Gå til innhold

Har noen ett program for å lage basskasser?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SketchUp funker fint til det formålet. Tungvint å lære, men det har veldig mange gode måter å få frem ting på.

Og om det er er prat om en vanlig basskassse uten former eller noe:

Areal = lengde * bredde

Volum = areal * høyde

Volumet=hvor mye vann en kasse kan romme (i liter)

Dette var noe jeg tenkte på nå. Er ikke sikkert det er riktig, dog.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hylo!

Hvis du skal måle for mye en kasse skal romme i liter, så må du sørge for at han måler i desimeter(10 centimeter). For 1dm*1dm*1dm=1 liter! Bare for at det ikke skal bli noe komplikasjoner! Bare post tilbake om det skulle være noen uklarheter her også!

Kyss og elsk!

Lenke til kommentar

Hepp!

Eg har/hadde eit program der du skulle plotte inn alle data på elementet og fikk ut igjen tegningar av den optimale kassa for respektive element. Skal prøve å finne ut kva det var for deg, men akkurat treng eg nok å komme meg til sengs. =P

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bare ikke gjør samme feil som mange andre og tro at slike programmer gir deg noe fasitsvar. Du som bruker må vite hva slags respons og kurver du vil ha ut i andre enden, programmet regner bare ut hva slags volum, tuning osv. som må til for å få det til. Programmet "vet" aldri noe mer enn du plotter inn, og om du bare taster inn T/S-parametre, trykker "calculate" og bygger kassen som blir foreslått vet programmet fremdeles ikke om det var den frekvensresponsen du var ute etter.

På samme måte som at du ikke automatisk blir noen god forfatter bare av å skrive romaner i Word ;)

Lenke til kommentar

Når det gjeld basskasse, så har vel kasseforma ikkje så mykje å seie uansett fordi bølgelengda blir lenger enn nokon av dimensjonane på kassa. Å gjere litt tiltak for å dempe resonans derimot kan det vere lurt å stive godt av og å ha ein skråvegg. (Eg fann forresten ikkje att programmet, men det burde vel vere mogeleg å finne sjølv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...