Milktea Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Jeg formaterte nylig en venns maskin og innstallerte Windows XP Home. Etter å ha lett meg frem til drivere for komponentene ville ikke lyden virke skikkelig. Jeg så videre etter drivere for lydkortet, Realtek ALC650 (intregrert i hovedkortet), innstallerte disse, og ifølge Windows skulle det hele virke knirkefritt. Likevel fikk jeg ingen lyd på høytalerene. Jeg skjekket lydinnstillingene i systemet, og fant ut at til tross for at Windows indentifiserer lydkortet nettopp som et lydkortet. Under egenskaper for lydkortet oppgir systemet lyd-, mikser- og MIDI-enheter, men til tross for dette vil ikke Windows la meg velge å ta i bruk enheten. Under lydinnstillingene oppgir den "Ingen lydenhet", og jeg har heller ingen mulighet for å velge standardenhet for systemet. Siden det ikke virket prøvde jeg andre drivere, men etter å ha funnet og testet to andre orket jeg ikke mer. I frustrasjon åpnet jeg foobar2000 og så på innstillingene. Dette elskbare programmet ga meg muligheten til å velge "output device" og der fant jeg jammen "Realtek AC97 Audio". Og lyd fikk jeg. Siden driverene tydeligvis er riktige (selv Windows medgir at de er kompatible) og lydkortet, tross alt, klarer å gi lyd fra seg, lurer jeg på hvordan jeg også kan få Windows til å godta lydkortet mitt. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 stasjonær pc? med asus hovedkort? Lenke til kommentar
Milktea Skrevet 10. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juli 2007 Nei, hovedkortet er av modellen MSI MS-6716. Dette sier jo sitt om kvaliteten, men lyden skal visstnok ha virket før formateringen. Stasjonær maskin, ja. Chipsettet er av typen VIA V-Link, om det hjelper. Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Har du prøvd å reinstallere driveren (kan være noe trøbbel med de selv om windows mener dem er ok) Lenke til kommentar
Milktea Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2007 Jeg har prøvd å reinnstallere driveren et par ganger, men det har ikke hjulpet noe. Fant også ut at foobar2000 (musikkavspillingsprogrammet jeg bruker) ikke klarer å finne lydkortet straks jeg slår på datamaskinen. Får at den skal finne det må jeg deaktivere og deretter aktivere kortet igjen. Skjønner stadig mindre av dette. Hele problemet virker merkelig. Håper det finnes en værbitt Win32-bruker som kan fortelle meg hva som er galt! Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 13. juli 2007 Del Skrevet 13. juli 2007 Står det noe i loggene fra maskinen?, start - kjør - eventvwr.msc Lenke til kommentar
Milktea Skrevet 15. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2007 Problemet løste seg endelig. Fant ut at systemtjenesten Windows Audio var blitt slått av. Jeg slo den på, og Windows meldte fra om at den hadde funnet ny maskinvare som ikke virket skikkelig. Etter å ha reinnstallert denne var en reboot alt som skulle til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå