Gå til innhold

Montere en annen maskins DVD på min maskin.

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke DVD-spiller på min PC, men 3 andre maskiner i huset har dette. Alle disse andre maskinene kjører foreløpig Windows, og alle maskinene henger sammen i nettverk. Jeg kjører (selvfølgelig) Linux (Ubuntu, Arch, halvveis Slack).

Nå ønsker jeg å se DVD-filmer på min PC, og tenkte at dette ikke burde være noe problem når Linux har så gode muligheter for montering av diverse disker og drev. Men jeg er ikke så erfaren at jeg har stålkontroll på montering, og enda mindre hvordan mount oppfører seg sammen med nettverk. Det skal altså se ut som at min maskin har en DVD-spiller.

La oss si at DVD-drevet på maskin2 heter E:, og er delt slik at jeg har tilgang til det gjennom smb://maskin2/E. Hva er da koden for å montere denne mappen i /media/dvd/?

Er dette noe som lar seg gjøre, eller lager beskyttelsen på DVD'er trøbbel?

Edit: Jeg vet hvordan man kan la VLC streame DVD fra en annen maskin, slik at jeg kan se den på min. Men jeg synes det er en tungvindt løsning, og jeg har ingen kontroll fra min maskin da.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis vi går utifra at en windows delt dvd oppfører seg på samme måte som en vanlig windows delt harddisk så skal du kunne kjøre:

mount -t smbfs -o username=WINDOWSBRUKEr,password=WINDOWSPASSORD //WINDOWSMASKIN/SHARE /media/dvd

(alt det må på en linje)

kan hende du må igjennom :

aptitude install smbfs

først

ps: har aldri prøvd dette med dvd selv så skal ikke si for sikkert om det går.

Lenke til kommentar

Det fungerer veldig bra halvveis. Den blir montert smertefritt, jeg kan gå inn i mappen og surfe rundt, akkurat som om det var min egen disk.

Jeg kan også skrive /mnt/dvd i 'Open Disc' i VLC, og så begynner filmen å spille (monterte den i /mnt istedetfor /media). Det er helt tydelig at filmen spiller, men bildet er helt jævlig (se screenshots, dere kjenner kanskje igjen den nydelige filmen). Utover i filmen blir bildet mer og mer korrupt. I tillegg lagger det noe helt vanvittig. Lyden er fin og klar, men spilles bare innimellom laggene. Tekstingen er merkelig nok helt perfekt.

small-vlcsnap-12891363.png small-vlcsnap-12891411.png small-vlcsnap-12891440.png

small-vlcsnap-12891471.png small-vlcsnap-12891508.png small-vlcsnap-12891550.png

small-vlcsnap-12891581.png small-vlcsnap-12891611.png small-vlcsnap-12891646.png

small-vlcsnap-12891675.png small-vlcsnap-12891718.png small-vlcsnap-12891747.png

small-vlcsnap-12891774.png small-vlcsnap-12891865.png

Det er ikke noe problem med båndbredden på nettverket. Det bruker på toppen 1000 kB/s, noe som er nøyaktig det samme som når jeg streamer laggfritt fra én VLC til en annen. Vi har 100 Mbps nettverk her.

Så hva er det som er problemet her? Greier ikke VLC å dekryptere filmen skikkelig? Eller er det noe andre greier?

Lenke til kommentar
Vises den samme filmen bra i VLC på maskinen du leser fra?

9052072[/snapback]

Jepp.
Hvis jeg skal tippe funker ikke DMA gjennom shared folder (du kan jo prøve hdparm, aner ikke om det funker). Hiv inn linux på en av maskinene med DVD, så kan du styre vlc gjennom ssh.

9055258[/snapback]

DMA er vel i brikkesettet, så det blir umulig over nettverket. Eller tenker du på at et drev som er delt ikke bruker DMA når det leser før det blir sendt på nettverket?

Blir det hdparm -X [ett-eller-annet] /mnt/dvd da? Fungerer den ikke bare på devices i /dev ?

Edit: Det blir for dumt å gi opp (styre fra den andre maskinen) når jeg er så vanvittig nærmt. Den spiller jo egentlig filmen, men det er en eller annen liten detalj som står i veien.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Det er ikke DRM'en på DVD-plata da? Får du samme resultat om du setter inn en ukryptert DVD i DVD-rommen?

9055651[/snapback]

Er det ikke CSS på alle DVD'er du kjøper i butikken?

Er det mer enn CSS på dem også?

Jeg vet ikke om jeg har noen ukrypterte DVD'er. De må vel være brent selv isåfall, eller?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Fant denne linken på hjemmesiden til FUSE :

http://www.daemoninc.com/dvdreadfs/

Description

Dvdreadfs is useful for making video dvds readable by any application not just those that are linked already with libdvdread. For example, I use dvdreadfs to mount my dvd drive and then share that mount point over samba to other computers. It looks like "dvdfs" above does something similar.

Kanskje noe sånt du leter etter?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har vært på ferie, så jeg har ikke kunnet svart før nå.

Hva med å bruke VLC som en server på en av maskinene med DVD og streame hele dritten over nettverket til linux pc'en? Det burde vel gå?

9058510[/snapback]

Som sagt tidligere så fungerer det fint, men jeg har ikke kontroll over avspillingen. Derfor liker jeg ikke den løsningen.

Fant denne linken på hjemmesiden til FUSE :

http://www.daemoninc.com/dvdreadfs/

Description

Dvdreadfs is useful for making video dvds readable by any application not just those that are linked already with libdvdread. For example, I use dvdreadfs to mount my dvd drive and then share that mount point over samba to other computers. It looks like "dvdfs" above does something similar.

Kanskje noe sånt du leter etter?

9063572[/snapback]

Hadde det bare funket på Windows så hadde det sikkert vært perfekt.

Men hvor mener dere feilen ligger? I måten Windows leser DVD'en på? Eller at Linux har for dårlig tilgang til DVD'en?

Det fungerer jo nesten (bare masse kosmetiske feil), så løsningen kan vel ikke være såååå vanskelig vel?

Lenke til kommentar

Mener at dette fungerte helt fint for meg, Linux > Linux og brukte mplayer til å spille av. Mener også å huske at video streaming funka fint over en SSH tunnell med X forwarding. Vil satse på at VLC og/eller Windows er problemet her.

Lenke til kommentar
Hva med å spandere 146kr på en egen DVD-spiller?

9171930[/snapback]

Selvfølgelig, men det hadde vært morsomt å få til da. :p

Dessuten bråker optiske drev ganske mye, så det hadde blitt mindre forstyrrelser hvis den fikk spille fra et annet rom.

Mener at dette fungerte helt fint for meg, Linux > Linux og brukte mplayer til å spille av. Mener også å huske at video streaming funka fint over en SSH tunnell med X forwarding. Vil satse på at VLC og/eller Windows er problemet her.

9172012[/snapback]

VLC er faktisk den eneste som greier å spille noe som helst. Både MPlayer og Totem blir svarte og tause når jeg fyrer opp dvd:///mnt/dvd.

Så da er det vel Windows som er problemet. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...