Gå til innhold

Førstegangs bruker av speilrefleks


Anbefalte innlegg

Det er i alle fall ingen grunn til at en nybegynner ikke skal begynne med et litt bedre kamera enn entry-level, hvis han ønsker det. Det jeg har i mot er at nybegynnere tar totalt vann over hodet, og kjøper D200 eller 5D som sitt første kamera. Det skjer heldigvis sjelden.

Jeg har altså ingenting i mot at en nybegynnere starter litt høyere på stigen, for da vil ønsket om å oppgradere ikke bli så voldsomt som vi har merket her av og til. Jeg har jo mange ganger forsvart D40 som beste alternativ for både nybegynnere og mer erfarne fotografer på budsjett. Jeg vil likevel protestere mot at denne debatten tåkelegges og forvrenges med at det hevdes at 18-55 har de samme optiske egenskapene som 18-70 har, når mtf-målingene viser noe helt annet, nemlig at kantskarpheten er veldig mye dårligere. De som har lang erfaring med SLR (ikke nødvendigvis, men gjerne pre dSLR) vet at det er ofte ikke så stor forskjell på skarpheten i midten på rimelige og dyre objektiver. Det er jo i kantene man ser den store forskjellen, samt på åpen blender.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg prøvd å ta bilder med D40, men det som slo meg da jeg holdt i et D40 var at huset var meget lite. Faktisk for lite til at du får et godt grep. Det samme gjaldt canon 400d.

 

Jeg ville sett etter et brukt D70. De koster ikke særlig mye på bruktmarkedet lenger, men er fortsatt et meget bra kamera!

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg prøvd å ta bilder med D40, men det som slo meg da jeg holdt i et D40 var at huset var meget lite. Faktisk for lite til at du får et godt grep. Det samme gjaldt canon 400d.

 

Jeg ville sett etter et brukt D70. De koster ikke særlig mye på bruktmarkedet lenger, men er fortsatt et meget bra kamera!

9060779[/snapback]

 

du må ha fryyyyyktelig store hender! :O

Lenke til kommentar

Skulle jeg gå fra D70 til D40 ville 2/3 deler av mine objektiver kun brukes med manuell fokus. En slik overgang er selvfølgelig helt hypotetisk!

 

Det jeg vil frem til er at mye kanonbra optikk faller utenom ved valg av D40. Hvis man derimot greier seg med kitzoomen plus evt. et av de nye telezoomene med AF-S er D40 også et godt valg.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg prøvd å ta bilder med D40, men det som slo meg da jeg holdt i et D40 var at huset var meget lite. Faktisk for lite til at du får et godt grep. Det samme gjaldt canon 400d.

 

Jeg ville sett etter et brukt D70. De koster ikke særlig mye på bruktmarkedet lenger, men er fortsatt et meget bra kamera!

9060779[/snapback]

 

du må ha fryyyyyktelig store hender! :O

9061199[/snapback]

 

he he, tvert imot! Føler det blir noe kronglete å holde i. Men det er mulig det kommer av at jeg er vant med batterigrep.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...