Devil123 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 (endret) vet noen om en god "Box calculator"? Endret 12. juli 2007 av Devil123 Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 SketchUp er vel flittig brukt av hobbykassemakere både når det gjelder casemodding og høyttalermekking Lenke til kommentar
hylo Skrevet 14. juli 2007 Del Skrevet 14. juli 2007 SketchUp funker fint til det formålet. Tungvint å lære, men det har veldig mange gode måter å få frem ting på. Og om det er er prat om en vanlig basskassse uten former eller noe: Areal = lengde * bredde Volum = areal * høyde Volumet=hvor mye vann en kasse kan romme (i liter) Dette var noe jeg tenkte på nå. Er ikke sikkert det er riktig, dog. Lenke til kommentar
pervetle Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Hylo! Hvis du skal måle for mye en kasse skal romme i liter, så må du sørge for at han måler i desimeter(10 centimeter). For 1dm*1dm*1dm=1 liter! Bare for at det ikke skal bli noe komplikasjoner! Bare post tilbake om det skulle være noen uklarheter her også! Kyss og elsk! Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Hepp! Eg har/hadde eit program der du skulle plotte inn alle data på elementet og fikk ut igjen tegningar av den optimale kassa for respektive element. Skal prøve å finne ut kva det var for deg, men akkurat treng eg nok å komme meg til sengs. =P Lenke til kommentar
T homas Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Det er ikke ett program men siden kommer kanskje til nytte likevel. http://www.bcae1.com/spboxnew2.htm Lenke til kommentar
epifant Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Bare ikke gjør samme feil som mange andre og tro at slike programmer gir deg noe fasitsvar. Du som bruker må vite hva slags respons og kurver du vil ha ut i andre enden, programmet regner bare ut hva slags volum, tuning osv. som må til for å få det til. Programmet "vet" aldri noe mer enn du plotter inn, og om du bare taster inn T/S-parametre, trykker "calculate" og bygger kassen som blir foreslått vet programmet fremdeles ikke om det var den frekvensresponsen du var ute etter. På samme måte som at du ikke automatisk blir noen god forfatter bare av å skrive romaner i Word Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Når det gjeld basskasse, så har vel kasseforma ikkje så mykje å seie uansett fordi bølgelengda blir lenger enn nokon av dimensjonane på kassa. Å gjere litt tiltak for å dempe resonans derimot kan det vere lurt å stive godt av og å ha ein skråvegg. (Eg fann forresten ikkje att programmet, men det burde vel vere mogeleg å finne sjølv.) Lenke til kommentar
epifant Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Flexunits-simulatoren er veldig grei å bruke. Og HUSK å sjekke "cone excursion" på forslagene, det hjelper lite å ha en lekker frekvenskurve om du bunner elementet for ingenting... Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=winisd må nesten ha et detaljert datablad for elementene... Lenke til kommentar
epifant Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Problemet med WinISD er at man ikke får opp graf for membranutsving. Heller ikke groupdelay såvidt jeg husker? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 Group delay får man... Er ikke noe avanserte greier, det er jo tross alt gratis. Men det funker vel ok for noen, meg inkludert... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå