Joakim87 Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hei for en stund siden kjøpte ejg en plextor 40x... men etter jeg nå nylig formaterte pcen bruker den ca 15 min på og brenne en 650 mb cd !!!! kan noen hjelpe meg?==? Lenke til kommentar
Pysj`n Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Hvilket brenneprogram bruker du? Kan jo være at du har valgt en annen hastighet enn 40X. Kan også hende at burnproof slår inn mange ganger, da vil det gå tregere. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 husk å aktivere dma...brenningen går tregere hvis denne ikke er aktivert............ (men 15 mins var kanskje litt lang tid) Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Har du de nyeste driverne til brenneren din? Plextor anbefaler å alltid kjøre med det nyeste av alt, inkl. brenneprogram! Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 9. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2003 Jeg har det nero som følgte med.. 5,0 tror jeg det er.... Hva er dma for noe??? ja burnproof slår inn i et sett.. hele tiden når jeg brenner en cd kommer det "buffer underrun averget 247 genger" eller det varierer fra gang til gang da men det er jo sinnsykt mye.... jeg brente på 40x Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 dma = Direct Memory Acces dette gjør at dataen du skal brenne blir flyttet 'direkte' fra hardisken til brenneren uten å gå gjennom prosessoren. Dette gjør det raskere og sikrere og brenne. du slipper dermed buffer underrun noe som igjen gir raskere brenning. du vil også slippe at maskinen hakker under brenning.....noe den iallefall har gjort når jeg har brendt uten dma... hvilkent os bruker du? Lenke til kommentar
Eclipsed Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Kanskje et litt n00b spørsmål men; er du sikker på at cd`ene tåler 40x da ? Prøv å oppgradere firmwaren på brennern din. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 plextor-brennerne skal sjekke hvor raskt platene er sertifisert for å brennes på....og den gjør riktige innstillinger i Nero ut fra dette. (iallefall på de versjonene jeg har brukt av Nero) Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 9. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2003 jeg har XP Ja seff støtter cdene 40x Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 10. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2003 Snufs.... jeg kan ikke finne "Direct Memory Acces" noe sted... noen som er flinke til og forklare??? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 Snufs.... jeg kan ikke finne "Direct Memory Acces" noe sted... noen som er flinke til og forklare??? Her er den siste versjonen av nero http://www.nero.com/en/index.html#root For å aktivere DMA må du inn på control panel-system-hardware-device manager- så finner du den som har med cd/dvd og etter på kan du og se om harddiskene dine er aktivert med DMA? Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 10. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2003 ok... jeg fant "primary IDE channel" og "Secondary IDE channel" jeg trykker propeties --} Advanced settings på "primary IDE channel" også i øverste feltet(Device 0) står det "transfer mode" - "DMA if available" Litt nedenfor er det et nytt felt (Device 1) og der står det også "transfer mode" - "DMA if available" Vis jeg trykker propeties --} Advanced settings på "Secondary IDE channel" står det "transfer mode" - "P10 only" i begge boksene( Device 0 og Device 1) Er dette riktig eller ikke??? er det noe jeg skal forandre på?? sorry den litt dårlige forklaringen men det var litt vansklig... hvis det er noe dere ikke skjønner så må dere bare spørre.. mvh Joakim T Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 ser ut som det er riktig med hensyn til dma iallefall... Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 11. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2003 ok.....har dere noen annen ide om hva som kan være feil???? begynner og bli veldig irriterende nå... mvh joakim Lenke til kommentar
RedScorpion Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Hørtes jo ut som DMA ikke var aktivert på enhetene som stod på secondary channel...når du er i device manager, så høyreklikk på den kanalen du har brenneren på (Primary IDE Channel eller Secondary IDE Channel) og velg "Uninstall". Hvis du ikke er sikker velger du den der "PIO mode" er på, evt begge. Deretter restarter du maskina, og XP vil finne og installere disse på nytt, samtidig som DMA vil slå seg på -husk å sjekke at "DMA if available" er satt på alle enhetene. Her hender det ofte at Plextor brenneren min slår seg over i PIO modus når den har forsøkt å lese en cd med feil på, og dette er eneste måten å få slått på DMA igjen -å bare velge fra "PIO Only" til "DMA if available" hjelper ikke. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Det er ikke riktig med hensyn til dma, pio er en annen sak som er når det ikke er dma, ellers må du passe på at kilden og brenneren ikke er på samme kabel for da går det tregere. Men det hadde vært fint om du kune svare på om det står i start-Zkontrollpanell->system->hardware->devicemanager->ide atapi kontroller->primary secondary avhengig av hvor brenneren sitter-> avanserte innstillinger Dma om mulig oppe og nede og under der du kan velge om du skal ha dma/pio hva det står der, hos meg står det Ultra DMA 2 på brenner og cdrom Lenke til kommentar
zemtex Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 hvis det fremdeles er noen tvil... DMA er ikke på...! Sjangsen for at brenneprogramvaren eller cd'ene er skyldige for at han får 247 buffer-underrun... er VELDIG usansynelig... Dette er ikke jettning, dette vet jeg fra erfaring. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Joakim87: Det hørest ut som du bruker PIO Only på cd brenneren din. Står brenner som master. Så kan du lese her http://www.microsoft.com/hwdev/tech/storag...age/IDE-DMA.asp Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 13. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2003 OK... jeg skjønnte ikke helt hvordan man skulle få den over til dma... ehh.. skulle jeg bare uninstalle hele shitten og så blir de instalert av windows igjen etter rs??? Lenke til kommentar
Cappo Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Hvis det ikke fungerer å bytte fra PIO Mode til DMA så oppdater firmwaren på brenneren. Da skal DMA komme på igjen automatisk etter reboot. Installer gjerne VIA 4in1 Hyperion også hvis du har VIA chipsett på hovedkortet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå