Gå til innhold

Nye svindelforsøk på bruktmarkedet?

Anbefalte innlegg

Hvis man søker på "Nigeria" på hw.no sin interne søkefunksjon, finner man svindel og atter svindel. Hundretusenvis av folk har blitt forsøkt svindlet*, og det har etterhvert blitt en global sak av det, som den nigerianske regjeringen så tidlig som i 2004 lovet å gjøre noe med**. De seneste treffene på Hardware er artikler fra mai og august 2006. Nå virker det som om denne saken blusser opp på nytt igjen.

*) = http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/10/465870.html

**) = http://www.hardware.no/nyheter/programvare...vindelbrev/4037

En slektning prøver i disse dager å selge en PC fra bruktmarkedet her. Denne slektningen er ny på feltet, har ingen erfaring med slik svindel, og har mottatt en svært suspekt e-post. :hmm:

Jeg er på min side en gammel forumbruker som i denne svært spesielle sammenhengen har logget inn under nytt nick, ettersom jeg ikke har brukt forumet på en stund. Jeg ønsker å advare ærlige folk mot det som kan være en ny bølge av svindel rettet mot intetanende kjøpere og selgere i Norge.

Denne kjøperen ordlegger seg slik:

Hello,

My Name is Mark James from united kingdom, I am interested in your item so

please do let me know the total cost of the item,

Hoping to read from you fast.

Thanks

Dette var i og for seg ikke så ille, men litt senere kommer han tilbake og sier videre:

URGENT REPLY!!!

Hello Seller,

Thank you very much for the mail.Am interested in your item and am it urgent for my daughter.And am ready to make distantly offer on your item.I want you to get back to me with the total cost of this item including the shipping cost to Nigeria.I will be awaiting to hear from you soon.

Thanks

Dette får flere bjeller til å ringe for meg. :nei:

Hvis du har fått noen slike forespørsler, så for all del ikke send noe ennå. Det kan hende at det er en gammel svindelsak som har blusset opp. Norske og utenlandske aviser bør få vite om dette og informasjon om dette bør absolutt spres på flere forum som er tilknyttet bruktmarkeder. Foreløpig er bare Dagbladet tipset.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere får slutte å bry dere om følgende mailer ved salg:

Skrevet på engelsk

Skrevet av en som bor i utlandet

Sånn, da er det problemet løst :thumbup:

9042692[/snapback]

Det er utvilsomt mange som prøver å selge ting som aldri har hørt om noe slik svindel. Kanskje det er på tide at media bringer det opp på dagsordenen igjen. :yes:

Lenke til kommentar

Ja, det burde være mistenkelig for de fleste. Men det virker som at det er rundt et år siden saken var omdiskutert her på sidene, og det kan være på sin plass å gi en ny advarsel nå i disse sommertider, da mange folk har tid til å sette seg ned foran (den støvete) PC'n sin og skrive en annonse eller to.

Lenke til kommentar
At det ikkje blri brukt navn men "hello Seller" og det blir berre referert som "Item" om salgsgjenstanden burde også få alarmen til å gå av.

9042828[/snapback]

Jackpot! :thumbup:

Men det er ikke alle som vet at det går an å lage automatiske script og pøse ut masse e-poster til vilkårlige adresser (og deretter håpe på napp). Spesielt nye, uerfarne brukere er utsatt!

Lenke til kommentar

Ja, dette er definitivt et nytt eksempel på "Nigeria-svindlere", som dessverre forekommer hypping rundt omkring på ulike salgskanaler på nettet. Jeg limer inn advarselen fra forsiden av bruktmarkedet vårt:

OBS! Vi gjør oppmerksom på at svindelforsøk på bruktmarkedet dessverre forekommer. Dette kan være i form av e-post fra utlandet, eller svindelforsøk fra andre norske brukere. Vær svært mistenksom dersom du mottar utenlandske henvendelser og generelt bør du unngå å forhåndsbetale for produkter.

Lenke til kommentar
Dette er gammelt nytt..Disse svindlerene har holdt på med dette lenge..

Kun en idiot kan falle for noe sånt...

9043144[/snapback]

Gammelt nytt for de som følger med, men ikke for de som ikke vet om det fra før av, som jeg sa:

Spesielt nye, uerfarne brukere er utsatt!
Lenke til kommentar

Dette har da pågått en stund. Fint du advarer andre, selv har jeg blitt en som "overser" alle disse uten å gå videre da det er veldig mange slike ute å går.

Må også få påpeke at disse svarene også kommer igjen på finn`s sider.

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
Har fått nesten identisk mail mange ganger, har som regel ikke svart, men den første gangen trodde jeg faktisk på fyren. Men det ble stilt av han når jeg sa at jeg gjorde ikke noe før jeg så pengene på konto.

9043458[/snapback]

Hehe, om jeg noengang får en slik mail skal jeg kødde så sykt med de :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...