Ghostrider Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Jeg har et hjemmenettverk, og i den forbindelse lurer jeg paa hvor langt MAC-adressen min vises? Jeg har en router satt opp, med 2 pc'er tilknyttet. Er det i det hele tatt mulig aa lese MAC-adressen paa en av disse pc'ene utenfra? I tillegg lurer jeg paa hvordan man kan sette opp to forskjellige nettverkstilkoblinger, med 2 forskjellige hostnames og IP adresser, under Windows XP. Mener aa ha hoert at det skal la seg gjoere, men jeg har ikke faatt det til enda :-? Maskinen skal brukes i to forskjellige nettverk... Haaper noen har en pekepinn Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 MAC adressen din vil ikke passere routeren din. En Router er en lag 3 enhet i OSI modellen, noe som vil si at den kun jobber med IP adresser. Når det gjelder switcher derimot så jobber de med MAC adresser, så der vil den kunne lesest av på andre siden. Det andre spørsmålet kan jeg desverre ikke svare på. Bruker ikke XP Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Trur du må lage 2 nettverkstilkoblinger og kjøre disse samdigig. Dette gjør du på andre maskiner. MAC adressen kan vel bare leses lokalt i nettverket og utenfor routeren må du bruke TCP/IP eller en annen routbar protokoll.Har ikke så mye peil på dette, men trur det er slik. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 MAC adressen følger med overalt :-) Selv om en router er lag3, så ligger fortsatt mac adressen fra avsender med i pakken. Det er jo liksom det som er litt av poenget med osi modellen... Maskin Hjemme hos deg ---> switch hjemme hos deg ---> Router Hjemme hos deg (mac pakkes inn) ---> Router på andre siden av verden f.eks.(mac pakkes opp) ---> Switch(som da kan lese mac-adressa fordi routeren pakka den opp) ---> maskin... Hvis mac-adressen ikke fulgte med pakken, ville pakken stoppet i det den kom på andre siden, og switch'en skulle lese den... (Forklaringen er ikke fullstendig) Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hmmm Mac addressen vil vel ikke følge med hele veien. Det er kun addressen til den brukte protokollen evt. IP som følger med. Men på veien kan jo pakken være innom mange typer fysiske nett. en mac fra et ETHERNET er ikke mye verd på et token ring net f.eks. så det er nok bare MAC til neste "hop" som føger med. Hvis man går ut fra at hele Internet var basert på 802.3 så ville mac adressen bli byttet ut med ruterens adresse idet den ble flyttet over på et annet IF for å bli rutet videre. MAC adressen fra avsender vil ikke følge med hele veien, og det trenger den ikke heller. Den brukes kun fra punkt til punkt, mellom to rutere f.eks for å sende IP pakken videre til neste ruter. som da må pakke opp 802.3 pakken og lese ip pakken og så finne ut hvilket if den skal videre sendes på. Så pakker den denne IP pakken ned i en ny 802.3 pakke og sender den til neste ruter på veien. Analogien er at det første postkontoret (ruter) pakker ned den alerede pent inpakkede IP pakken i en standard eske for sitt system (evt 802.3) sender den så til neste postkontor som da tar IP pakken ut av 802.3 esken og ser på addresse feltet i IP pakken. Den avgjør så om den vet hvor neste postkotor på veien ligger, pakker den så ned i en pakke som passer for den ettappen ( Kan f.eks være Token Ring eller ISDN). Slik flyttes denne IP pakken helt frem til motaker, som så evt svarer på henvendelsen og da brues IP adressen for å avgjøre hvilken vei svaret tar i retur til orginal avsender. Måtte bare legge til at hvis MAC ble sent ut på internet hadde jo det å spore opp en stjålet maskin vært rimelig enkelt G. Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 i ipv4 vil ikke mac adressen synes når den passerer en router, i ipv6 derimot vil denne være pakket med i denne 128bit lange headeren Lenke til kommentar
viggo Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Prøv denne for å se hvor mye man kan finne ut om din egen maskin: (Velg "Test my shields !") https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2 Den skremte meg første gangen jeg prøvde den! Skaffet meg kjapt en firewall etter det! Lenke til kommentar
El Viking Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hvis du er redd for å vise MAC-adressen din til hele verden, bør du unngå å bruke alt som heter Windows og Office (Word, Excel, etc...). Microsoft pleide nemlig før å legge MAC-adressen din inn i ALLE Office dokumenter, slik at man kunne trace hvilke maskiner dette dokumentet hadde vært innom (både den som lagde det, og de som leste det). Dette gjaldt spesielt i 98 og Office 97, men med den track-recorden Microsoft har, ville jeg ikke stolt for mye på at de har fjernet den nå....Var det noen som sa closed-source?.. Hvis du tror dette er gpp, ler her: http://lists.jammed.com/ISN/1999/05/0016.html Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hvis du er redd for å vise MAC-adressen din til hele verden, bør du unngå å bruke alt som heter Windows og Office (Word, Excel, etc...).Microsoft pleide nemlig før å legge MAC-adressen din inn i ALLE Office dokumenter, slik at man kunne trace hvilke maskiner dette dokumentet hadde vært innom (både den som lagde det, og de som leste det). Dette gjaldt spesielt i 98 og Office 97, men med den track-recorden Microsoft har, ville jeg ikke stolt for mye på at de har fjernet den nå....Var det noen som sa closed-source?.. Hvis du tror dette er gpp, ler her:http://lists.jammed.com/ISN/1999/05/0016.html Samma F*** det, MAC adresser kan ikke traces tilbake om du ikke sitter lokalt uansett. Lenke til kommentar
