Bimmelom Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Hei. Jeg har lenge tenkt på å utdanne meg som Politi, og jeg har hørt at å bli MP i militæret kan være lurt, ang videre utdanning som politi. Noen synspunkter ang. det ? Vet man må være 21 år før man kan utdanne seg til Politi, og å gjøre noe innen "politi yrket" kan være lurt i mellomtiden fra du er ferdig med militæret til du er 21 år. Hvordan er dette ? Er dette noe du kan tjene på ang. opptak innen politi yrket ? Håper på noen fornuftige svar her. Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Å komme inn på politihøgskolen er i utgangspunktet veldig vanskelig og er fåtallet som kommer inn første gang dem søker. Av den grunn er all form for erfaring viktig. MP er selvfølgelig en meget god erfaring innen den retningen. Befalskole og befal som MP er også en mulighet. Foruten det så tror jeg også de setter pris på alsidighet i interesser og erfaring på politihøgskolen da en betjent skal være omgjengelig og folkelig uten at jeg kan garantere dette på noen som helst måte. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Min løytnant i militæret fortalte at hans samboer søkte politihøgskole etter å ha vært MP-befal, og opplevde at dette trakk i negativ retning. Det pga at man som MP bruker våpenet aktivt for å holde makt og orden, mens vanlig politi må bruke våpen minst mulig. Personlig tror jeg nå et års tjeneste i MP teller positivt, men skulle bare nevne det Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2007 Ok. Takker for hjelp. Har noen av dere noe erfaring fra opptak til politihøgskolen ? Er det vanskeligt og er det noe som kreves mye av deg ? Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Det pga at man som MP bruker våpenet aktivt for å holde makt og orden, mens vanlig politi må bruke våpen minst mulig. 9046700[/snapback] Syns dette hørtes meget rart ut. Har ikke opplevd eller hørt om at MP bruker våpenet aktivt på noen som helst måte, foruten skytetrening på lik linje med alle andre militære. Når jeg tenker meg om er utenlandstjeneste så og si eneste gang jeg har sett MP bære våpen synlig. Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 12. juli 2007 Del Skrevet 12. juli 2007 Det pga at man som MP bruker våpenet aktivt for å holde makt og orden, mens vanlig politi må bruke våpen minst mulig. 9046700[/snapback] Syns dette hørtes meget rart ut. Har ikke opplevd eller hørt om at MP bruker våpenet aktivt på noen som helst måte, foruten skytetrening på lik linje med alle andre militære. Når jeg tenker meg om er utenlandstjeneste så og si eneste gang jeg har sett MP bære våpen synlig. 9058270[/snapback] Under min tid i militæret hadde MP alltid på seg våpen under øvelser. Uten å kunne forankre det i noe mer enn hva løytnanten min sa til meg, så tror jeg MP lærer å bruke våpenet langt mer aktivt enn vanlig politi. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Har selv vært MP og skjønner ikke helt hva som menes med at MP lærer å bruke våpen mer aktivt. Spørs litt man mener med våpen.. Mener man skytevåpen, brukes det svært lite, selv har jeg vært på skytebanen 3 ganger.. MP får opplæring i bruk av batong, men dette brukte ikke vi under patrulering, men vet andre bruker det. (Men det gjør også politiet) Ellers er det ikke noe opplæring i bruk av våpen. Av de jeg gikk sammen med vet jeg om 5 som kom inn på politihøgskolen.. Kan aldri tenke meg at MP trekker ned, heller opp. Og MP-befal trekker nok enda litt opp. (Selv om min sersjant søkte flere ganger uten å komme inn...) Men hvis du uansett blir kalt inn til tjeneste, må vel MP vær et fornuftig valg.. (ønske) Uansett er det vrient å komme inn, men man kan klare det både med og uten MP i forsvaret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå