Gå til innhold

Død Over Spawning!


Anbefalte innlegg

Mange av oss husker kanskje Project IGI; Det norske skoleeksempelet på farene det medfører for gameplay når fiender spawner.

 

Man kunne gå inn i et hus, et ett-roms "hus" uten møbler -- for så å bli skutt i ryggen av de 4 soldatene som spawner i huset når man lukker døren.

 

Nok om det.

 

Det var for 5 år siden, og vel så det.

 

Trodde jeg...

Nå har disse umulighetene som spawning ofte medfører nådd X-Box360-en min...

 

Man blir skutt i ryggen av fiender som enkelt og greit ikke *kan* være der...

 

Jeg har spilt Counter-Strike i snart ti år, og har en god forståelse av hvor lang tid det tar å løpe en gitt distanse for fiender, uavhengig av spill.

 

I Rainbow Six: Vegas møtte jeg igjen disse magiske vesene som kan teleportere inn i verden...

 

Kombinert med Wizard's Eye: Evnen til å se seg selv utenfra og se rundt hjørner...

 

Så har vi for faen et fantasy-spill.

Teleportering og magiske formler for å lette hverdagen.

 

Og jeg trodde RB6: Vegas var et realistisk FPS; First Person Shooter spill -- ulikt Ghost Recon til XB360 som var TPS; Third Person Shooter.

(Når tredjeperson er et valgalternativ, så er spillet tredjeperson -- da tredjeperson har alle fordeler versus førsteperson, og følgelig er spillet ment for tredjeperson -- da det fungerer best.)

 

Men det er et tema for en annen gang -- Nå ble jeg i RB6: Vegas akkurat, for 1512 gang, skutt i siden av en Tango... som har løpt 100-meteren på tre sekunder -- eller har spawnet.

 

Jeg kan ikke forstå hva som er galt med å sette inn alle terroristene som "IDLE" med et felles ørlite "stå nesten stille" scripts?

 

Spesielt når det er sniper-rifler med i spillet.

 

Jeg kan telle på en hånd de gangene en fiende har spawnet langt nok borte til at det er mulig eller fornuftig å bruke 12x scope for å ta ham før han ser deg.

I singleplayer er de:

2 på togbanen, 1 til på den følgende togstasjonen.

Resten av alle fiendene i spillet ser ut til å spawne 10-50 meter fra deg.

(Med noen få hederlige unntak, som spawner uten å vite hvor du står. Men du kan ta disse med en pistol -- ingen vits å bruke sniper med 12x scope for å ta ut en terrorist som ikke hører en dør åpne seg.)

 

I LVU campus kan man ofte *se* en fiende bli slengt inn på brettet fra høyre til venstre helt i starten -- uten at døren han må ha kommet fra har åpnet seg.

 

Det er bare for jævlig.

Hadde spawningen vært begrenset, litt sporadisk og litt mer super-intelligent ville kanskje ikke 90% av alle mennesker som vet hva spawning er sett at fiender spawner.

 

Hva er problemet med spawning, sånn generelt?

1: Det virker ikke alltid. De fleste av oss har spillt Doom -- og vet hva som skjer når vi spiller på vanskligste vanskelighetsgrad: Fiendene dukker opp foran øynene dine.

De blir teleportert inn ved hjelp av magi eller teknologi.

Men de dukker opp fra løse luften, uansett.

Problemet med spawning, som finnes i mange "realistiske spill" er at spilleren ofte gjør noe uforutsett som ødelegger for spawningen, eller at spawningen gjør noe uforutsett som ødelegger for spilleren -- ofte i kombinasjon.

Slik som når en spiller klarer å unngå å spawne en gruppe på 5 fiender i et åpent rom -- for så å gå bakover og utløse spawningen, og rygge tilbake i rommet hvor det var klart for 2 sekunder siden, men hvor det nå er 5 fiender som har kommet gjennom betongveggene på mystisk vis.

 

2: Uforutsigbarhet.

Jeg har ofte gått rundt i terrorist-hunt i RB6: Vegas på Border Town med 16 fiender igjen. Fra startstedet bort til huset.

Fra huset, gjennom sidegaten ned til en sidegate som går til kapellet.

Fra sidegaten som går ned til kapellet til taket på kapellet.

Fra taket på kapellet ned til selve kapellet og hovedrommet og kjelleren.

Fra selve kapellet ut til hovedgaten og på alle sider av kapellet.

Fra hovedgaten opp til startstedet...

Ikke en eneste tango... og da har man sett hver eneste kvadratmeter av hele brettet; det finnes ikke en kubikktomme med plass hvor terroristene *kan* være.

Slikt gir en bitter smak i munnen.

Man vet at man må gå en "annen vei" for å få fiendene som du vet ikke er der til å teleportere inn fra Limbo...

Det er sinnsykt frustrerende å vite at fienden kan være absolutt hvor som helst, selv etter at du vet at fienden ikke er noe sted som helst.

Det skaper uforutsigbarhet.

Det er umulig å vite om rommet man akkurat var i er fylt med fiender eller om det er tomt.

Og når man i tyve minutter har gått rundt i et landskap for plutselig å bli beskutt -- så har man ingen forutsetning for å vite hvor man blir beskutt fra.

Blir man beskutt fra den tomme hovedgaten hvor det ikke var terrorister for 2 sekunder siden?

Blir man beskutt fra det tomme kapellet hvor det ikke var terrorister for 2 sekunder siden?

Blir man beskutt fra det tomme taket på huset hvor det ikke var terrorister for 2 sekunder siden?

Eller befinner fiendene seg i stikkveien hvor de ikke kan befinne seg -- siden du akkurat har klarert den?

Sist gang jeg spilte var det den siste:

Jeg ble skutt fra gaten jeg akkurat hadde klarert; det eneste stedet jeg var *helt* sikker på at det ikke *kunne* være terrorister -- selv med viten om at fiendene spawner.

 

3: Maktesløshet og mangel på realisme.

Spawning ødelegger realismen i spill.

Det tar ikke lang tid før spilleren lærer seg at det ikke finnes noe trygt sted, eller at det finnes steder hvor fiendene aldri kommer til.

Ikke alle spillere er pro-gamere -- og når man blir beskutt mens man lader rifla, fordi ti fiender har spawner på i serie og stormer inn i rommet du gjemmer deg i, med dødsforakt -- og den ellevte og tolvte stormer inn døra vel vitende om at ti av deres venner ble skutt der... og skyter deg...

Det føles meningsløst.

Kombinert med en annen lei tendens med mange moderne spill, og da spesielt RB6: Vegas -- en tendens som ved hjelp fra spawning blir til et anti-realistisk helvete -- er to-dørs løsningene hvert eneste rom i spillet er utsmykket med.

Ikke bare materialiserer fiender seg fra løse lufta: onde krefter har også skapt alle bygningene i påvente av at noen skal forsøke å stanse dem, hvorpå fiende-klon-fabrikken sender sine droner inn i alle rom fra to retninger i uendelighet.

Arkitekt-problemet er et kjent problem, og vi finner det i nesten alle spill skytespill, fra Call of Duty til Rainbow Six.

Huset til gamle Fru Olsen har to dører ut til terrassen og en dør inn til unge Fru Hansen sin toppleilighet -- som igjen har en dør ut til gaten og stige på terrassen -- og på terrassen er det for øvrig en stige opp til taket på kjøpesenteret -- i tillegg til at bunnleiligheten til Fru Hansen har en dør inn til kjøpesenterets toalett og en frontdør og en bakdør og tre dører fra soverommet, fra soverommet til stuen og fra soverommet og ut til boden og fra soverommet til badet -- badet som for øvrig har en egen utgansdør til stuen og en til gangen og et stort åpent vindu ut til bakgården -- som igjen har en port ut til fru Olsen sitt toalett, ut til fru Olsen sin hage og en stige til baksiden av taket til kjøpesenteret og et hull i gjerde mot baksiden av kjøpesenteret...

Og kjøpesenteret har en underjordisk forbindelse til et paramilitært anlegg -- nærmere bestemt to seperate korridorer fylt med kasser, med dører mellom korridorene hver tiende meter, med toalett med to dører hver femtiende meter, og vaskerom hver femtende -- samt en "hemmelig" dør inn til speil-døren på badet til fru Olsen.

Kombiner "logisk" arkitektur som dette med fiender som spawner av lyden av metall mot metall, men ikke av åpningen av en dør...

Så har du helvete.

 

Dette helvete finnes i så alt for mange spill i dag...

 

Nei -- Gi meg heller to smarte fiender som venter på meg enn tolv dumme som løper over meg.

Dersom jeg vil ha magi; tredjeperson -- eller teleportering og gjenoppliving av døde lagkamerater spiller jeg heller Neverwinter Nights 2 eller Shadowrun...

Og hvis jeg vil ha fiender som materialiserer seg ut fra løse lufta spiller jeg heller Doom -- hvor faktisk fiender teleporterer inn fra limbo rett foran øynene dine, og ikke forsøker å legge skjul på det ...

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...