Instigator Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hmmm Mac addressen vil vel ikke følge med hele veien. Det er kun addressen til den brukte protokollen evt. IP som følger med. Men på veien kan jo pakken være innom mange typer fysiske nett. en mac fra et ETHERNET er ikke mye verd på et token ring net f.eks. så det er nok bare MAC til neste "hop" som føger med. Hvis man går ut fra at hele Internet var basert på 802.3 så ville mac adressen bli byttet ut med ruterens adresse idet den ble flyttet over på et annet IF for å bli rutet videre. MAC adressen fra avsender vil ikke følge med hele veien, og det trenger den ikke heller. Den brukes kun fra punkt til punkt, mellom to rutere f.eks for å sende IP pakken videre til neste ruter. som da må pakke opp 802.3 pakken og lese ip pakken og så finne ut hvilket if den skal videre sendes på. Så pakker den denne IP pakken ned i en ny 802.3 pakke og sender den til neste ruter på veien. Analogien er at det første postkontoret (ruter) pakker ned den alerede pent inpakkede IP pakken i en standard eske for sitt system (evt 802.3) sender den så til neste postkontor som da tar IP pakken ut av 802.3 esken og ser på addresse feltet i IP pakken. Den avgjør så om den vet hvor neste postkotor på veien ligger, pakker den så ned i en pakke som passer for den ettappen ( Kan f.eks være Token Ring eller ISDN). Slik flyttes denne IP pakken helt frem til motaker, som så evt svarer på henvendelsen og da brues IP adressen for å avgjøre hvilken vei svaret tar i retur til orginal avsender. Måtte bare legge til at hvis MAC ble sent ut på internet hadde jo det å spore opp en stjålet maskin vært rimelig enkelt G. Ja, seff... Herregud, må ha hatt en blackout eller.no :-) Lenke til kommentar
Laka Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Skal data fra maskin A til B legges det med en header som inneholder MAC-adressen. Denne headeren legges til ved det fysiske laget, akkurat som at det blir lest ved det fysiske laget i maskin B. Lenke til kommentar
Corn Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Måtte bare legge til at hvis MAC ble sent ut på internet hadde jo det å spore opp en stjålet maskin vært rimelig enkelt Jeg har ikke peiling på hvordan alt dette fungerer, men MAC adressen blir sendt ut av _mange_ maskiner. Se bare på den Shields up siden som var linket til, sannsynelig så ser den din mac adresse.. Den ser min. Selv om vi visste at mac adresse xx-xx-x osv var stjålet hvordan skulle man da finne ut hvor den mac adressen befant seg? Be alle stor sider om å samle inn mac adresser for å samle opp i en etterlyst mac adresse database? Lenke til kommentar
Shrike Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Windows IP Configuration Host Name . . . . . . . . . . . . : shrike Primary Dns Suffix . . . . . . . : Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown IP Routing Enabled. . . . . . . . : Yes WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : Yes Ethernet adapter Local Area Connection: Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : Intel® PRO/100 S Server Adapter Physical Address. . . . . . . . . : 00-02-B3-9D-11-52 Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes IP Address. . . . . . . . . . . . : 10.0.0.3 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 10.0.0.1 DHCP Server . . . . . . . . . . . : 10.0.0.1 DNS Servers . . . . . . . . . . . : 217.13.7.136 217.13.4.21 Lease Obtained. . . . . . . . . . : 10. januar 2003 01:09:19 Lease Expires . . . . . . . . . . : 10. januar 2003 13:09:19 C:Documents and SettingsShrike>ipconfig /all Windows IP Configuration Host Name . . . . . . . . . . . . : shrike Primary Dns Suffix . . . . . . . : Node Type . . . . . . . . . . . . : Broadcast IP Routing Enabled. . . . . . . . : Yes WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : Yes Ethernet adapter Local Area Connection: Connection-specific DNS Suffix . : Description . . . . . . . . . . . : Intel® PRO/100 S Server Adapter Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-07 Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes IP Address. . . . . . . . . . . . : 0.0.0.0 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 0.0.0.0 Default Gateway . . . . . . . . . : DHCP Server . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255 Hjelper lite å "spore opp" en MAC adresse, da den lett kan byttes Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Måtte bare legge til at hvis MAC ble sent ut på internet hadde jo det å spore opp en stjålet maskin vært rimelig enkelt Jeg har ikke peiling på hvordan alt dette fungerer, men MAC adressen blir sendt ut av _mange_ maskiner. Se bare på den Shields up siden som var linket til, sannsynelig så ser den din mac adresse.. Den ser min. Selv om vi visste at mac adresse xx-xx-x osv var stjålet hvordan skulle man da finne ut hvor den mac adressen befant seg? Be alle stor sider om å samle inn mac adresser for å samle opp i en etterlyst mac adresse database? Fordi MAC da evt. ligg pakket inne i en IP pakke så vil man jo ha IP adressen. Da sender man bare en mail til ISP'en evt. får Onkel Politi til å gjøre det med. får da opplyst vilken kunde som hadde den IP'en i det gitte tidspunkt..... Nå stemmer det jo forsåvidt at de fleste nyere kort. spessielt server kort, kan sette MAC manuelt. Men det er vel helst i forbindelse med å bundle kort til en "redundant array" ??( Hvis det ene kortet feiler så vil kort nr to ta over)?? Vet at de fleste Trådløse kort har mulighet for å sette MAC. Men de fleste kort har MAC "brent" inn i brikkesettet. Skulle man klare å sette opp to masnkiner med samme MAC har man et nettverk som ikke virker helt etter planen Lenke til kommentar
WooooHa ! Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Skal data fra maskin A til B legges det med en header som inneholder MAC-adressen. Denne headeren legges til ved det fysiske laget, akkurat som at det blir lest ved det fysiske laget i maskin B. IPv4 header'en har ikke noe felt for MAC addresse. Denne blir som nevnt over ikke med forbi en router. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå