Gå til innhold

Hva er forskjellen på Nikon D80 vs. D200?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg snakker om tråden som moestue linket til.

å oppgradere fra D80 til D200 er det veldig lite vits i fremfor f.eks. å legge penger i mer optikk, men når du skal ha ett helt nytt kamerahus uansett, så mener jeg det er andre boller.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er F80 ganske sammenlignbart med D70, slik at D80 er et lite steg opp ifht. din fars gamle kamera. (bla. bedre autofokus)

Det er praktisk talt ingen forskjell mellom D80 og D200 når det gjelder potensiell bildekvalitet. Jeg skriver potensiell, fordi ulik signalbehandling i kameraet betyr at D80 leverer mer "ferdige" bilder ut av kameraet enn D200. Råfiler fra de to kameraene vil ha omtrent samme potensiale. D200 bittelitt større om man bruker ukomprimert raw.

Den betydelige forskjellen mellom D80 og D200 ligger i målgruppene - D80 er beregnet fra nybegynner til avansert amatør, mens D200 er ganske nybegynnerfiendtlig, og egner seg for avanserte amatører og oppover. D200 har eksempelvis ikke "motivprogrammer" (idiotprogram for "portrett", "sport" osv. - tror ikke F80 har dette heller). Til gjengjeld er D200 bygd slik at du, når du er kjent med kameraet, raskt kan betjene de viktigste funksjoner med én hånd og søkeren foran øyet. D80 er litt mer klønete å betjene. Selvsagt kan også seriebildehastighet og bufferdybde ha en betydning - D200 tar 5 bilder i sekundet med serier på opptil 22 råformatbilder (jpeg vet jeg ikke, men det er mye mer), mens D80 begrenser seg til 3 bilder i sekundet med serier på maksimalt 6 bilder. En sjelden gang i blant betyr det noe.

D200 er også stort og tungt sammenlignet med D80, fordi det er kraftigere bygget og kan være med ut under tøffere forhold enn D80.

Det kan mao. se ut som om det er ganske mye som skiller D80 og D200, men det er ikke ting som betyr noe for den jevne amatør. D200 er et kamera man velger når man vet man trenger det.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
For min del er superlett tilgjengelighet av mirror lockup funksjonen mer enn nok til å rettferdiggjøre min oppgradering fra D70 :p

9043618[/snapback]

Det viser hvor forskjellige man er. For meg er det så uvesentlig at jeg ikke tenkte på det en gang... :roll:

For de som ikke vet det, så har D80 altså ikke speillås i vanlig forstand - den har i stedet en funksjon for forsinket lukker, som er ment å gjøre samme nytten.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Det er vel det D200 også gjør, lukkeren utløses iallefall etter 30 sekunder (om jeg ikke holder inne utløser (uvisst)).

edit: veeel, det var vel også 10 mpix extra, større hus, værtettning og ikke minst perverst bra søker (i forhold til d70) i tillegg som trakk meg mot D200 :p

edit: Altså, jeg har fått meg en spesiallaget D200 versjon med 16.2 Mpix.

Evt. var det en skriveleif og jeg mente 4Mpix extra (10 totalt)

Døm selv :cool:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

D80 opplever jeg forøvrig som et steg ned ifht. D70 når det gjelder robusthet - for meg var det av avgjørende betydning da jeg valgte D200. Jeg er nærmest av prinsipp ikke forsiktig med utstyret mitt. Så langt har D70'en min tålt helt utrolige ting (dynket i sne, saltvann og spy samt fall fra over én meter på betong) og produserer fortsatt strålende bilder.

Lenke til kommentar
Merk at det gjelder en oppgradering FRA d80 til D200, ikke ett komplett nytt kjøp. Det blir noe helt annet enn de argumenter som er fremlagt der.

her har du forskjellene:

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...n_d200&show=all

9043400[/snapback]

Jaja, men trådstarter lurer på forskjellene på D80 og D200, og i tråden jeg linket til står det flere sider om dette. Er verdt å ta en titt hvertfall.

Endret av moestue
Lenke til kommentar

Anew: At du bevisst utsetter kamera for saltvann og snø kan jeg forstå, det gjør jeg med min 20D også, selv om jeg ikke vil si at jeg behandler det røft med hensikt, men spy? Er du bulimiker med en pervers glede i å dokumentere matens gang opp fra magesekken? :wow:

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke D80'en har high speed flash sync slik D200 har.

Jeg har brukt dette en del; fint å kunne booste bilder ute med blitz (det funker ikke med den interne - du må ha SB-800 - funker kanskje med SB-600 og) selv når det er rimelig lyst.

Dette gir deg også mulighet til å kjøre stor blender kombinert med blitz (altså for å lette skygger i dagslys) selv når det er lyst ute - å ta portretter o.l. med liten blender for å kunne få med seg fordelen blitzen gir er jo ikke noe særlig...

Edit: En titt på noen bryllupsbilder jeg tok nylig viser at blender 2.8 og lukker 1/1000 er den kjappeste kombinasjonen jeg hittil har brukt high speed flash sync til. Og det funker fint :)

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke D80'en har high speed flash sync slik D200 har.

9045086[/snapback]

Jeg er ganske sikker på at også D80 har FP sync.

Edit: brukte forøvrig FP sync i bryllup selv i helgen, og ved lukkertider på 1/1600 og kortere er effekten nokså begrenset syns jeg, men jeg har ikke opparbeidet så mye erfaring med FP sync ennå.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at også D80 har FP sync.

9045146[/snapback]

Aha - jeg støtter meg nok til diskusjoner/spekulasjoner som var rett før D80'en kom - må ærlig innrømme at jeg ikke har sjekket selv :) Det er uansett en fantastisk hjelp hvis man tar bilder (av mennesker) på dagtid.

Jeg vil tro at når man passerer 1/1000 så er nok effekten begrenset ja. Men et lite ekstra boost (jeg bruker det primært som fill-flash på -2/3 styrke) hjelper mye og gir ekstra futt i mange bilder.

Endret av TheCooler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...