Gå til innhold

Trenger jeg galvanisk skille?

Anbefalte innlegg

Hei!

Som topic sier, så lurer jeg på om jeg trenger galvanisk skille eller hva det heter?

Har nå parabol, og vet at jeg ikke trenger dette skillet..

Men sliter med dårlig signal, og har tilgang til digital kabel tv.

Så jeg har derfor bestilt meg en DreamBox 600C.

Trenger jeg da galvanisk skille for å beskytte tv'n?

Omtrent alle sier at dette trengs når tv'n kobles til kabel tv, pga noe jordings forskjeller..

Vil dette da også gjelde når signalet først går via en dekoder?

Og et spm til i samma slengen.. Før når jeg hadde kabel tv (analogt) så fikk jeg noe sinnsykt støy i subben.. den kunne høres over hele huset omtrent når kabelen til kabel tv'n bare kom i nærheten av tv'n..

Vil dette bli borte når jeg bruker galvaninsk skille?

Av utsyr så er det den tv'n elkjøp hadde på tilbud for ikke så lenge siden.. Sharp 32" lcd tv.

DreamBox 7020S (som snart byttes ut med 600C).

Kenwood surround reciver (husker ikke modell i farta)

ADC PA. Forsteker (ca 2x 200W) som driver front høytalere

En annen PA. Forsterker (ca 2x1000W) som drivere sub

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom til å sjekke elkjøp sida.. og der har dem galvanisk skille til 99kr, men det står at det er til tv'r som har jordet stikk kontakt, noe min ikke har!

Så, da vil jeg tru at jeg kanskje ikke trenger dette?

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det så trenger du galvanisk skille når kontakten i veggen er ujordet og støpselet til tven er jordet. Så med ujordet støpsel så tror jeg ikke du har noe behov for det. (Om ikke det ville hjelpi noe på alt det andre du spurte om selvfølgelig, vet lite om det dessverre).

Lenke til kommentar

takker for svar :)

Har fått kjøpt en antenne forskerker nå, så vi bør ha kraftig nok signal til å ha 2 tv'r på samme kabel.

Men trur jeg gjorde noe dumt ved å kjøpe den kraftigste på biltema.. for den ble for kraftig, når den står på det svakeste så blir bilde dårligere enn det er uten forsterkern.

Men da ble den kun testa med en tv tilkoblet, forhåpentligvis blir det bedre med 2 tv'r.

Lenke til kommentar
Slik jeg har forstått det så trenger du galvanisk skille når kontakten i veggen er ujordet og støpselet til tven er jordet. Så med ujordet støpsel så tror jeg ikke du har noe behov for det. (Om ikke det ville hjelpi noe på alt det andre du spurte om selvfølgelig, vet lite om det dessverre).

9044764[/snapback]

Det stemmer det. Jeg har tidligere spurt min leverandør og de sa at så lenge TVen ikke er jordet så trenger man ikke skille.

Hvis TVen hadde vært jordet, så ville det oppstått en spenningsforskjell mellom TV-jord og kabel-jord. Denne forskjellen gjør at mange TVer brenner opp.

Svein.

Lenke til kommentar

Var noe sånt jeg tenkte meg når jeg fant ut at det kun trengtes på jordede tv'r.

Men noen som vet noe ang dette støy problemet mitt?

Mulig det er borte av seg selv også, for det er lenge siden sist jeg har vært tilkoblet kabel tv nå.

Men det finner jeg vel ut i morgen, regner med at den nye dreamboxen er her da :D

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe her nå..

Begge PA forsterkerne som er i anlegget er tilkoblet jorda stikk kontakter, og det erogså 2 pc'r tilkoblet anlegget, den ene via standard phono kabler, og den andre er tilkobla via optisk digital kabel, men den er også tilkoblet tv'n via VGA.

Vet ikke om kan gi nok jording til tv'n så jeg kanskje må ha galvanisk skille?

Om dette er vanskelig å svare på, så kan jeg jo bare stikke på elkjøp og høre der, evt bare kjøpe dette skillet.

Lenke til kommentar

Jorda di er god nok selv om du har kopla mye rart på samme kursen :)

Min erfaring med galvanisk skille er det knytta til støy. Hadde store problemer med det, subben dura ekstremt høyt, og det viste seg å være støy fra kabel-tv. Galvanisk skille fjerna denne støyen, men vær klar over at om du setter på en slik så blir signalet noe svekket.

Canal Digital var heller ikke interessert i å fikse problemet, noe jeg syns de burde gjort, gratis. Møkkabutikk.. Gleder meg til RiksTV.

Lenke til kommentar

Trur ikke signalet blir noe problem :p

Har den største antenne forsterkeren ifra biltema i stua, den er kobla rett på kablen som går inn i huset.

Men da burde jeg vel sette opp et galvanisk skille mellom kablen inn i huset og forsterkeren da vel?

På forsterkeren er det 2 utganger, den ene går til ei kontakt i stua som gir signal til dreambox og radio, og den andre går rett til dreamboxen som jeg har satt opp.

Og ja, jeg er veldig plaga med støy, både på sub og front høytalere med engang kabel tv kablen kommer borti dreamboxen.

Men var på elkjøp idag.. å han jeg snakka med der visste vel ikke hva et galvanisk skille var for noe trur jeg :thumbdown:

For jeg spurte om jeg trengte det.. og da sa han at han trudde jeg ikke trengte det.. enda jeg nevnte at det var 2 pc'r og 2 PA forsterkere som kunne gi noe jord til tv'n via signal kablene.

Så han sa jeg bare skulle prøve å se om det gikk.. og om tv'n røyk så hadde jeg jo forsikring på den..

Så spurte jeg om dem hadde galvaniske skiller der, å da kom han med et overspenningsvern til 499 kr.. som hadde beskyttelse for nettverk og tv.

Men,men.. får ta en tur på expert på mandag og se om dem kanskje har noe annet enn et overspenningsvern :p.

Lenke til kommentar

Du burde degradert ham og spurt om å få snakke med noen som har peiling. Det er nå min mening.

Tenk om det hadde vært på et atomkraftverk og en lærlig hadde spurt om "er det safe å trykke på den knappen?". "Vel... jeg er ikke sikker, men du kan jo prøve og se hva som skjer" :!:

Da hadde det vært bedre som post-reklamen på TV2.... njaaaa skeptisk.

Dårlig eksempel kanskje.

Men folk bør ikke gi råd hvis de ikke har peiling.

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Hehe, er sånn typisk service her omkring :p

Men,men.. har nå fått bestilt et galvanisk skille nå.. fant ut at expert skulle ha 149 for det.. mens komplett skulle ha 95 kr + 39 i porto som brev.

Så da er det vel her i løpet av tirsdagen.

Så får vi se om signalet blir såpass svakt at dreamboxen i stua kanskje takler alle kanalene.

For nå detter den ut på svenske kanaler, mens min er helt stabil på alle kanaler.

Så, med et galvanisk skille foran antenne forsterkeren så burde signalet bli bittelitt svakere.

Og ikke minst, støyen på anlegget kanskje blir borte :)

Kommer til å poste her når jeg har fått dette skillet.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Fikk skillet idag, satte det opp foran forsterkeren i stua, og all støy på anlegget mitt forsvant igjen!

Men signalet ble ikke svakt nok til at vi fikk helt bra bilde igjen.

Så jeg må nok få skaffa en mindre forsterker snart.

Men,men, er bare dem svenske kanalene som detter helt ut, alle andre funker men bryter opp litt i firkanter i ny og ne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...