Gå til innhold

Førstegangs bruker av speilrefleks


Anbefalte innlegg

Jeg er helt blank på digitale speilrefleks kameraer og trenger derfor noe hjelp.

 

Skal gå til anskaffelse av ett kamera, i prisklassen 4-6.000 kr, men sliter litt med å finne ett som passe meg og mine behov.

Som jeg sa, så er jeg helt nybegynner på dette feltet. Har kun hatt noen vanlige digitalkameraer før.

 

Ser Canon har to populære kameraer i min nevnte prisklasse. Nikon og har noen.

 

Men hva er best for en nybegynner som meg?

 

På forhånd takk

Frozone

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kanskje sett etter et brukt Nikon D70s. Har fokusmotor i motsetning til D40/D40x og har et bra kit-objektiv. Canon 350D/400D er også gode kamera, men det er mange som ikke liker grepet. Kit-objektivet er heller ikke det beste.

Olympus E-410 er også innenfor budsjett. Husk og kjøp minnekort og snutebag. Av minnekort vil jeg anbefale Sandisk, som leverer veldig gode minnekort.

 

Lykke til med valget! :)

 

EDIT: Skriveleif

Endret av jhdjupvik
Lenke til kommentar

Alle alternativene er gode valg. Et spørsmål du må stille deg selv er i hvor stor grad du ønsker noen av egenskapene til kompaktkameraene du ønsker at din nye slr skal ha, eller om du ønsker å gå "hardcore", dvs gi avkall på funksjoner som antishake og bruk av skjermen som søker.

Mange av oss, spesielt de eldre, ønsker helst å gå hardcore, med mulig unntak av antishake, mens andre blir skuffet over at et slr ikke tilbyr de samme funksjonene som et kompaktkamera. Inntil nylig hadde ingen slr muligheten for å bruke skjermen som søker, som et par av dagens modeller kan. Mange har også blitt skuffet over den snevre dybdeskarpheten i en vanlig slr, men de samme modellene som tilbyr bruk av skjermen som søker har også en dybdeskarphet som ligner mer på den som kompaktkameraer har.

Antishake ønsker vi egentlig alle å ha, mens der deler merkene seg i to leirer: de som tilbyr det som en del av kamerahuset, og de som har det innebygt i enkelte objektiver i steden.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg ville kanskje sett etter et brukt Nikon D70s. Har fokusmotor i motsetning til D40/D40x og har et bra kit-objektiv.

9046122[/snapback]

Med andre ord har ikke D40(x) et bra kit-objektiv? I call BS! Min påstand er at kit-objektivet på D40(x) er minst like bra som det som følger med D70s. I tillegg er det mye mindre og lettere, og derfor en fryd å bruke.

 

Nikon D40 med kit-objektiv er lite og hendig å ha med seg - med godt grep! - noe som betyr at du blir å ta med deg kameraet mye oftere enn hvis du kjøper noe større.

 

Man får også Canon 350D til under 4500 kr nå, som er et godt kjøp - men sjekk at du liker grepet!

Lenke til kommentar
Min påstand er at kit-objektivet på D40(x) er minst like bra som det som følger med D70s. I tillegg er det mye mindre og lettere, og derfor en fryd å bruke.

9050232[/snapback]

En påstand som er så til de grader på tvers av det som er allment akseptert bør du kanskje forsøke å dokumentere litt? Og vær så snill ikke å komme trekkende med Ken Rockwells synsing.

 

Vel er Nikons 18-55 bedre enn enkelte av konkurrentene, og nokså skarp på de fleste brennvidder og blendere, men sammenlignet med 18-70 faller den gjennom på nær sagt alle områder. Det fremgår tydelig i objektive tester som de hos Photozone.de, og er også gjennomgående det de som bytter fra 18-55 til 18-70 har sagt.

 

Det eneste untaket må være om man foretrekker lett og billig plast fremfor et mellomklasseobjektiv.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det blir helt absurd å påstå at noen av kitobjektivene som leveres med noen av de rimelige dSLR-modellene på markedet i dag kan måle seg med et kvalitetsobjektiv som 18-70. Det koster tross alt tre ganger så mye, og er en glimrende oppgradering for en D40, hvis også 18-70 er AF-S. Det får da være måte på å forsvare sine egne valg, for jeg regner med at du har D40 når du skriver slik. Du er vel klar over at 18-70 er nesten like dyr som et komplett D40-kit, når du trekker fra verdien av SB-400 fra flashback-kampanjen.

Lenke til kommentar
hmm... tror det blir vanskelig å bruke autofokusen på 18-70mm-en på en d40x, da den mangler innebygd motor slik som "broren" d40.

9051909[/snapback]

Takk for oppklaring. Da har ikke 18-70 AF-S. Det er synd, siden det er så nytt, og er såpass optisk bra. Det finnes dog andre alternativer med AF-S eller HSM. På den andre siden er kitzoomen til D40 såpass bra at man ikke har problemer med å overleve med den som normalzoom frem til det blir et enda bedre utvalg i slike objektiver. Ingen hevder nemlig at det er en dårlig zoom, og jeg ville i alle fall ha vært lykkelig med det objektivet.

Lenke til kommentar
Er jeg på bærtur nå, eller snakke vi om samme objetivet som også finnes som kit på D80? I så fall er den fulle betegnelsen på det objektivet Nikon AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5G, og skulle vel fungere fint på et D40...

 

http://www.europe-nikon.com/product/en_GB/...3/overview.html

9052001[/snapback]

Da er jo saken biff: 18-70 AF-S er en glimrende oppgradering for D40-brukere som ønsker et skarpt objektiv med lengre brennvidde enn den originale kitzoomen.

Lenke til kommentar

Dere som er negative til kit-linsen til D40(x) - har dere erfaring med 18-55mm som fulgte med Nikon D50, eller har dere faktisk prøvd den oppgraderte 18-55mm som kun er å få kjøpt i kitet til Nikon D40(x)?

 

Jeg har selv prøvd både kitlinsa til Nikon D70s og Nikon D40, og selv om byggekvaliteten på 18-70mm er mye bedre så er bildekvaliteten fult på høyde på mine eksemplar.

 

Og siden 18-55mm er både mindre og lettere, så burde saken være biff - å "oppgradere" fra kit-linsa i D40(x) pakken til 18-70mm er bortkastede penger :)

Lenke til kommentar

Det er da ingen som er negative til den zoomen. Det er merkelig at du føler vi er negative til det objektivet. Virkeligheten er den stikk motsatte. Kitzoomen til D40 får nesten bare skryt her på forumet, så jeg skjønner ikke hvor du får det fra. Det betyr ikke at vi ikke synes det finnes enda bedre objektiver, og 18-70 er et av dem.

Det virker som om du er så forelsket i ditt kamera at du tar anstøt av enhvert lille kritikk som kommer mot det. Våkn opp litt, ingen av oss har helt perfekt utstyr. Det finnes altid noe som er bedre, og det gjelder også ditt kamera med objektiv. Du skriver selv at byggkvaliteten er mye bedre på den lengre zoomen. Du kan heller ikke nekte for at spennvidden i zoomen er større. At det ikke er skarpere er fullt mulig, så der kan noen (jeg) ha tatt munnen full, men har du virkelig testet dem skikkelig opp mot hverandre, siden du hevder at den er helt på høyden med 18-70. Det er mulig at det stemmer, men det finnes andre kvaliteter enn skarphet. Blenderkonfigurasjonen har mye å si for bokeh-kvaliteten. Jeg aner ikke hvordan de to zoomene er utstyrt med antall blenderlameller, men det er sannsynlig at 18-70 har flere, siden den er dyrere. Er det noe du har tatt med i din sammenligning?

Vi ønsker ikke på noen måte å disse din kitzoom, og ingen har vært negative til den. Vi er bare enda mer positiver til 18-70, og er det så rart da, selv om de skulle være like skarpe begge to?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å se noen vesentlig forskjell på Nikons publiserte MTF-grafer for 18-55 og 18-55II. Derimoter det tydelig forskjell mellom 18-55 II og 18-70 ut mot kantene.

 

Uansett er det ingen tvil om at Nikons 18-55 er ganske skarp og fin til billigobjektiv å være - det vesentligste ankepunktet jeg har sett mot 18-55 er betydelig mer KA enn storebroren (og f.eks Canon 18-55) (på photozone.de). Fargegjengivelse, kontrast og bokeh for 18-55 kan jeg ikke uttale meg om, men både 18-70 og 18-55 er utstyrt med 7 avrundede blenderlameller.

Lenke til kommentar
Det virker som om du er så forelsket i ditt kamera at du tar anstøt av enhvert lille kritikk som kommer mot det. Våkn opp litt, ingen av oss har helt perfekt utstyr. Det finnes altid noe som er bedre, og det gjelder også ditt kamera med objektiv.

 

Det er kanskje på tide å lese over trådstarters ønsker før du kommer med flåsete kritikk av mine kamerapreferanser? Etter å ha prøvd Canon EOS 350D over lengre tid, og eid både Sony A100 og Nikon D40 - så kan jo du tippe hvilket kamera jeg foretrekker.

 

Hele poenget er at man ikke velger ett kamera, men man kjøper seg inn i et kamerasystem. Derfor bør valg av hus være helt uvesentlig. Liker du å holde i det og knipse med det - og systemet tilbyr deg de objektivene du vil ha - kjør på!

 

Å anbefale Nikon D70s for en nybegynner når man får tak i Nikon D40 med SB400 blitz til en slikk og ingenting, er etter min mening bare tull. Spesielt hvis argumentet er at kit-linsa til D70s er så mye bedre, derav mine kommentarer over. Hvis trådstarter blir superfotograf vil h*n uansett bytte hus og kjøpe bedre objektiver, så hva er poenget?

Endret av Linuxguru
Lenke til kommentar
Å anbefale Nikon D70s for en nybegynner når man får tak i Nikon D40 med SB400 blitz til en slikk og ingenting, er etter min mening bare tull. Spesielt hvis argumentet er at kit-linsa til D70s er så mye bedre, derav mine kommentarer over. Hvis trådstarter blir superfotograf vil h*n uansett bytte hus og kjøpe bedre objektiver, så hva er poenget?

 

D70s er faktisk et veldig bra kamera, spør Anew. Han har mye erfaring med D70s.

Om trådstarter har store hender, tror jeg D70s hadde passet veldig bra.

Om han har mindre hender, tror jeg 350D/400D er et alternativ.

Du kan også gjøre som Linuxguru sier, og vurdere D40, som jeg ikke har så mye erfaring med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...