det tok 9 minutter å lade opp alle batteriene! Jeg er vant med 15 timer. Jeg har sjelden vært så imponert av et lite stykke elektronikk. :D

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt Olympus-laderen jeg kjøpte sammen med mine første oppladbare batterier. Den lader opp batteriene på ca 3 timer, og det er i grunn raskt nok for meg. Har 8 batterier til blitzen, det vil si 2 sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...